Nieuw met affiliate marketing? Dan dien je natuurlijk te weten wat affiliate marketing precies is en welke partijen er bij betrokken zijn.

In deze blogpost leer je alles over de basis van affiliate marketing en wat de invloed is van de vier betrokken partijen in het proces.

Wat is affiliate marketing preies?

Affiliate marketing, ook wel performance based marketing genoemd, is een vorm van internetmarketing waarbij vier partijen betrokken zijn. Deze vier partijen zijn: de adverteerder, de affiliate, het affiliate netwerk en de consument.

De affiliate promoot een product of dienst van een adverteerder. Wanneer de consument via de promotielink terechtkomt op de pagina van de adverteerder en vervolgens een aankoop doet, dan ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding in de vorm van een commissie.

Het affiliate netwerk brengt affiliates en adverteerders samen en is er om alle verkopen te registreren. Op deze manier hebben adverteerders en affiliates duidelijk inzicht in hun verdiensten. Affiliate marketing is een vrij goedkope manier om online geld mee te verdienen. Je hebt namelijk geen voorraad, geen klantenservice of duur pand nodig, waardoor je weinig financieel risico hebt.

Lees ook: waar moet je op letten bij het opzetten van een affiliate website?

Groene smoothies

Stefan verkoopt een e-book over groene smoothies. Alex heeft een website over gezondheidsproducten en ziet het product van Stefan wel als een goede aanvulling op zijn website. Alex gaat het boek van Stefan promoten en in ruil voor elke verkoop die Alex voor Stefan maakt, ontvangt hij 40% van de opbrengst.

In dit geval is Alex de affiliate van Stefan, want hij promoot het product in ruil voor een percentage van de winst. Als Alex niks verkoopt, hoeft Stefan hem ook niks te betalen. Wanneer Alex een boek verkoopt dan krijgt hij 40% van Stefan.

Lastig om op te zetten?

Nu zal je misschien denken, hoe weet je nou precies welke verkoop via Alex komt? Wat als Stefan besluit om net te doen alsof hij alleen zelf verkopen maakt? En is het moeilijk om op te zetten? Nee, het is niet moeilijk om op te zetten en het principe is simpel, maar er komt veel meer bij kijken.

Voor affiliate marketing gebruik je een systeem dat ervoor zorgt dat automatisch wordt bijgehouden wie voor welke verkopen zorgt. Dit systeem verdeelt ook automatisch het geld tussen beide partijen.

Stefan is in dit geval de producteigenaar en verkoopt zijn product via een salespage en maakt hierbij gebruik van bijvoorbeeld PayPro als betaal-/affiliatesysteem. Alex is hier de affiliate en promoot het product van Stefan. Dit doet hij via een unieke promotielink welke hij via PayPro heeft verkregen.

Wanneer een bezoeker op de affiliate link van Alex klikt, wordt er een cookie weggeschreven op zijn of haar computer. Deze cookie slaat op dat de bezoeker via Alex is gekomen en wanneer de bezoeker het product van Stefan koopt, dan ontvangt Alex automatisch zijn verdiende commissie. De hoogte van het bedrag is aan de adverteerder om te bepalen.

Naast de meer ‘technische kant’, speelt uiteraard marketing een grote rol. Als affiliate marketeer zal je namelijk je best moeten doen om zoveel mogelijk mensen te bereiken met jouw content, want hoe meer mensen iets kopen dat jij aanbeveelt, hoe hoger de vergoedingen die je ontvangt. Behalve het maken van content ben je ook bezig met SEO, SEA, social media, netwerken, etc. Hierover later meer.

nieuw met affiliate marketing

Hoe werkt affiliate marketing?

Aan de hand van de onderstaande 7 stappen wordt uitgelegd hoe affiliate marketing precies werkt. Hier lees je ook duidelijk welke rol elke partij heeft binnen het proces.

  • De affiliate meldt zich aan bij het affiliate netwerk.
  • Vervolgens bepaalt de affiliate welke campagne hij of zij gaat promoten en plaatst vervolgens de affiliate link op een website, mailinglijst of social media kanaal, die doorverwijst naar de adverteerder.
  • De consument komt op de website van de affiliate en klikt op de doorverwijslink.
  • Een affiliate cookie wordt opgeslagen op de computer van de consument.
  • De consument koopt het product op de website van de adverteerder.
  • De verkoop wordt geregistreerd door het affiliate netwerk.
  • Tot slot ontvangt de affiliate commissie over de verkoop (vast bedrag of een percentage van het verkoopbedrag) en het restant van de omzet gaat naar de adverteerder.

De vier partijen bij affiliate marketing

Je hebt al gelezen dat er vier partijen betrokken zijn bij affiliate marketing. Hieronder beschrijven we de rollen wat uitgebreider, zodat je goed weet wat ieders rol is binnen het proces.

De adverteerder

Adverteerders bieden vaak fysieke, online producten of diensten aan. Vaak heeft een adverteerder een website of webshop die zijn bereik wil vergroten en zich daarom aansluit bij het affiliate netwerk. Een adverteerder stelt zijn campagne vervolgens beschikbaar voor affiliates.

De reden waarom een adverteerder dit doet is om meer sales en bezoekers te generen via verschillende affiliates. Door het juiste promotiemateriaal aan te bieden en een hoge vergoeding, is het voor affiliates interessant om een bepaalde campagne te promoten voor de adverteerder.

Daarnaast is het interessant voor de adverteerder om de naamsbekendheid van het product of dienst te vergroten.

Lees ook: naamsbekendheid van je bedrijf vergroten met affiliate marketing

Adverteerders die promotiemateriaal zoals banners en tekstlinks beschikbaar stellen, maken het aantrekkelijker voor affiliate marketeers om hun product te promoten. Tevens bepaalt de adverteerder de hoogte van het commissie bedrag.

De affiliate marketeer

Particuliere of zakelijke affiliates met een website, blog of nieuwsbrief die binnen affiliate marketing de rol van online uitgever heeft. De affiliate promoot een product of dienst van de adverteerder die opgenomen staat in het campagne overzicht met als doel om hier commissie over te ontvangen.

Als affiliate marketeer sta jij als het ware tussen de adverteerder en de consument in. Jij verwijst, door middel van een affiliate link via jouw website, blog of nieuwsbrief potentiële kopers door naar de adverteerder. Als de klant  een aankoop doet dan krijgt de affiliate hier een vergoeding voor.

Wanneer de affiliate geregistreerd staat binnen het affiliate netwerk dan krijgt deze toegang tot de campagnes en al het promotiemateriaal van de adverteerder.

De consument

De belangrijkste persoon is uiteindelijk de consument. Met relevante content probeer je als affiliate er voor te zorgen dat je zoveel mogelijk bezoekers doorverwijst naar de adverteerder.

Zodra een bezoeker doorklikt naar de adverteerder en daar het product of dienst bestelt, dan is er sprake van een verkoop, wat resulteert  in een commissie van de adverteerder aan de affiliate.

De klant is te omschrijven als een persoon of bedrijf die via het internet een product of dienst bestelt bij een website of webshop. De affiliate heeft als doel om zoveel mogelijk bezoekers door te verwijzen naar de verkooppagina van de adverteerder waar mee samen wordt gewerkt.

De klant maakt een afweging of de informatie voor hem of haar waardevol is en besluit vervolgens om wel of niet door te klikken naar de verkooppagina van de adverteerder.

Als affiliate dien je daarom oplossingsgericht te denken. Kruip in de huid van je klant. Waar is de klant naar op zoek? Wat zijn de pijnpunten van de klant? Hoe speel je hier als affiliate marketeer op in? De consument is namelijk opzoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Aan jou als affiliate de taak om hier voor te zorgen.

Hoe je dit aanpakt lees je in dit stappenplan >>

Het affiliate netwerk

De schakel tussen de affiliates en de adverteerders is het affiliate netwerk. Hier komen vraag en aanbod samen. Het affiliate netwerk legt vast welke verkopen door welke affiliate zijn gerealiseerd.

De affiliate kan in het dashboard al de statistieken bekijken, zoals hoeveel verkopen er zijn gerealiseerd, hoe vaak er geklikt is op een affiliate link en wat het conversiepercentage is per campagne. Zo heb je een goed overzicht van je resultaten en kan je deze gegevens gebruiken om je promoties verder te optimaliseren.

Het affiliate netwerk brengt adverteerders en affiliate marketeers samen en dient als onafhankelijk tussenpersoon in de samenwerking. Dit gebeurt zowel technisch, als met advies, support en het maken van afspraken over bijvoorbeeld de commissies, promotiemateriaal en overeenkomsten.

Lees ook: waarom is het netwerk zo belangrijk bij affiliate marketing?

No cure no pay

Affiliate marketing is gebaseerd op het no cure no pay’ principe. Dit betekent dat de affiliate alleen een vergoeding krijgt van de adverteerder wanneer hij een bepaalde dienst tot een goed einde heeft gebracht.

De meeste netwerken hanteren het verdienmodel dat het meest interessant en effectief is voor alle partijen, namelijk ‘pay per sale’.

De meest populaire en winstgevende methode: pay per sale. De affiliate ontvangt een vergoeding zodra de bezoeker via de affiliate voor directe omzet zorgt. Dit betekent in de praktijk dus meestal een verkoop van een product aan de bezoeker. De affiliate krijgt hier een vast bedrag voor of een percentage van het verkoopbedrag.

Pay per sale

Het meest gehanteerde conversiemodel werkt op basis van pay per sale. Hierbij ontvangt de affiliate een commissie wanneer deze een bezoeker naar de website of salespage van de adverteerder doorverwijst en er binnen een bepaalde termijn een aankoop wordt gedaan.

Als voorbeeld: iemand bezoekt een website over goedkope vliegtickets, klikt op de banner advertentie op de website van de adverteerder en koopt een vliegticket. Vervolgens ontvang je als affiliate hier commissie over. Dit kan een bepaald percentage zijn, maar ook een vast bedrag. Daarnaast zijn er nog drie andere vergoedingsstructuren.

Pay per click

Er wordt een vast bedrag uitgekeerd per klik op het promotiemateriaal (de banner- of tekstlink) van de adverteerder. Dit staat dus los van het aantal gegenereerde verkopen of leads.

Pay per lead

Een leadvergoeding wordt uitgekeerd als een bezoeker via die affiliate contact opneemt met de adverteerder door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor diens nieuwsbrief. Het leveren van een potentiële klant is hierbij voldoende.

Het hoeft dus nog geen betalende klant te zijn. Vervolgens  is het de taak van de adverteerder om deze potentiële klant om te zetten in een betalende klant.

Pay per view

Hierbij wordt er een vergoeding uitgekeerd aan de affiliate door de adverteerder per keer dat de advertentie is bekeken. Ook dit staat los van leads of verkopen.

Bij alle modellen geldt dat de affiliate slechts betaald wordt als hij de dienst tot een goed einde brengt. In feite zijn het dus makkelijk toepasbare verdienmodellen.

Aan affiliate marketing kleven voor- en nadelen. Of voor jou als affiliate de voordelen opwegen tegen de nadelen, kan alleen jijzelf bepalen. Een en ander hangt natuurlijk af van de producten die je promoot, je website, mailinglijst, kwaliteit van je teksten en hoeveel tijd je eraan wilt besteden.

voor en nadelen affiliate marketing

Voordelen voor affiliate marketeers

  • Geen tot weinig startkapitaal nodig om te beginnen.
  • Een passief inkomen opbouwen. Voor ieder uur werk welke je in je affiliate website steekt heb je daarna de potentie om 24/7 te verdienen zonder dat je er opnieuw tijd in hoeft te steken. Natuurlijk heeft een affiliate website onderhoud nodig maar het is niet noodzakelijk om tijd voor geld te ruilen zoals wanneer je per gewerkt uur betaald wordt.
  • Het ‘no cure no pay’ systeem. Dit is ook een voordeel voor de adverteerder aangezien hij jou alleen hoeft te betalen bij resultaat en vaak is dat alleen bij een gerealiseerde verkoop.
  • Technische kennis is in veel gevallen niet nodig. Het is een kwestie van aanmelden bij het affiliate netwerk, een geschikte campagne kiezen en het plaatsen van affiliate links.
  • Geen klantenservice nodig. Als affiliate marketeer doe je eigenlijk niks anders dan je bezoekers wegsturen naar een andere website. Op het moment dat een bezoeker op zo’n andere website koopt, hoef jij geen klantenservice te verlenen.
  • Je hoeft geen producten op voorraad te hebben of af te leveren. De verkoper van het product zorgt namelijk voor de complete afhandeling en jij krijgt je commissie betaald.
  • Binnen het netwerk kan je ondersteuning krijgen, zoals support van de klantenservice of contact met de verkoper. Zo kan je vragen om verkoopcijfers of extra promotiemateriaal.

Nadelen voor affiliate markteers

  • Alhoewel dit niet direct een nadeel is van affiliate marketing, is geduld toch een veelvuldige oorzaak waarom mensen opgeven. Vol enthousiasme starten affiliate marketeers, maar als resultaat na een paar weken uit blijft stoppen ze er mee. Verwacht niet dat je binnen een paar dagen al miljonair bent. Er gaat tijd en energie in zitten om je business op te bouwen.
  • Bij sommige netwerken duurt het een tijdje voordat je betaald krijgt en soms betaal je een vergoeding bij een gerealiseerde verkoop. Bij Daisycon bijvoorbeeld, kan je tegen betaling sneller betaald krijgen. Voor 2,25% krijg je wekelijks betaald en voor 1,95% maandelijks.
  • Niet alle diensten of producten zijn geschikt voor affiliate marketing. Producten met zeer lage marges worden regelmatig gepromoot, maar besef dat je dan héél wat bezoekers en verkopen moet realiseren om er leuk aan te verdienen.
  • Afhankelijk van anderen, zoals de vergoeding per verkoop en de kwaliteit van het product of dienst van de adverteerder. Als affiliate marketeer heb je hier weinig invloed op. Communicatie is een belangrijke factor hierin, maar dit kun je ook als tijdsintensief ervaren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.