Door de grote hoeveelheid technische mogelijkheden en de kansen die er liggen op het internet hoef je tegenwoordig niet meer naar een bezwete zaal toe om een training, workshop of masterclass te volgen.

Het kan nu makkelijk online, thuis vanaf je laptop. Maar hoe gaat het precies in zijn werking? Simpel, je meld je aan voor de online training, workshop, masterclass of webinar waar jij interesse in hebt en vervolgens maak je tijd vrij om de training bij te wonen. Daarnaast kan je pen en papier gebruiken om tussendoor aantekeningen te maken.

Online een workshop volgens is niet nieuw meer, maar als je het nog nooit hebt gedaan, dan vraag je je wellicht af: hoe werkt het? Want eens moet de eerste keer zijn. Hier lees je wat een webinar inhoudt en waarvoor het gebruikt wordt.

Wat is een webinar?

Je kunt een webinar zien als een training, evenement, bijeenkomst of meeting via het internet. Deelnemers (of het publiek) zijn allemaal ‘online’ aanwezig. Iedereen neemt deel van achter zijn of haar PC, tablet, smartphone of laptop.

Zij zien of horen de spreker(s) via video en audio. Naast het videobeeld zijn er ook PowerPoint slides te zien. Deze lopen synchroon met de hele presentatie. Een webinar is een vorm van one-to-many communicatie.

Dit houdt in dat een presentator vanuit één locatie een grote en gerichte groep online kijkers bereikt. Interactie tijdens een webinar, mits dit goed wordt ingezet, is zeer krachtig.

“Het woord webinar is een samenvoeging van de twee woorden: web en seminar”.

Webinar: groei van de markt

‘Less is more’, maar niet voor webinars. Tegen alle communicatie trends in, waar alles steeds korter moet, neemt de gemiddelde kijktijd bij webinars jaarlijks toe met gemiddeld bijna één uur! De gehele markt voor webinars maakt jaarlijks nog steeds flinke stappen.

De belangrijkste reden hiervoor is dat webinars zeer effectief zijn. Daarnaast zijn ze een stuk goedkoper dan een training in een afgehuurde zaal. Overigens zijn webinars persoonlijk, live en interactief. Als deelnemer leer je zo sneller.

Webinar: kennis delen

Een webinar, online training, workshop of masterclass wordt vaak door coaches en trainers ingezet om waardevolle kennis te delen. Af en toe zijn webinars gratis, en soms betaal je er voor. Bij een ‘gratis’ webinar krijg je aan het einde van de online bijeenkomst vaak een tijdelijke aanbieding voor een product of dienst.

Webinar: het aanmeldproces

Je weet wanneer er een webinar is, doordat je het ergens hebt gelezen of gehoord. Bij deze aankondiging vind je een link waar je je aan kunt melden. Zodra je je hebt aangemeld, ontvang je een mail met een mail met een ‘bekijk’ button of link, waarmee je op op jouw PC of smartphone de online training kunt volgen op een afgesproken tijdstip. Over het algemeen ontvang je van de organisator nog een paar reminders voordat het webinar begint, zodat je het niet vergeet.

Vaak worden webinars een paar dagen van te voren aangekondigd. Bovendien kan je je vaak nog vlak voordat een online training, masterclass of workshop begint nog opgeven. Op sommige webinars zit echter een limiet aan het aantal deelnemers. Dit zijn vaak interactieve webinars waar ze er bewust voor kiezen om de groep beperkt te houden, zodat ze de aandacht goed kunnen verdelen over de deelnemers.

“Voor een online training, masterclass of webinar heb je alleen een tablet, smartphone of laptop nodig”.

Wat is een workshop?

Een workshop is gericht op verdieping van expertise, het opdoen van nieuwe ideeën en het oefenen van praktijksituaties. Eigenlijk de kernonderdelen van een training. De tijdsduur van een workshop is relatief kort en beperkt. Het varieert van een uur tot twee dagdelen.

De deelnemers ervaren de tijdsduur vaak korter omdat ze in een workshop actief bezig zijn. Het voordeel van een online workshop is dat je, nadat je eenmaal hebt afgerekend, de workshop rustig in eigen tempo kan volgen en informatie snel kan terug lezen.

Een korte theorie wordt in een workshop direct vertaald naar de praktijk door praktisch toepasbare oefeningen. De nadruk ligt op het delen van kennis, energie en interactiviteit. De deelnemers leren weer door op elkaar te reageren. Het is begrijpelijk dat wanneer je in een workshop te veel moet luisteren en er weinig activiteit is je je moet afvragen of het wel een workshop is. Het klinkt dan meer als een interactieve presentatie.

Wat is dan een masterclass?

Een masterclass is een (online) les of cursus die door een deskundige wordt gegeven in een bepaald, meestal specialistisch vakgebied, zoals bijvoorbeeld muziek, hobby’s of internet ondernemen. Vaak vertelt een expert vanuit ervaring op een bepaald gebied. Dit kan zijn door middel van een verdieping in de theorie of door gepassioneerd te vertellen over zijn of haar ervaringen en loopbaan. Dit geeft de bezoeker echt meerwaarde.

online marketing cursussen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *