Wanneer je druk bent met het runnen van je (online) business, dan kan ik me voorstellen dat je je vroeg of laat afvraagt welke social media kanaal het beste is voor jou.

Met de mogelijkheden die het internet biedt wordt het een stuk eenvoudiger om met marketing- en social media aan de slag te gaan. Hoewel je met al die keuzes en overvloed aan informatie soms door de bomen het bos niet meer ziet…

Want zeg nu zelf: heb jij tijd (lees prioriteit) en energie om allerlei verschillende social media kanalen te onderhouden?

Misschien voel je je onbewust toch genoodzaakt om dit wel te doen. Om mee te gaan met de massa of omdat een concurrent het ook doet. Wat vaak wordt onderschat is de tijd die nodig is om meerdere kanalen te onderhouden.

Stel jezelf de vraag: ‘is dit een goed platform voor mij en helpt het mijn business verder’? Kiezen op basis van persoonlijke motieven is zeker een aanrader, gezien je kostbare tijd.

Niet elk social media kanaal betaald zich evengoed uit en kan dus wel eens zonde zijn van je tijd. Kijk op welk platform je ‘meest ideale’ klanten tijd doorbrengen, wat posten ze? Hoe gebruiken ze het platform? Kan je je vinden in het gedrag van je klanten? Allemaal zaken die van belang zijn voor jouw keuzes.

social media gebruik

Enkele vragen die je jezelf kunt stellen voordat je begint met een social media kanaal:

  • Waarom gebruiken mijn volgers dit platform?
  • Hoeveel (in %) van mijn klanten zijn hier aanwezig?
  • Heb ik hier relevante content voor?
  • Op welke manier kan ik me onderscheiden?
  • Hoe vaak (per week, per maand, etc.) moet ik posten?
  • Vindt er veel interactie plaats?

Hieronder krijg je eerst wat algemene informatie over elk kanaal en wat interessant is om te posten. Vervolgens lees je nog wat belangrijke trends en ontwikkelingen over het social media gebruik in Nederland, zodat je uiteindelijk weet of jij wel actief bent op de juiste social media kanalen.

Facebook: vergeet Facebook Ads niet

Op Facebook kan je links posten die je weer terugverwijzen naar je website, wat handig kan zijn om je volgers te informeren over jouw bedrijf, promoties, like- deel en winacties. Evenementen die op Facebook zijn georganiseerd zijn, kan je eenvoudig delen en je kunt je er simpel voor aanmelden.

Met ruim 40% van de gebruikers die meerdere keren per dag op Facebook zitten, kan dit zeer interessant zijn voor adverteerder. Daarnaast kan je via Facebook heel gericht je boodschap overbrengen door Facebook Ads. Hiermee kan je heel specifiek en doelgericht adverteren.

Wil jij leren hoe je Facebook Ads maakt en dit kunt toepassen om andere ondernemers te helpen? Klik dan hier.

Twitter: voor zakelijke gebruikers

De beste plek om tekstberichten te posten: Twitter. Voornamelijk gericht op de meer ‘zakelijke’ gebruiker. Twitter is handig om updates, quotes en informatie te delen. Verder is het een goede bron voor onderzoek. Echter, neemt het aantal gebruikers op Twitter wel structureel af per jaar.

Instagram: populair bij veel social media gebruikers

Hecht je veel waarde aan branding (wie niet?!) dan is Instagram een onmisbaar platform. Instagram heeft inmiddels al meer dan 500 miljoen gebruikers. Je kunt hier foto’s laten zien of producten promoten.

Tegenwoordig zijn er veel ‘influencers’ actief op Instagram die geld verdienen met het promoten van andermans producten. Vaak kun je dan met een speciale code korting krijgen, waarover de influencer weer commissie verdiend.

Instagram wordt ook steeds vaker gebruikt om webshoplinks te adverteren (zodra je meer dan 10.000 volgers hebt), hoewel individuele posts geen links kunnen bevatten. Instagram is onderdeel van Facebook: dit maakt het makkelijk om cross-platform te adverteren en te posten.

YouTube: één video zegt meer dan 1.000 foto’s

Ben jij een expert op een bepaald gebied en wil jij die kennis delen? Bijvoorbeeld het bouwen van een webite met WordPress of een cursus beleggen, dan zijn videotutorials of trainingen interessant. Specialistische dingen lenen zich vaak ook beter voor video dan voor woorden (boeken, artikelen, etc.)

Verdienen met VIDEO
VERDIENEN MET VIDEO? BEKIJK HIER DE GRATIS TRAINING >>

Snapchat: interessant voor millennials

Met meer dan 100 miljoen gebruikers is Snapchat zeer interessant voor bedrijven die millennials willen bereiken. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1980 en 2000. Als dit jouw doelgroep is, kun je dit kanaal het beste benutten door videocontent te posten of interviews met interessante vakmensen. Hierdoor creëer je loyale volgers.

LinkedIn: show je professionele kant

Hier kun je je professionelen kant goed laten zien. Je eigen profiel dient als een cv en je kunt gemakkelijk contact leggen en op vacatures reageren, wat vooral handig is als je als freelancer of als consultant werkt.

Een LinkedInpagina is een geschikte plek om blogartikelen, informatie over je bedrijf en vacatures te delen. Dit kan ook door middel van posts. Het verschil is dat je op een pagina alles netjes op één plek terug kunt vinden.

