Voor veel startende ondernemers die graag met een webwinkel willen beginnen is dropshipping het ideale verdienmodel. Je verkoopt producten via een dropship leverancier waardoor je veel tijd bespaart.

Over de producten die je verkoopt ontvang je dan van de leverancier commissie. Als het ware ben je een soort tussenpersoon tussen de klant en de leverancier. Dit kan je zien als een logistieke oplossing.

In plaats van zelf een voorraad te hebben, doet de fabrikant of leverancier dit voor je. Zodra je een product hebt verkocht stuur je deze order door naar de leverancier. Deze zorgt ervoor dat het pakketje naar je klant wordt verzonden. Hiermee houd je het complete logistieke proces buiten de deur.

De dropship leverancier levert vervolgens rechtstreeks de producten aan jouw klanten, terwijl de factuur naar jou wordt gestuurd. Het enige wat je hoeft te doen is bestellingen te plaatsen bij de leverancier en in de gaten houden of alles goed verloopt. Dit kan je veel tijd en geld besparen.

Zeker wanneer één of meerdere producten goed verkopen. Natuurlijk ben zelf 100% verantwoordelijk voor de inrichting, teksten en producten die je op je website plaatst, maar je kan er goed mee verdienen.

dropshipping business opzetten

Je eigen dropship business opzetten, maar geen idee waar je moet beginnen? Bekijk snel de GRATIS training.

Hoe ga je te werk met dropshipping?

Een van de mooiste en makkelijkste verdienmodellen op het internet is ongetwijfeld dropshipping, mits je het uiteraard goed aanpakt. Bij dropshipping geldt: een goed begin is het halve werk.

Dit klinkt misschien cliché, maar als je begint in het zoeken van de juiste leveranciers, en duidelijke afspraken maakt dan ben je al verder dan 9 van de 10 mensen die start met dropshipping.

Wanneer je de beginfase sterk door bent gekomen, dan kun je starten met marketing. Je vult je webshop met producten en productomschrijvingen van je leverancier.

Als iemand via jouw webshop een product koopt dan ontvang jij de betaling en vervolgens stuur je de gegevens van de klant door naar de leverancier. Ook heb je geen klantenservice nodig, doordat je vragen van de klant door kunt sturen naar de leverancier.

De leverancier levert het product en de daarbij horende service en stuurt elke maand een factuur naar jou waarmee jij jouw leverancier zijn gedeelte van de opbrengsten uit kunt betalen.

Wanneer jij je webshop goed vindbaar maakt in de zoekmachines en zorgt dat je via je webshop regelmatig verkopen haalt dan kun je zo een goed passief inkomen voor jezelf generen.

Het enige wat je hoeft te doen is je webshop onderhouden en verkopen doormailen naar een leverancier. Zelfs dat kun je met behulp van een programmeur nog automatiseren als je dat zou willen.

Dropshipping business: Bereid je assortiment uit 

Een van de grootste belemmeringen van webwinkel ondernemers is de voorraad. Dit kost ondernemers al gauw duizenden euro’s. Als je nagaat dat een redelijk goed lopende niche-webwinkel al gauw 100 producten in het assortiment heeft. Van deze producten zijn er vaak diverse afmetingen en kleuren.

Voor je het weet heb je al 200 tot 300 verschillende producten op voorraad nodig om te kunnen concurreren. Drop shipping biedt voor veel ondernemers de oplossing, omdat je de producten niet op voorraad hoeft te nemen. Zo heb je geen opslag nodig en verkoop je de voorraad uit een ander bedrijf.

Op die manier hoef je alleen producten over te nemen en gedeeltelijk aan te passen. Daarom is het voor een dropshipping winkel veel makkelijker om honderden of zelfs duizenden producten bij te houden. Hierbij helpt het wel als de leverancier behulpzaam is en de juiste documenten voor je aanlevert.

Je eigen dropshipping business opzetten, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken? Lees het hier!

Dropshipping business: de kosten ervan

Producten van de dropship leverancier plaats je in je eigen webwinkel. De verkoopprijs bepaal je zelf, maar wees hier wel voorzichtig mee, want voor je het weet ben je te duur voor de consument.

Doe hier dus onderzoek naar en kijk wat voor prijzen concurrenten hanteren. De kosten bestaan echter uit drie onderdelen, waarnaar jij voor je zelf kunt bepalen of je onder de streep genoeg winst over houdt.

  1. De inkoopprijs van de producten
  2. De verzendkosten
  3. Het bedrag voor orderafhandeling en administratie

Een van de grootste voordelen van dropshipping is dat je de inkoopprijs van de producten pas betaalt wanneer je iets verkocht hebt. Doordat leveranciers vaak veel pakketten verzenden kunnen ze goede deals maken met verzendpartijen.

Hier profiteer jij dus van, want vaak zijn de verzendkosten een stuk lager dan wanneer je deze zelf zou moeten verzenden. Daarnaast is er verpakkingsmateriaal nodig, de pakbon moet geprint worden en het pakketje moet worden ingepakt.

Hiervoor wordt vaak een vast bedrag per order gerekend. Met deze manier van werken is het logistieke proces per saldo niet duurder dan een eigen voorraad aanhouden, zeker als je de tijd meerekent die het kost om een bestelling verzendklaar te maken. Dit maakt het voor webwinkels ideaal.

Dropshipping business vs. affiliate marketing

Dropshipping is zoals je wellicht al gelezen hebt niet hetzelfde als affiliate marketing. Het verschil zit hem in dat je bij dropshipping je eigen webshop beheert en je als bedrijf positioneert.

Verkopen stuur je door naar de leverancier voor de distributie en klantenservice. Bij affiliate marketing stuur je je bezoekers via een affiliate link door naar de website van de leverancier.

dropshipping business

Benieuwd naar affiliate marketing? Klik hier om de mogelijkheden te bekijken.

Dropshipping business: hoe vind je de geschikte leveranciers?

De juiste leverancier vinden kan lastig zijn. Wellicht heb je al Google gezocht naar bijvoorbeeld “Telefoonhoesjes leverancier” of “horloges dropshipping”. Vaak kom je dan al wel direct wat tegen.

Maak een lijstje met minimaal 3 interessante partijen zodat je later kunt afwegen welke partij voor jou het meest geschikt is. Bovendien kan het geen kwaad om een tweede leverancier als back-up te hebben.

Ook kan het interessant zijn om een Duitse leverancier te vinden. Levertijden vanuit Duitsland liggen ongeveer gelijk aan die van Nederland, daarom kan een Duitse leverancier minstens zo interessant zijn.

Betrouwbaarheid

Hoe kun je de betrouwbaarheid controleren van winkels? Komt je leverancier afspraken na? Vraag eerst om een sample product. Hoe snel wordt deze geleverd, wat is de kwaliteit van het product? Is je leverancier een stabiel bedrijf?

Bij relatief jonge bedrijven loop je het risico dat ze niet lang zullen bestaan, maar ook de grotere bedrijven kunnen failliet gaan. Hoe vervelend is het als jij je complete webwinkel hebt ingericht en volledig hebt geoptimaliseerd en dat je leverancier er mee stopt…

Of jij biedt je klanten aan dat ze hun product binnen 24 uur krijgen, maar je leverancier komt dit niet na. Dit kost je zeker weten klanten. Maak hier duidelijke afspraken over en maak waar wat je beloofd! Daarnaast zijn ook diverse tools om de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren en vergeet niet te kijken of de aanbieder lid is van een webshop keurmerk.

Service

Als webwinkel ondernemer ben je gebonden aan wetgeving. Je leverancier is dit niet, waardoor zij niet verplicht zijn om retouren terug te namen. Informeer hier naar. Ook is het goed om te weten hoe klachten worden afgehandeld. Een slechte leverancier betekent ook minpunten voor de webshop.

Des te sneller problemen worden afgehandeld, des te minder klachten je zult ontvangen. Ten opzichte van de consument ben jij volledig verantwoordelijk voor je webwinkel. Slechte service van de leverancier bezorgd jou dus een slechte naam.

Voorraad

Bijna niks is vervelender dan ‘nee verkopen’ omdat het product op je site tijdelijk niet leverbaar is. Informeer daarom altijd naar de voorraad bij de leverancier en zorg dat je op de hoogte bent van producten die niet op voorraad zijn. Als je hier op tijd mee bent, dan kan je die producten verwijderen uit je webwinkel of op ’tijdelijk uitverkocht’ zetten.

Levertijden

Een belangrijk punt waar je je op kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrenten is de levertijd. De meeste online shoppers willen het liefst hun pakketje zo snel mogelijk geleverd hebben. Informeer daarom altijd naar de levertijden van je leverancier.

Hoe sneller er geleverd wordt, hoe beter dit gewaardeerd wordt door je klanten. Dit punt valt ook samen met de voorraad. Leveranciers willen nog wel eens een kleine voorraad bijhouden om kosten te sparen. Een product kan daardoor soms tijdelijk niet leverbaar zijn, wat weer invloed heeft op de levertijden.

Marges

Een van de doelen van je webshop is zoveel mogelijk winst maken. Zet alle kosten in een overzicht en hanteer aan de hand daarvan je verkoopprijzen. Maak je genoeg winst? Met veel orders kan het interessant zijn om korting te geven aan je klanten. Voor een beginnende webshop kan dit wellicht niet uit, maar kan je wel andere marketing acties bedenken om naamsbekendheid te creëren.

Eigen logo

Met dropshipping heb je maar een beperkte invloed over hoe het pakket er uit ziet. Dat is jammer, want met een uitnodigende verpakking kan je indruk maken bij je klant. Soms is het wel mogelijk om een eigen pakbon toe te voegen, of om jouw eigen logo op de pakbon te zetten.

interessant businessmodel

Lees ook: is dropshipping een interessant businessmodel?

Dropshipping business: de voordelen

  • Geen eigen voorraad nodig, dus minder risico en geen ruimte nodig voor opslag
  • Je blijft niet met onverkochte producten zitten
  • Het hele logistieke proces wordt voor je geregeld
  • Eenvoudig starten met weinig kapitaal, dus je loopt minder risico
  • Je kunt eenvoudig testen of nieuwe producten aanslaan bij je doelgroep
  • 365 dagen per jaar kunnen bestellingen worden verzonden, je webshop loopt 24/7 door
  • Minder taken, meer vrijheid

Dropshipping business: de nadelen

  • Deels afhankelijk van je leverancier
  • Beperkte invloed op de uitstraling en design van het verzonden pakketje
  • Niet elke dropship leverancier neemt retour producten aan
  • Meer concurrentie

Het is NIET achterover leunen en geld verdienen…

Als je al een dropshipping webwinkel hebt, dan zal je hier nog altijd veel werk aan hebben. Ondanks dat je geen producten hoeft in te pakken en te verzenden, zal je wel de bestelling moeten doorvoeren.

Daarnaast actief promotie maken, branding is zeer belangrijk, social media acties bedenken enzovoort. Dropshipping kent vele voordelen doordat je het logistieke proces uit handen geeft, maar onderschat zeker de overige werkzaamheden niet.

Starten met dropshipping kan al vrij eenvoudig met een klein budget. Zorg wel dat je goede afspraken maakt met je leverancier. Tegenwoordig zijn er handige tools beschikbaar waarmee je snel en makkelijk een eigen website met geïntegreerde webshop kunt maken

Met dropshipping krijg je de ruimte om sneller in te kunnen spelen op de vraag binnen de markt, aangezien dropshipping werkt vanuit individuele producten. Wil je dus een ander product aanbieden van de leverancier, dan is dit eenvoudig te regelen. Experimenteer dus ook wel producten goed verkopen en welke niet. Door deze vrijheid en flexibiliteit kan je je business naar een hoger niveau tillen.

Lees ook: tips om succes te behalen met dropshipping

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *