Wanneer je kijkt naar de meest succesvolle websites/blogs, wat hebben ze dan met elkaar gemeen? Juist, sterke content! Er zijn weinig websites die met beperkte content toch succesvol zijn. Je kunt er gewoonweg niet omheen dat content onmisbaar is voor jouw business.

Wat doorslaggevend is om succes te kunnen behalen is logischerwijs ook het moeilijkst. Als namelijk iedereen uitstekende content zou schrijven, dan zou dit geen doorslaggevende factor meer zijn. Het onderscheid wordt dus meestal gemaakt op gebied van content, vooral in combinatie met SEO.

Want afgezien van het feit dat de content krachtig moet zijn, is SEO optimalisatie net zo belangrijk.

Lees ook: betere SEO door social media in te zetten?

Goede content onderscheid zich

Veel content en SEO-experts zijn het hier over eens: goede content moet zich onderscheiden. Het artikel dat je schrijft moet op zichzelf staan, dat niet te vergelijken is met andere artikelen in jouw niche.

Dit betekent overigens niet dat het artikel nooit gebaseerd mag zijn op andere artikelen. Integendeel zelfs: je kunt best andere informatieve en relevante artikelen als bron gebruiken.

Grotere artikelen welke een verzameling zijn van een groot aantal andere bronnen doen het ‘in de regel’ goed in Google. Dit omdat deze artikelen de lezer in een klap voorzien van de belangrijkste informatie rondom een bepaald onderwerp.

Denk bijvoorbeeld aan een artikel over de meest succesvolle diëten met eiwitrijke recepten of alle relevante informatie met betrekking tot beleggen.

Unieke content heeft vaak een positieve invloed op de tijd dat een bezoeker op jouw pagina doorbrengt. Het loont dus automatisch voor SEO wanneer bezoekers het artikel ook echt lezen.

goede content onderscheid zich
Lees ook: meerwaarde creëren als affiliate

Idealiter zorg je er voor dat het artikel gevuld is met content dat ook echt relevant is voor je bezoekers. Maar hoe krijg je dit voor elkaar en hoe weet je nou precies wat relevant is?

De simpelste manier om te begrijpen wat voor jouw bezoekers interessant is, is door te onderzoeken wie je bezoekers eigenlijk zijn. Bekijk de demografische kenmerken van jouw bezoekers: leeftijd, geslacht, woonplaats etc.

Bekijk daarnaast ook welke pagina’s ze bezoeken en via welk kanaal ze op jouw website terecht komen. Deze gegevens kan je allemaal duidelijk inzien via Google Analytics. Op basis van al deze waardevolle informatie kan je de content aanpassen voor de grootste groep gebruikers.

Zelfs als je een product verkoopt, zoals een e-book over afvallen of een cursus piano spelen, kan je de content waardevol voor de lezer maken. Behalve door onderscheidende content te schrijven, moet jij diep graven in wat de lezer nodig heeft om keuzes te maken.

Door de volgende vragen af te werken, zorg je ervoor dat je content relevant is:

  • Wie is mijn bezoeker
  • Welke informatie heeft de bezoeker nodig om een keuze te maken
  • Hoe kan ik deze informatie het beste presenteren

Denk goed over deze vragen na en hoe je hier op kunt inspelen. Als jouw bezoekers namelijk geen waarde uit je artikelen halen, dan is de kans groot dat toekomstige bezoekers dat ook niet kunnen.

Wees duidelijk en concreet

Wees duidelijk en concreet voor je bezoeker. Lange artikelen doen het overigens goed in Google. Zijn er richtlijnen voor hoe lang je tekst moet zijn? Nee, dat niet, maar wat zou beter scoren: een artikel van 300 woorden waarin je alles kort samenvat uit andere ‘uitgebreide’ artikelen of een artikel van 1.000+ woorden waarin je alle relevante onderwerpen toelicht in één tekst. Precies, de tweede!

Google wil tenslotte de beste zoekmachine blijven, en zal daardoor de beste resultaten naar boven brengen. Jij zoekt iets op Google en wilt het antwoord op je vraag van een betrouwbare bron.

Echter, zolang jouw content wél lang is maar niet relevant en waardevol is voor de bezoeker zal Google dit doorhebben. Dit is ook een van de redenen dat het belangrijk is dat je zelf affiniteit hebt met het product dat je promoot. Heb jij bijvoorbeeld een website op gebied van digitale fotografie? Dan zal het een bezoeker, met interesse in fotografie, opvallen of jij weet waar je het over hebt.

Verdiep je in het onderwerp

Het is van belang dat je je goed verdiept in het onderwerp. Vaak is dit alleen mogelijk als je echt interesse hebt in het onderwerp of dat je al over de nodige kennis en ervaring beschikt. 

Op moment dat jij met jouw business start is het hebben van weinig ervaring echter geen reden om te stoppen. Zolang je maar wel geïnteresseerd en gemotiveerd bent in het onderwerp om er meer over te leren.

verdiep je in het onderwerp
Lees ook: geld verdienen met social media in combinatie met affiliate marketing >>

Leer van concurrenten

Iedere niche heeft een beperkt aantal websites dat al jarenlang aan de top staat. Voor velen ligt het voor de hand om de beste artikelen van deze websites als basis te gebruiken voor nieuwe content. Zo zullen veel starters deze websites als informatiebron gebruiken.

Het is zinloos om ervoor te kiezen om jouw artikelen te baseren op artikelen van je concurrenten, want dan zal je nooit als onderscheidende speler worden gezien. Jouw content verschilt te weinig van andere websites en dat zullen vaste bezoekers  misschien niet doorhebben, maar Google wel.

Daarom is het ook hier belangrijk te beseffen dat jouw content moet verschillen van de concurrentie. Mag je dan helemaal niet naar de concurrentie kijken? Zeker wel! Op het gebied van trends en SEO kan je prima naar de beste spelers binnen jouw branche kijken. Wat doen zij anders dan anderen? Maken ze gebruik van linkbuilding en hoe komen zij aan informatie voor nieuwe content?

De basis voor nieuwe content

Op basis van de bovenstaande tips kan jij voor jezelf een basis creëren dat je toe kunt passen voor het creëren van nieuwe en waardevolle content.

  • Jouw content is uniek en voegt echt iets toe aan een bepaald onderwerp.
  • De bezoeker moet iets aan de informatie uit het artikel hebben. Op basis van je eigen data weet je wie je bezoekers zijn en kan je je verplaatsen in de vragen en behoeften van de klant.
  • Promoot je een product? Dan is het heel belangrijk dat je ook echt achter dit product staat. Je hebt affiniteit en kennis van het product. Kortom: je kent het product door en door.
  • Alle relevante kennis waar de lezer iets aan heeft, gebruik je om de inhoud te versterken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *