Extra personeel aannemen: wat kan het opleveren?
Wanneer je een eigen bedrijf aan het runnen bent, dan is het natuurlijk prettig om alles goed voor elkaar te hebben. Zo is het ook van belang dat je genoeg personeel hebt, zodat de taken op een goede manier uitgevoerd kunnen worden. Extra personeel aannemen kan dus van belang zijn voor je eigen onderneming. Wel is het goed om te kijken naar wat dit kan opleveren. Hieronder lees je precies wat extra personeel voor je bedrijf kan opleveren.
De directe voordelen van extra personeel
Extra personeel kan een aantal voordelen opleveren. Zo kunnen medewerkers natuurlijk nieuwe taken oppakken. Denk aan taken waar jij niet meer aan toekwam, of extra taken die bij de groei van het bedrijf komen kijken.
Het kan ook zijn dat er specifieke taken tevoorschijn komen waarvoor je extra personeel moet aannemen. Denk aan een specialisatie of een verdeling van verschillende taken. Dit kan weer leiden tot efficiënter werken. Extra personeel kan bovendien meer werk verzetten in minder tijd, waardoor er sprake is van een hogere productiviteit.
Wil je bijvoorbeeld extra personeel aannemen voor de klantenservice? Dan is er vaak ook sprake van een verbetering in de klantenservice: hoe meer medewerkers er beschikbaar zijn, hoe sneller de responstijd is en hoe hoger de klanttevredenheid zal worden.
Bovendien kan extra personeel ook zorgen voor een vermindering van de werkdruk. Er zijn immers meer medewerkers beschikbaar om de taken uit te kunnen voeren.
Indirecte voordelen op lange termijn
Doordat je extra personeel aanneemt, heb je natuurlijk ook te maken met indirecte voordelen, die op lange termijn zichtbaar blijven. Zo heb je te maken met meer innovatie en groei. Nieuwe mensen kunnen namelijk frisse ideeën met zich meebrengen en zorgen voor andere perspectieven. Verder kan de teamdynamiek op werk ook veranderen. Een goed verdeelde werkdruk kan zorgen voor een betere werkomgeving. Als laatste kun je ook merken dat het invloed gaat hebben op je bedrijfsreputatie. Zo wordt deze een stuk sterker, aangezien je een goed georganiseerd team kunt laten zien aan de klanten, wat natuurlijk aantrekt.
Wanneer is het juiste moment om personeel aan te nemen?
Nieuw personeel is voor elk bedrijf heel erg wennen, het is daarom van belang dat het goede moment wordt gekozen om mensen aan te nemen. Dit kan zijn als je signalen ziet dat je bedrijf dit nodig heeft en wel een extra kracht kan gebruiken. Wel is het verstandig om dan de juiste overweging te maken tussen vaste krachten of tijdelijke krachten. Verder is het ook goed om de juiste balans te vinden tussen automatisering van werkprocessen en personeelsuitbreiding. Op die manier kan alles op een goede manier lopen binnen je bedrijf.
Praktische tips voor het aannemen van extra personeel
Ben je van plan om extra personeel aan te nemen? Dan zijn er een aantal praktische tips waar je rekening mee kunt houden.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je voor je hebt welk type medewerker je nodig hebt. Denk aan een medewerker voor een bepaalde afdeling of voor een bepaalde functie, hoeveel uur deze functie in beslag gaat nemen en of het om een vaste medewerker of een interimmedewerker gaat.
Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles goed tot in de puntjes wordt geregeld als je personeel gaat aannemen. Denk bijvoorbeeld aan de personeelszaken en de salarisadministratie. Je kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Zo kun je nadenken over hr support: hierbij helpt een organisatie jou bij verschillende hr-diensten, ook als je van plan bent om te groeien richting het buitenland. Door het uit te besteden, hoef jij je hier niet in te verdiepen en zorg je ervoor dat je hiermee tijd bespaart. Ook is het belangrijk om na te denken over de salarisadministratie. Ook hierbij kun je overwegen om dit te laten uitbesteden door payroll Nederland.
Als je eenmaal personeel hebt aangenomen, is het een tip om een goede onboarding te plannen voor een warm welkom.