Social media kan in veel opzichten een ontzettend doeltreffende manier zijn voor jou als startende (online) ondernemer, maar pas op voor enkele valkuilen.

Om deze fouten op social media te vermijden, volgt hieronder een top vijf van de meest voorkomende social media fouten zodat je weet hoe je hier op in kunt spelen.

Failing to plan = planning to fail

Net zoals je een businessplan schrijft als je een bedrijf start, is het van belang dat je dit ook doet voor je social media activiteiten, mocht je het serieus aanpakken.

Zonder een strategisch plan waarin je uitstippelt wat je doelen zijn en hoe je dit gaat bereiken , kan je beter niet beginnen. Door je plannen op papier te zetten en uit te voeren creëer je ook een goede basis voor de rest van je social media activiteiten.

Bij het opstellen van een social media plan stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wie is mijn doelgroep en hoe ga ik ze bereiken?
  • Welke communicatiemiddelen ga ik inzetten?
  • Hoe is het social media plan gekoppeld met het traditionele marketing plan?
  • Wat zijn mijn doelen? Korte termijn en lange termijn
  • Hoe ga ik de resultaten meten?

Weet je niet goed hoe je zo’n plan moet schrijven? Laat het dan doen door iemand die hier ervaring mee heeft. Misschien heb je een broer, zus, nicht of oom die je kan helpen. Ook kan je je online laten adviseren en mocht je er echt geen tijd voor hebben en beschikken over het nodige budget dan kan je het natuurlijk ook volledig uitbesteden.

de rol van social media
Misschien vind je dit ook interessant: de rol van social media & internetstrategie

Verkeerde timing

Een van de grootste fouten die startende ondernemers maken is dat zij niet weten wie hun potentiële klanten zijn en hoe zij zich gedragen op social media. Zoek daarom uit wanneer jouw doelgroep het meest actief is op social media.

Voor de frequentie en de timing zijn een aantal aandachtspunten te benoemen:

  • Hoeveel volgers heb ik?
  • Hoe groot is het netwerk van mijn volger en hoeveel berichten ontvangen ze?
  • Experimenteer met de genoemde momenten en aantallen; door de tijd heen verandert het gedrag van mensen en zal dus ook de strategie van de sociale media veranderen.

Test wat wel en niet werkt, speel met frequentie en tijdstippen. Bekijk zelf wanneer je nieuwsbrieven ontvangt van bedrijven en wanneer zij iets posten op hun social media kanaal. Stel per kanaal op wanneer en wat je gaat posten.

Facebook

Hoe dichter we bij het weekend komen hoe meer mensen Facebook gebruiken en raadplegen. Facebook wordt door een groot deel van de mensen nog steeds dagelijks bekeken.

  • Donderdag en vrijdag zijn de populairste dagen
  • In de middag tussen 13:00 en 15:00 uur.
  • Minimaal drie keer per week een post
  • Maximaal twee berichten per dag

LinkedIn

Het zakelijke netwerk van LinkeIn wordt door ongeveer 5% van de mensen dagelijks gebruikt. Het is dus een sociaal medium kanaal dat (nog) weinig gebruikt wordt, maar als we het gebruiken dan is het oplossingsgericht.

  • Maandag en woensdag posten is het beste
  • Minimaal twee tot drie keer per week
  • Maximaal één bericht per dag

Instagram

Een goed medium om volgers iets te laten zien en interactie aan te gaan of te motiveren.

  • Zondag en maandag doen het goed
  • In de middag tussen 15:00 en 16:00 uur
  • Minimaal één bericht per dag en maximaal drie

Twitter

Het gebruik van Twitter vindt vrijwel elke dag plaatst, maar verliest wel in populariteit ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram. Twitter wordt vooral gebruikt in combinatie met specifieke evenementen, activiteiten of actualiteiten.

  • Maandag en vrijdag liggen het meest voor de hand
  • Tussen de twee en drie tweets per dag

Pinterest

Pinterest wordt voornamelijk gebruikt voor mensen die inspiratie willen op doen. Daarnaast is het ideaal voor informeren en instrueren.

  • Niet het meest actief bezochte social media kanaal, want dit hangt sterk af van de behoefte van de gebruiker
  • 3 pins per dag is minimaal voor effectief gebruik van Pinterest

Echter, zijn dit handvatten en is er een aantal criteria dat mede bepalend is voor succes. Een storing bij een netwerkprovider zorgt al gauw voor meer ‘negatieve’ bezoekers op de social media kanalen. Hier kun je niet op inspelen, maar je hebt het wel grotendeels zelf in de hand door te experimenteren, je strategie te bepalen en bij te stellen.

De basisregels niet goed kennen

Begin geen social media campagne voordat je de basisbeginselen van de regels kent:

  • Start een gesprek door vragen te stellen die mensen aansporen tot handelen
  • Ga niet iemand volgen op Facebook of Twitter om die persoon vervolgens weer te ‘ontvolgen’ als zij jou volgen
  • Promoot andere mensen net zoveel als jezelf of je bedrijf
  • Breng focus aan. Gebruik niet meer dan drie à vier kanalen tegelijk

Falen om succes te meten

Hoewel het wellicht niet eenvoudig om waarde aan een bepaald gesprek te koppelen, is het wel mogelijk om andere factoren te meten, zoals de grootte van je netwerk, het aantal keren dat je op social media wordt vermeldt en het verkeer dat naar je website komt.

Met ‘social mention’ kan je bijvoorbeeld gericht meldingen toegestuurd krijgen als iemand online iets vermeld over jou of je bedrijf. In mindere mate kan dit ook met Google Alerts.

Lees ook: redenen voor ondernemers om social media kanalen in te zetten

Als je blijft kijken naar de concurrentie dan groei je niet

Regelmatig beginnen (startende) ondernemers met social media vanuit de motivatie dat hun ‘concurrenten’ dit ook doen. Creëer je eigen stijl en ga niet blindelings alles van de concurrentie overnemen.

Helemaal niet naar je concurrenten kijken is ook niet de bedoeling. Hou in de gaten wat en wanneer ze iets doen. Kijk regelmatig op hun website, volg ze op de social media kanalen en schrijf je in voor de nieuwsbrief om te kijken hoe zij dit aanpakken.

Een aangename bijkomstigheid is verder dat je kunt zien wat hun klanten zeggen en hier kan je op inspelen. Klagen zij veel over een dienst die ontbreekt of een product dat niet aan de verwachtingen voldoet? Verwerk dit in jouw dienstverlening en je hebt een stap in de goede richting gezet om nieuwe klanten te werven.

Of mogelijk prijzen deze klanten iets aan dat zowel je concurrent als jij aanbiedt, maar als je dit niet kenbaar maakt, dan wordt het misschien eens tijd om hier wat aan te doen.

Wanneer je beschikt over een strategisch plan en de bovengenoemde fouten weet te vermijden, dan kan social media je als (beginnend) ondernemer een kosten efficiënte marketing stimulans geven.

Het plan geeft je tevens een herinnering aan het feit waarom je tijd spendeert op diverse social media kanalen en hoe je je inspanningen kunt verbeteren om progressie te boeken.

Veel succes met jouw social media plan. Reacties of suggesties zijn altijd welkom!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *