Als affiliate heb je als doel om zoveel mogelijk commissies binnen te slepen. Hoe zorg je voor meer commissies? Door in ieder geval kwalitatief veel bezoekers te generen. Om meer bezoekers te kunnen generen, zal je je moeten onderscheiden ten opzichte van andere concurrenten binnen jouw niche.
De bezoeker zal het gevoel moeten krijgen dat jij waardevolle informatie geeft wat de keuze uiteindelijk makkelijk maakt om door te klikken naar de verkoper en een aankoop te doen. Hoe je meerwaarde creërt als affiliate voor je bezoekers lees je in deze blogpost.
Meerwaarde creëren
Wanneer je veel commissies wilt binnenslepen, dan zal de bezoeker jouw als affiliate moeten vertrouwen. Gebruik daarom informatie met bronvermelding, keurmerken, privacyverklaring en beveilig je website met een SSL certificaat.
Er zijn nog meer punten te benoemen waardoor een bezoeker sneller tot aankoop overgaat, maar het is zeker van belang dat je een merk opbouwt met een goede reputatie waardoor iemand vertrouwd met jou raakt.
De kans dat je je conversie verhoogd met een betrouwbare naam en bijvoorbeeld een bedrijfslogo is groter dan wanneer je dit achterwege laat. Ook niet onbelangrijk is dat Google steeds meer waarde hecht aan ‘brands’ binnen de organische zoekresultaten.
Branding zorgt ervoor dat je je onderscheidt
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de concurrenten. Bijna iedereen maakt gebruikt van digitale media. Een sterk merk zorgt ervoor dat je een streepje voor hebt op de concurrentie. Keuzes die je maakt op gebied van reclame en adverteren zijn daarbij van belang.
Als jij een probleem kunt oplossen voor je bezoeker dan dien je dit duidelijk te benoemen. Maak dit niet moeilijker dan het is, want dit schrikt bezoekers alleen maar af. Nog belangrijker bij branding: als je doelgroep begrijpt waar jij voor staat en wat jij te bieden hebt, dan kunnen ze het daar met anderen over hebben op social media.
Diverse kanalen, zoals facebook of twitter werken als mond-tot-mondreclame. Wanneer je een goede website hebt en mensen zijn hier positief over dan is dit goede reclame voor je business. In een tijdperk waar iedereen online is, is het logisch om te zorgen voor brand awareness.
Door goede webteksten te schrijven creëer je waarde voor je bezoeker. Zo word je vindbaar voor mensen die geïnteresseerd zijn in je content.
Een blog bijhouden is van essentieel belang om gratis bezoekers naar je website te krijgen. Wanneer je regelmatig nieuwe artikelen plaatst, dan zullen bezoekers vaker terugkeren naar je site en vergroot je de kans op nieuwe bezoekers.
Ga geregeld de interactie aan met je bezoekers, niet alleen om je eigen berichten te verspreiden, maar ook om input te vergaren. Doe daar je voordeel mee en blijf waarde creëren voor je bezoekers.
Branding met offline communicatie
Bij het bouwen van een website en het onderhouden hiervan komt ook het onderhouden van een merk kijken. Als affiliate kies je hier vaker onbewust voor.
De naam van je website klinkt goed, men kan het makkelijk onthouden, maar je vergeet al snel dat dit een onderdeel is van jouw branding. Evenals het logo en zelfs de huisstijl die eromheen hangt, zoals bepaalde kleuren en uitstralingen.
Met name omdat de naam van jouw website goed klinkt en mensen het goed kunnen onthouden, zorgt dat ervoor dat er nieuwe- en terugkerende bezoekers naar je website komen.
Je naamsbekendheid wordt groter maar op de website zelf zal je jouw bezoekers nog moeten aanzetten tot actie door middel van content, vergelijkingen en acties.
Merk in de markt zetten
Om jouw merk goed in de markt te zetten ben je zelf het visitekaartje. Je kunt online adverteren met je merk, maar offline zichtbaar zijn is net zo belangrijk. Door offline namelijk zichtbaar te zijn met je merk, kun je een mond-tot-mond reclame uitlokken en extra zichtbaar zijn bij de juiste doelgroep.
Versterk jouw merk met offline communicatie
Door juist ook offline zichtbaar te zijn met jouw merk zorg je ervoor dat je een doelgroep aanspreekt waar je anders mogelijk minder snel zichtbaar bij zou zijn geweest.
Ongeacht wat voor affiliate website je hebt, een offline uiting is haast altijd op zijn plek. Een reis-, kortingscode, elektronica of kledingwebsite: bij het offline publiek om je heen weet je niet waar iedereens interesse ligt. Speel er alvast op in terwijl ze nog niet eens op zoek zijn naar je.
Je versterkt op deze manier jouw merk, werkt aan goede branding en op de langere termijn levert dit je niet alleen extra bezoekers op maar ook extra omzet. Hoe relevanter de bezoeker, hoe beter deze bezoeker bediend wordt.
Je kan los van affiliate marketing zelf ook extra omzet creëren. Als je namelijk hele toffe producten weet te ontwerpen en je krijgt veel response hierop dan zou je de items ook online kunnen verkopen in een webshop omgeving op je website.
Wanneer gaat een consument over tot aankoop?
Voordat iemand online een aankoopt doet, gaan er heel wat stappen aan vooraf. Vaak bezoekt de consument meerdere websites, vergelijkt verschillende prijzen en leest diverse artikelen.
Affiliates zoals bijvoorbeeld prijsvergelijkers, ondersteunen consumenten in de informatiefase, met als doel om bezoekers door te sturen naar de website van de verkoper met het beste aanbod.
Uit onderzoek in 2011 door ‘Studentpulse’ is gebleken dat er enkele factoren zijn die consumenten beïnvloeden. Het beslissingsproces en daarmee de factoren, variëren per type aankoop. Door goed in te spelen op de hieronder beschreven factoren, kan je als affiliate klanten nog beter bedienen.
Ervaringen uit het verleden
De uitkomst van beslissingen uit het verleden is van invloed op de wijze waarop consumenten nu beslissen. Was die uitkomst positief, dan wordt de beslissing op dezelfde manier aangepakt. Een beslissing die echter negatief heeft uitgepakt, blijft langer hangen in de gedachte van de consument dan een positieve ervaring.
Tegenwoordig tonen veel affiliates reviews op hun website, zonder dat ze zich ervan bewust zijn dat maar liefst 90% van de bezoekers geen beoordeling achterlaat, 9% in beperkte mate en de overige 1% zorgt dus voor een groot deel van de reviews. Het is begrijpelijk dat veel bezoekers zich niet kunnen vinden in deze wijze van beoordelen. Als affiliate kan je hier op inspelen door op basis van statistieken, reviews van alle type bezoekers bijeen te brengen.
Het belang van de beslissing
Het is wel duidelijk dat een belangrijke beslissing uit meerdere stappen bestaat. Door deze verschillende fases neemt men meer tijd voor de beslissing. Bij producten of diensten met een groot belang, doen affiliates er verstandig aan om tot in details achtergrondinformatie toe te voegen, zodat een bezoeker eerder overtuigd is van de voordelen.
Mate van betrokkenheid
Een consument besteedt meer tijd aan een beslissing waar hij of zij affiniteit of een hoge betrokkenheid mee heeft. Op het moment dat de bezoeker een beslissing neemt die er persoonlijk toe doet, dan neemt men sneller een beslissing.
Bijvoorbeeld: een vrouw in de overgang die op zoek is naar een product om deze periode goed door te komen. Wanneer jij als affiliate een product promoot over de overgang dan heb je dus te maken met een waardevolle, betrokken bezoeker.
Verschillende doelgroepen
Affiliates trekken bezoekers aan met verschillende leeftijds-, sociale en economische kenmerken. Uit onderzoek is gebleken dat oudere mensen (65+) sneller een beslissing maken.
Deze doelgroep heeft ook minder behoefte aan uitgebreide keuzemogelijkheden. Het is belangrijk om het online gedrag en interesses van je bezoekers in kaart te brengen, zodat je het aanbod hier op kan afstemmen.
In het informatieproces van consumenten worden steeds meer bronnen gebruikt. Dit biedt je als affiliate de mogelijkheid om extra bezoekers naar de passende verkoper te sturen.
Daarvoor dienen affiliates op de juiste manier in te spelen op factoren die een rol spelen in het beslissingsproces van de klant. Dit doe je door reviews af te stemmen op alle bezoekers, het plaatsen van relevante content en het kiezen van de juiste zoekwoorden.
Een goed begin is het halve merk
Om jezelf en je affiliate business op de kaart te zetten, moet je uitblinken. Niet alleen qua kennis dat je beschikt over een bepaald onderwerp of product, maar ook waar je voor staat.
Dat klinkt misschien eenvoudig, maar de praktijk wijst uit dat dit lang niet altijd het geval is. Een goede huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij nieuwe en bestaande bezoekers. Branding is weten wie je bent, dat vertellen en laten ervaren.
Huisstijl en kleurgebruik
Als je een logo wilt ontwerpen of aan het brainstormen bent over de opmaak van je website of nieuwsbrief dan is het goed om na te denken over het kleurgebruik. Uiteraard kan en mag je speelse kleuren gebruiken als je bijvoorbeeld een e-book promoot over hoe je zelf fruitijsjes maakt, gericht op de kinder- entertainmentsector, maar denk in ieder geval goed na wat je wilt uitstralen.
Elke kleur heeft een betekenis. Het is je vast al wel eens opgevallen dat banken vaak kiezen voor blauw en groen. Een blauwe kleur staat immers voor integriteit en wijsheid. Groen staat dan weer voor harmonie, vertrouwen en groei. Allemaal belangrijke symbolische betekenissen voor banken.
Daisycon heeft ruime ervaring met leadcampagnes en affiliate programma’s voor het bank- en verzekeringswezen. Ben je actief in deze sector wees je er dan van bewust dat je zakelijk en professioneel wilt overkomen en dus je huisstijl en kleurgebruik serieus moet nemen.
Echter, wat voor de ene affiliate business een geschikte kleur is, kan voor de ander volledig ongepast zijn. Gebruik een beperkt aantal kleuren, zodat het geen kermisattractie wordt.
Onderscheid je van de rest
Dankzij een sterk merk val je op in de massa. Waaraan denk je als je een appel ziet waar een stukje is uitgebeten? Juist, en de naam hoeft er niet eens bij te staan. Apple is dan ook een extreem sterk merk dat voor- en tegenstanders heeft.
Dit is in principe bij elk merk zo, maar over hun ijzersterke branding valt niet te discussiëren. Bestaande klanten van Apple die één product hebben gekocht, kopen meestal ook nog bijkomende producten. Dat is de kracht van branding en ook precies wat jij voor elkaar moet zien te krijgen.
Je zult niet direct, na het lanceren van je website, duizenden euro’s aan commissies verdienen. Hier gaat tijd overheen voordat bezoekers een vertrouwd gevoel krijgen op je website.
Als je eenmaal de verwachting van je bezoeker hebt overtroffen door een goed werkende website, kwalitatieve content en een probleemoplossende aanpak zal je op lange termijn succes behalen.