Pinterest: het digitale prikbord

Visuele content doet het hier goed. Als jij een product of dienst hebt op het gebied van fashion, kunst, interieurinrichting of eten, dan is Pinterest echt een medium voor jou. Posts op Pinterest kun je linken naar je site en je kunt zelfs een shopbutton instellen.

Lees ook: redenen voor ondernemers om social media kanalen in te zetten

Social media gebruik in Nederland

Het social media gebruik in Nederland stijgt voor het zoveelste jaar op rij. Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn zijn nog altijd de grootste social media platformen. Desondanks zijn er belangrijke veranderingen gaande. Zo stagneert het aantal Facebook gebruikers, terwijl het aantal gebruikers op Instagram exponentieel groeit.

Bovendien zijn er grote verschillen tussen leeftijdsgroepen. Wat die verschillen precies zijn en wat voor invloed het heeft voor jou lees je hieronder

Gebruikers op Facebook

Nog steeds is Facebook het grootste social media kanaal. Maar het dagelijks gebruik onder vrijwel alle leeftijdsgroepen neemt wel af. Grotendeels jongeren t/m 19 jaar zitten steeds minder vaak op Facebook.

De voornaamste reden die jongeren geven hiervoor is: ‘er zitten teveel mensen op waar ik niks mee heb’. Verder geven ze aan dat ze Instagram en snapchat gewoon leuker vinden.

Gebruikers op Twitter

Twitter springt er onder geen enkele leeftijdscategorie echt uit. De groep 20 – 39 jaar gebruikt Twitter het meest, dit is zo’n 26%. Echter is het dagelijks gebruik bij deze doelgroep nog geen 10%. Het aantal gebruikers op Twitter daalt nog wel ieder jaar.

Gebruikers op Instagram

Instagram groeit in het gebruik bij alle leeftijdsgroepen. De groei is het grootst onder jongeren t/m 19 jaar. Ruim 70% van deze groep gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%.

Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. Omdat je op Instagram kunt adverteren via Facebook, kan dit kanaal een goede aanvulling zijn op je ’toch al lopende’ Facebook strategie.

Gebruikers op YouTube

YouTube heeft met 2,2 miljoen gebruikers nog niet iets minder dagelijks actieve gebruikers dan Facebook. Desalniettemin wordt dit kanaal ook anders gebruikt dan Facebook. Facebook werkt met een algoritme en als je niet actief bent, is de kans aanwezig dat je iets mist.

YouTube wordt veel meer als zoekmachine gebruikt waardoor video’s makkelijk terug te vinden zijn als een gebruiker deze nodig heeft.

Gebruikers Snapchat

Met name jongeren tot en met 39 jaar gebruiken Snapchat. Nederlanders die ouder zijn dan 40 zijn amper actief op Snapchat. Voor de jongeren tot en met 19 jaar is Snapchat zelfs het meest gebruikte platform. Bij de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar staat Snapchat op de vierde plek, achter Facebook, Instagram en Youtube.

Gebruikers op LinkedIn

LinkedIn is vooral populair onder zakelijk gebruikers in de leeftijdscategorie 20 – 64 jaar, gemiddeld is 41% van de Nederlanders in deze leeftijdscategorie actief op LinkedIn. Echter komt het dagelijks gebruik van dit platform onder geen enkele leeftijdscategorie boven de 5% uit.

Gebruikers op Pinterest

Pinterest wordt het meest gebruikt door de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar. Vanwege het feit dat Pinterest niet werkt met een algoritme, zoals Facebook en Instagram, is het echter wel een makkelijker te onderhouden platform.

Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt bij jouw ‘Pins’, is de kans groter dat deze gezien worden, ook al heb je deze al een maand geleden ‘gepind’. Dit is een voordeel ten op zichte van Facebook en Instagram waarop je eigenlijk dagelijks actief moet zijn om de interactie aan te kunnen gaan met je volgers.

social media gebruik in Nederland

Misschien vind je dit ook interessant: verschillende social media gebruikers: hoe benader je ze?

Vind het social media kanaal dat bij jou (en je bedrijf) past

Nog steeds is Facebook het meest populaire platform onder 20-plussers. YouTube staat op een stevige tweede plek, al ligt het aantal dagelijkse gebruikers wel fors lager.

Met name Instagram is populair omdat het groeit onder alle leeftijdscategorieën. Jongeren tot 19 jaar zijn steeds minder actief op Facebook en zijn meer te vinden op Snapchat, Instagram en YouTube.

Pinterest is onder alle leeftijdscategorieën gematigd populair, maar is wel een makkelijker te onderhouden platform. De populariteit van Twitter lijkt op zijn retour, zij verliezen namelijk een flink aantal gebruikers (-en dagelijks gebruikers) ten opzichte van voorgaande jaren.

Welk kanaal of welke kanalen je ook kiest, continuïteit is het allerbelangrijkste. Zorg dat je up-to-date blijft en continu relevante content post voor je volgers. Het vergt veel werk, maar het is zeker de moeite waard om erin te investeren.

Vind kanalen die het beste bij jouw onderneming passen en probeer daar je tijd en energie in te steken. Je zult zien dat je op die manier je geld dubbel en dwars zult terug verdienen en dat je steeds beter wordt in het onderhouden van jouw social media kanalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *