Jij wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je website, althans kwalitatief goede bezoekers. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw content dat waardevol voor hen is. Om dit te realiseren is het belangrijk dat je meerdere kanalen inzet.

Wanneer je alleen de focus legt op je website beschik je over één kanaal waarop je bezoekers werft. Zodra je niet alleen SEO inzet, maar ook bijvoorbeeld een nieuwsbrief of social media dan vergroot je je bereik. Op die manier houd je bezoekers makkelijk op de hoogte en kan je belangrijk nieuws delen zonder dat je hierover iets op de website plaatst.

Wat kan social media dan bijdragen aan jouw resultaten? Hoe ga je om met social media en welke kanalen zet je in om meer omzet te generen? In dit artikel krijg je antwoord op die vragen.

De popluairste social media kanalen

De populairste social media kanalen zijn onder te verdelen in social networks, weblogs, videosharing en communities. Weblogs en communities worden binnen affiliate marketing al actief door affiliates ingezet. Met name binnen Facebook, Twitter en Instagram liggen veel mogelijkheden die nog lang niet altijd worden benut.

Als affiliate kan je je social media kanaal als aparte site bij een affiliate netwerk aanmelden. De software van het affiliate netwerk registreert de impressies, clicks, lead en/of sales die vanuit het desbetreffende kanaal naar de adverteerder worden doorgestuurd. Affiliate marketing is zeer schaalbaar en daardoor een van de meest populaire en lucratieve manieren om geld te verdienen.

Wordt er een aankoop gedaan, dan zorgt een stukje opgeslagen informatie op de pc van de consument dat de juiste affiliate commissie ontvangt. De rest van dit artikel staat in het teken van de verschillende kanalen die je als website-eigenaar kan inzetten om extra conversie te behalen.

Geld verdienen met Facebook

Facebook is zeer geschikt om het gesprek met de bezoeker aan te gaan. Bezoekers kunnen door middel van ‘vind ik leuk’ of ‘delen’ zichtbaar maken of zij het product ook aanbevelen bij hun netwerk. Als affiliate kan je dus via een dialoog bezoekers adviseren en overtuigen om voor een bepaalde adverteerder te kiezen.

Waar het op neerkomt is dat jij jouw volgers door middel van een bericht doorstuurt naar de website van de adverteerder. Je kan een bedrag krijgen voor de verkoop of lead die hier uit voortkomt.

Ook hiervoor geldt hoe meer likes je pagina heeft, des te groter je bereik en hoe meer kans op inkomsten.

geld verdienen met Facebook
Social Media Marketing Agency Starten Zonder Kennis Of Ervaring? [GRATIS Online Training] >>

Facebook advertenties en affiliate links

Om je inkomsten een boost te geven kan je berichten met affiliate links ook combineren met Facebook advertenties.

Door een advertentie te maken van je bericht, kun je precies aangegeven wie je bericht wel en niet te zien krijgt. Zij komen via de advertentie op jouw pagina en klikken dan door naar de website van de adverteerder. Dit kan je zowel verkopen, leads als nieuwe likes opleveren.

Let op: adverteren op Facebook is niet gratis. Bedenk van tevoren goed wat je budget is voor een Facebook advertentie. Je betaalt voor elke persoon die op je link klikt, maar dat wil niet zeggen dat hier een verkoop of lead uit voortkomt.

Voorbeeld: 200 mensen klikken op je advertentie. Dit kost je €0,10 cent per click = €20,-. Van deze mensen kopen 8 mensen het product waar je een commissie van €15,- op krijgt. 8*15 = 120 – 20 = €100,-. Je hebt in dit geval €20,- uitgegeven en €100,- verdiend.

Tips om Facebook succesvol in te zetten

  • Zorg ervoor dat je veel likes krijgt en dus een groot bereik creëert op Facebook.
  • Val je volger niet onnodig lastig met producten waar ze niets aan hebben. Zorg ervoor dat het product of de dienst past bij het onderwerp van je pagina.
  • Sta achter je product. Je wilt namelijk het vertrouwen van je volgers niet schenden.
  • Bespreek een persoonlijke ervaring die je hebt met het product of geef testimonials van anderen weer ter ondersteuning van je affiliate link.
  • Check regelmatig je pagina statistieken en kijk wanneer de meeste volgers online zijn, zodat je de tijd waarop je de post plaatst daar op af kunt stemmen.
  • Wees transparant en vertel het wanneer je bericht een affiliate link bevat. Mensen waarderen open- en eerlijkheid, omdat je als het goed is een bepaalde band met ze hebt opgebouwd, dan zijn ze eerder geneigd om het product te kopen.
  • Plaats niet in elk bericht een affiliate link. Je volgers komen hier al snel genoeg achter en kunnen je zo weer ‘ontvolgen’. Geef waardevolle informatieen plaats maximaal één keer per week een affiliate link. In je andere posts creëer je zoveel mogelijk waarde voor je volgers. Dit doe je door relevante video’s te plaatsen, tips te geven en de interactie aan te gaan.

Geld verdienen met Twitter

Twitter wordt door veel affiliates gebruikt om hun eigen website of die van adverteerders te promoten. Geld verdienen via Twitter is niet binnen een week te realiseren. Net als bij het opbouwen van een goede website kost het tijd en moeite om volgers te krijgen.

De eerste stap is om in ieder geval een goed onderwerp te kiezen. Je kunt een soort ‘service’ bieden aan je volgers, bijvoorbeeld ‘de beste koopjes’ of ‘last minute aanbiedingen’. Je moet je alleen afvragen hoeveel mensen via Twitter op deze manier op de hoogte gehouden willen worden.

Een andere manier is een algemeen onderwerp te kiezen waar veel mensen in zijn geïnteresseerd en waar jij als affiliate affiniteit mee hebt. Begin bijvoorbeeld een Twitteraccount over tuinieren. Mensen die geïnteresseerd zijn in tuinieren zullen je gaan volgen.

Wees relevant en doseer gesponsorde tweets

Met je Twitteraccount over tuinieren ga je uiteraard over alles wat met tuinieren te maken heeft tweeten. Stuur tweets over tuinklussen, wanneer een tv programma met tuinieren erop is, zoals ‘Vt wonen’ en ‘Eigen Huis & Tuin’ of als een website een interessant artikel publiceert over tuinieren.

Je kunt geld verdienen door eens in de zoveel tijd een tweet te sturen met een affiliate link naar een adverteerder. Adverteerders in dit segment zijn bijvoorbeeld webwinkels van tuincentra. Ook kan je heel goed tijdschriftabonnementen voor bijvoorbeeld het Tuinseizoen promoten.

Zorg er wel voor dat je doseert. Tweet je volgers niet plat met allerlei onzin berichten, maar alles wat interessant is op het gebied van tuinieren, en tweet alleen over adverteerders als ze bijvoorbeeld een hele goede actie, kortingscode of iets degelijks aanbieden. Op deze manier schrik je volgers niet af.

Twitter

Hoeveel kan je verdienen met Twitter?

Wat je kunt verdienen met Twitter is natuurlijk helemaal afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt, maar ook hoe relevant jouw tweets zijn. Ook is het belangrijk dat er goede adverteerders in jouw segment actief zijn.

Twitter je over reizen of mode, dan is het aanbod een stuk groter dan dat je over een niche Twittert. Aan de andere kant is de concurrentie binnen een niche wel weer lager.

Twitter is een minder direct medium dan bijvoorbeeld Facebook. Daarnaast is Twitter heel laagdrempelig waardoor de aandacht van een tweet over het algemeen ook lager is dan bijvoorbeeld een bericht op Facebook. Je hebt dus ook meer volgers nodig om tot hetzelfde resultaat te komen.

Veel affiliates met een website gebruiken Twitter vooral om hun website extra te promoten, deze twee kunnen elkaar versterken. Echter, zijn er ook affiliates met hele grote accounts die flink aan Twitter verdienen. Houd er rekening mee dat deze affiliates meestal duizenden volgers hebben en dit heeft tijd nodig om te groeien.

Wat alle succesvolle Twitter-affiliates met elkaar gemeen hebben is dat ze de juiste snaar bij hun publiek weten te raken én dat ze er hard voor werken. Wat je ook vaak terugziet is dat ze Twitter als extra promotiemiddel inzetten.

Ze houden bijvoorbeeld een blog bij waarmee ze geld verdienen met affiliate marketing. Ze Twitteren wanneer ze een nieuw stuk hebben geschreven en over andere onderwerpen die met hun blog te maken hebben. Van tijd tot tijd sturen ze ook een tweet met een affiliate link van een adverteerder.

Tips om Twitter succesvol in te zetten

  • Volg andere Twitteraars, veelal zullen zij je terug volgen.
  • Vraag een ander populair Twitteraccount om jouw account (al dan niet tegen betaling) te promoten.
  • Retweet regelmatig berichten van anderen. Twitteraars vinden dit leuk en zullen jouw berichtjes ook sneller retweeten.
  • Gebruik Twittertools zoals Tweetdeck om meerdere accounts te runnen en tweets te beheren.
  • Gebruik bijvoorbeeld ManageFlitter om analyses van jouw volgers te maken (wie volgt me niet terug, welke volgers zijn niet meer actief, etc.).
  • Veel mensen Twitteren met hun mobiele telefoon, controleer daarom of de adverteerder die je wilt promoten mobiel verkeer goed ondersteund.

Geld verdienen met Instagram

Beelden, foto’s, afbeeldingen en filters, oftewel Instagram. Een erg populair social media kanaal waarbij je een foto laat spreken met een klein stukje tekst, in plaats van een status update waarbij de foto ondersteunend werkt. Een Instagram feed kan jouw nieuwe bezoekers opleveren, die interesse hebben in jouw onderwerp.

Via Instagram kan je op dezelfde manier geld verdienen als dat je een website zou gebruiken om relevante bezoekers naar de adverteerder te sturen om producten te kopen.

Als het gaat om hoeveel instagram-volgers je nodig hebt om geld te verdienen, spelen factoren als betrokkenheid en hoeveel ‘betaalde volgers’ je hebt een rol. Daarbij speelt ook mee hoeveel geld je er zelf mee wilt verdienen.

Het potentieel van Instagram

Instagram is met circa 1 miljoen dagelijkse gebruikers alleen al in Nederland een erg interessant medium. De groei in het aantal gebruikers blijft zich ontwikkelen. Ter vergelijking: Twitter heeft 864.000 dagelijkse gebruikers in Nederland.

Instagram is vooral populair onder jongeren en 20-39 jarigen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat 37% van de Instagram followers tussen de 1 en 5 merkaccounts volgt en 32% zelfs meer dan 5 merkaccounts. Hiertussen zitten veel potentiële kopers.

geld verdienen met Instagram

Tips om Instagram succesvol in te zetten

  • Optimaliseer je biografie. Je biografie is een kort stukje tekst over jezelf of jouw feed. Als je vanuit jezelf Instagram inzet, dan kun je er informatie inzetten over jezelf. Dat maakt het persoonlijker en zorgt ervoor dat mensen zich sneller met jou gaan identificeren.
  • Gebruik hashtags. Hashtags zijn niet bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, maar juist een zo relevant mogelijk publiek.  Je hashtag keuze heeft hier invloed op. Maak het specifieker, maar niet te specifiek. Kies je hashtags bewust en trek een zo relevant mogelijk publiek naar jouw Instagram feed.
  • Bewerk foto’s. Bewerkte foto’s zien er vaak mooier uit, maar houdt ze wel realistisch. Als je bijvoorbeeld een vakantie website hebt en van verschillende bestemmingen foto’s plaatst op Instagram, dan is het verleidelijk om filters te gebruiken. Maak de foto helderder of versterk kleuren. Pas op dat je niet teveel gebruikt, want dat komt ongeloofwaardig over en maakt de foto uiteindelijk niet mooier. Een tip voor een goede foto bewerkingsapp: VSCO.
  • Post regelmatig, maar niet overmatig. Door consistent te posten breng je niet alleen structuur aan in jouw Instagram gebruik, maar blijft je feed up-to-date. Dit zien je potentiele volgers. Wees niet te lang inactief, maar post ook niet meerdere foto’s kort achter elkaar

Houd je profielinformatie actueel. Verandert er iets binnen jouw website of bij jezelf? Pas je profielinformatie in jouw biografie aan. Staat er bijvoorbeeld in ‘woont/gevestigd in Den Haag’, maar ben je verhuisd? Pas het aan.

Zorg dat je volgers betrokken blijven bij jouw veranderingen. Zorg er daarbij ook voor dat je social media kanalen je niet tegen spreken, maar elkaar verrijken. Dezelfde basisinformatie verstrekken helpt hierbij.

Wanneer is social media interessant?

Niet elk product in de markt is even geschikt om social media voor in te zetten. De communicatie voor elk segment is anders, net als de manier waarop de gebruikers in dat segment communiceren.

Voor een website-eigenaar die zich richt op juridische dienstverlening is het minder interessant om een fanpage op Facebook op te richten dan bijvoorbeeld een affiliate die mode centraal heeft staan.

Aan de andere kant worstelen adverteerders met hoe zij social media het beste binnen hun online marketing in kunnen zetten. Veel websites plaatsen een button op de site met daarin ‘Volg ons op Facebook’ of ‘Volg ons op Twitter’.

Dit komt niet overeen met het doel, aangezien veel geld geïnvesteerd is om bezoekers op de site te krijgen die vervolgens weer worden doorgestuurd.

De kracht van affiliates is dat ze geen bezoekers hoeven vast te houden, maar juist naar de adverteerders doorsturen. Om te bepalen of social media een goede aanvulling is, dient de affiliate op de hoogte te zijn van het aankooptraject van bezoekers.

Wenst de bezoeker liever vanuit social media naar de website van de adverteerder te worden doorgestuurd? Of zorgt dit er juist voor dat de bezoeker afhaakt? Op basis van het gebruikersprofiel kan de affiliate bepalen wat het beste werkt.

wanneer is social media interessant
Lees ook: betere SEO door social media in te zetten?

Waar dien je rekening mee te houden?

Met social media kan de website eigenaar de dialoog aangaan met de eindconsument om zodoende de achterliggende interesse beter in kaart te krijgen en uiteindelijk de beste aanbieding van de adverteerder te promoten.

Het is essentieel om geen aanbiedingen te pushen, maar juist toegevoegde waarde te leveren.  Zo delen bezoekers op social media hun ervaring en mening over een bepaald nieuw product van een bepaalde adverteerder.

Social media hebben natuurlijk niet als doel commerciële boodschappen te verspreiden. Succesvolle affiliate links dienen daarom aan een paar eisen te voldoen:

  • In lijn liggen met de positionering van zowel de adverteerder als de affiliate
  • Direct relevant zijn voor de content en omgeving van publicatie
  • Geen content plaatsen die tot een conflict kan leiden in de branche van de adverteerder
  • Duidelijk toegevoegde waarde leveren voor de bezoekers

Het aantal uitstaande links in combinatie met de inzet op relevante kanalen zijn twee belangrijke pijlers die een positief effect hebben op de organische positie in Google.

Wie is je doelgroep?

Ben je op de hoogte wie jouw doelgroep is? Google Analytics geeft je inzicht in belangrijke gegevens van je doelgroep, zoals waar je bezoekers vandaan komen, het aantal terugkerende klanten, welke pagina’s ze bekijken, gemiddelde sessieduur etc.

Waar bevindt jouw doelgroep zich? De zakelijke doelgroep maakt veelal gebruik van LinkedIn, maar zijn ze meer visueel ingesteld dan is Instagram of Pinterest wellicht een beter kanaal om in te zetten.

Door van tevoren goed na te denken over waar je doelgroep zich bevindt, dan zorg je ervoor dat je geen tijd steekt in social media kanalen die niet interessant zijn voor jou. Wanneer je voor alle social media kanalen acties en promotiemateriaal wilt opmaken, dan kan dit veel tijd en energie kosten.

Blijf testen en zet meerdere social media kanalen in

Grote kans dat je doelgroep actief is op meerdere social media kanalen. De juiste combinatie kan hierbij ontzettend waardevol zijn. Bijvoorbeeld door Instagram en snapchat te combineren of juist LinkedIn en Twitter voor de meer zakelijke gebruiker.

Niet al je volgers zullen jouw posts voorbij zien komen. Wanneer je meerdere social media kanalen inzet, dan vergroot je zeker de kans om ze te bereiken. Test daarnaast ook regelmatig wat wel en niet werkt. Maak een heldere planning, creëer waardevolle content en blijf up-to-date!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *