De Online Marketing Tornado is het boek dat door Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren 6 april 2020 is uitgebracht. Beide heren zijn eigenaren van de IMU, oftewel de Internet Marketing Unie. De IMU is er voor om ondernemers te helpen groeien via internet. Dit doen ze al door tips en nieuwe online marketing trends te delen via hun e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen én nu dus ook met uitbrengen van de online marketing tornado.

Op de releasedatum heb ik het boek besteld + PDF. Ik ontving het boek 2 dagen later en ben meteen aan de slag gegaan. In deze review maak je kennis met de online marketing tornado. Ik geef je inzicht in de inhoud, de auteurs, de prijs en deel ervaringen met je van dit 352 bladzijden dikke online marketing boek. Spoiler alert: de prijs is een lachertje!

De Online Marketing Tornado: 15.000 exemplaren verkocht in 2 weken na publicatie.

bestelpagina boek

Voorwoord

Vrijwel ieder boek heeft een voorwoord. Laat ik hier dan ook beginnen. Het voorwoord begint met de volgende zin:

‘Dit is eigenlijk een boek waarvan je hoopt dat je concurrent het niet leest”. Schreef Martin van Kranenburg (docent, spreker en trainer). Wat ik goed vind aan deze recensie, want zo zie ik het voorwoord, is dat hij bewust laat merken dat het opzetten van een online business en het bouwen aan een website hard werken is en niet zomaar komt aanwaaien (duhh).

Een praktisch boek dat iedere online ondernemer of marketeer online verder helpt.

Mooi om een positieve reactie te lezen, maar het was ook prettig geweest om direct wat te lezen over de auteurs van De Online Marketing Tornado en de reden waarom ze dit boek hebben uitgebracht.

Het IMU geheim

Ach, één bladzijde verder (iets te vroeg met een kritische noot) lezen we al meer over de Internet Marketing Unie (IMU). Tonny en Martijn hebben in april 2019 het AFAS circustheater in Scheveningen afgehuurd waar plek is voor 1.800 mensen. Binnen 4 dagen hadden ze het theater gevuld en een grote slide geplaatst met daarop de tekst ‘Ons geheim’.

Aansluitend op de recensie van Martin van Kranenburg geven de heren van de IMU ook aan dat succes behalen samenhangt met consistentie. Veel mensen op zoek zijn naar een ‘overnight succes’, mee doen aan de lotto om in één klap rijk te worden en het liefst vandaag nog super fit en gespierd zijn . Wanneer mensen er achter komen dat succes niet van de een op de andere dag is behaald, dan haken ze af en gaan weer over tot de waan van de dag.

Het key woord van de IMU is dan ook (daar is die weer…): consistentie.

Het doel is niet dat je gerund wordt door je bedrijf, maar dat jij je bedrijf runt.

Wat Tonny en Martijn met dit boeken willen overdragen is de kennis en modellen die voor hun eigen business in de afgelopen 10 jaar structureel heeft gewerkt. Dit heeft hun zowel financiële als geestelijke vrijheid opgeleverd. Door klanten en (startende) ondernemers iets terug te geven hebben ze De Online Marketing Tornado uitgebracht.

Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren (IMU)

Inmiddels ken je de namen, maar misschien nog niet de gezichten.

Martijn en Tonny IMU
Martijn van Tongeren & Tonny Loorbach (IMU)

Martijn van Tongeren (links) begon in het begin als klant van de IMU maar hielp al gauw andere ondernemers bij hun websites. Hij groeide in no-time door van klantenservice, naar klantmanager, naar mede-eigenaar van de IMU. Martijn is met name expert op gebied van marketingfunnels en segmentatie. Hij runt het bedrijf operationeel (directeur vandaag).

Tonny Loorbach (rechts) startte in 2010 letterlijk aan de keukentafel, de IMU om ondernemers online marketing te leren en hen te helpen met zijn website software Phoenix. Tonny heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in SEO. Tegenwoordig houdt Tonny zich bezig met de tactische- en strategische kant van de IMU (directeur morgen).

Doen ze dit allemaal met zijn tweeën? Nee, uiteraard hebben ze een heel team wat ze zelf ook wel de ‘IMU familie’ noemen. Los van standaard functie namen, zoals ‘klantenservice medewerker’ of ‘online marketeer’ zijn ze lekker creatief in het benoemen van hun functies. Titels als ‘chef klantgeluk’ en ‘online marketing held’ zie je niet bij doorsnee bedrijven.

Team IMU
Internet Marketing Unie team (de IMU familie)

De 6 fasen van De Online Marketing Tornado

Een tornado is een zware windhoos, een wervelwind die als trechtervormige slurf onder een buienwolk zichtbaar is. De kracht van een tornado wordt uitgedrukt in EF-schaal (Enhanced Fujita). In plaats van te spreken van ‘lichte schade’ of ‘catastrofale schade’ kan je het idee achter De Online Marketing Tornado zien als ‘lichte impact’ of ‘zeer positieve impact’op jouw online business.

Klinkt vaag? Zie het als een trechter waar jij invloed op hebt. Je verandert iets aan de knoppen onderin en dat heeft invloed op wat er daarna gebeurt. Het boek bestaat uit 6 fasen. Vanuit fase 1 bouw je door naar fase 2, fase 3, etc.

Zodra je al deze fasen succesvol hebt doorlopen dan zou je alles volledig geautomatiseerd hebben staan. De kracht van jouw online marketing activiteiten hangt dus samen met de keuzes die je stapsgewijs maakt. Tonny en Martijn willen je helpen om daarin de juiste keuzes te maken. De 6 fasen van de tornado:

Fase 1: SEO

Iemand zoekt op Google om vervolgens op een website/webshop terecht te komen. Zodra de zoeker wordt doorverwezen is hij of zij een bezoeker. Gevonden worden door je doelgroep is belangrijk. Je business dient aantrekkingskracht te hebben voor de juiste koopgerichte bezoekers. Goede vindbaarheid in Google (SEO). is onmisbaar en vormt de basis van je online marketing strategie.

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie.

Fase 2: Conversie

Je hebt de aandacht van je bezoeker en nu wil je deze aandacht verzilveren. Oftewel van bezoeker naar lead. Zorg voor een effectieve website met conversiegericht design. Gebruik conversiepagina’s om je leads automatisch te transformeren naar warme leads.

Fase 3: Sales

Cashflow is essentieel voor je bedrijf. Je zal leads dus moeten omzetten naar klanten. Zorg voor effectieve betaalprocessen. Breng je omzet in een stroomversnelling met handige (bewezen) marketingtechnieken om je orderwaarde en winstmarge te verhogen.

Fase 4: Affiliate marketing

Met behulp van affiliate marketing ben je in staat om je bereik en naamsbekendheid te vergroten. Je schakelt als het ware anderen in om jouw product of dienst te promoten en in ruil daarvoor ontvangt de doodverwijzer (affiliate) bij een gerealiseerde verkoop een vergoeding. Biedt jouw affiliates voldoende promotiemateriaal om razendsnel te groeien. Op deze manier kan je sneller schalen en dus meer omzet behalen.

Fase 5: Membership

Tijd om exponentieel te groeien door een sneeuwbaleffect in je omzet. In plaats van eenmalige transacties ga je naar wederkerende inkomsten door een lidmaatschapsmodel. Klanten worden zo fans. Maandelijks hoef je niet meer te stressen over het binnen halen van klanten en het generen van inkomsten. Met behulp van een membership model creëer je cashflow in je bedrijf.

Fase 6: Community building

Verbind je klanten in een online community. Zo ga je nog een stap verder en maak je van een fan een ambassadeur. Maak meer impact op de levens van anderen en breng kracht aan in je marketing door je fans te transformeren naar ambassadeurs van jouw merk.

Waarom een fysiek boek uitbrengen?

De slogan van de IMU luidt: ‘in vrijheid verbonden’. Ze geloven dat vrijheid voortkomt uit vebondenheid met gelijkgestemden. Met andere mensen die dezelfde doelen hebben als jij. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je verder. Tonny en Martijn vinden dat je simpelweg gewoon kunt delen, zonder het winstbejag.

10 jaar lang hebben ze hun marketingtechnieken en modellen geoptimaliseerd. Hier hebben ze tienduizenden uren aan besteed en miljoenen mee omgezet, en jij kunt dat in één boek, bestaande uit 352 pagina’s, 216 afbeeldingen en 1 kilo aan gewicht, overnemen. Hun doel is om jouw als ondernemer uiteindelijk meer vrijheid te geven.

Als je kijkt naar de lay-out en waarde van de informatie uit het boek dan is alleen een vergoeding van de druk- en verzendkosten bijna belachelijk te noemen. Zelf had ik het boek in één week uit en staat er zoveel waardevolle informatie in op gebied van marketing, sales en automatisering dat er bij mij nog steeds iets knaagde ten aanzien van de prijs.

Er zou toch echt iets achter moeten zitten om de prijs te rechtvaardigen. Ik heb daarom kritisch gekeken naar de strategie achter het boek. Tonny en Martijn runnen 6 bedrijven. Al deze bedrijven zijn gebouwd op de filosofie van hun Online Marketing Tornado model. Zij hebben 3 software tools ontwikkeld die je zonder technische kennis kunt toepassen.

Deze 3 software tools zijn:

  • Phoenix (SEO en conversie)
  • Plug&Pay (betaalpagina’s, upselling en affiliate marketing)
  • Huddle (e-learning en community building)
software tools IMU

Het boek bestaat uit 6 fasen en hun 3 tools beslaan ieder 2 fasen in De Online Marketing Tornado. In het boek vind je aan het einde van de fasen een bladzijde met daarin alle informatie over hun tornado tool. In het boek verwijzen ze dus naar hun tools met daarin een gratis proefperiode.

Zodra de software jou bevalt, dan kan je na 14 dagen ervoor kiezen om een abonnement af te sluiten. Bevalt het niet, dan kan je zonder addertjes onder gras kosteloos je trial periode beëindigen. Daarnaast is de IMU zeer transparant wat betreft hun tarieven.

Ben je verplicht om een van deze tools aan te schaffen? Nee, uiteraard niet. Het boek zelf bevat echt voldoende informatie op gebied van online marketing en hoe je van opstartfase naar volledig geautomatiseerde business kunt gaan. De strategie van de IMU is dus om jou zoveel mogelijk waarde te bieden en mocht een van hun Tornado Tools jou helpen om je bedrijf uit te breiden dan is dit een win-win situatie.

Inhoud van De Online Marketing Tornado

Inmiddels weet je dat het boek bestaat uit 6 fasen. Er zijn dan ook 6 delen met verschillende hoofdstukken die hier op aansluiten. Aan het eind van elk deel vind je een beknopte samenvatting terug. De fasen zijn als volgt onderverdeeld:

Deel 1: De bezoekersmagneet

  1. Vier soorten bezoekers
  2. Scoren op zoekwoorden
  3. Rijke content
  4. Autoriteit in Google
  5. Het content kanon
  6. De semantische zoekmachine
  7. Mobiele SEO

Deel 2: De rode loper

  1. Aan bezoekers heb je niks…
  2. De drie ‘v’ van aandacht
  3. Conversiegericht webdesign
  4. Web van landingspagina’s
  5. Anatomie van een conversiepagina
  6. De marketingfunnel
  7. Integratiemarketing

Deel 3: De Ultieme Checkout

  1. Zo lek als een mandje?
  2. De internetsorbet

Deel 4: Affiliate Marketing

  1. De ideale werknemers
  2. Hoe werkt affiliate marketing?
  3. Affiliates vinden
  4. Affiliates trainen
  5. Affiliate zijn

Deel 5: Memberships

  1. De lidmaatschapseconomie
  2. Je eigen membersite

Deel 6: Community Building

  1. Van trechter naar tornado
  2. Het starten van een community
  3. Engagement in je community

In De Online Marketing Tornado krijg je alle ingrediënten aangereikt waarmee je je complete online business vormt kunt geven. Je tornado zal op consistente basis als een magneet gaan werken voor de juiste doelgroep en deze opzuigen in een volledige automatische marketing machine waar je bezoekers worden omgezet in leads en klanten.

Vervolgens neemt je tornado je klanten mee in positieve ervaring waardoor ze doorgroeien tot fans en ambassadeurs van jouw merk/bedrijf. Dit zorgt voor meer vrijheid als ondernemer en tegelijkertijd maak je impact met je business.

Ervaringen van anderen + bol.com

Veel erkende namen in de online marketing wereld hebben het boek aangeschaft. Dit deelde ze via social media. Sommige hebben een video opgenomen, waaronder Youri Meuleman (eigenaar Mailblue), Bas Urlings (eigenaar Plazatalk) en Lizzy Blijleven (eigenaresse Fitgirls). Op de dag van de lancering kwamen er Instagram stories voorbij van bijvoorbeeld:

Op review sites als trustpilot en kiyoh.nl ben ik niks tegen gekomen. Wel is het boek te koop op bol.com en hier vind je dan ook genoeg reviews terug (156). De Online Marketing Tornado wordt zeer positief beoordeeld. Van de reviews is er geen één negatief. Met een beoordeling van 4,9 sterren (max 5) kan je stellen dat het boek kwalitatief zeer sterk is.

Tonny en Martijn vinden dat elke ondernemer in Nederland en België toegang zou moeten hebben tot deze informatie en hoewel ze veel mensen bereiken, bereiken ze nog niet iedereen. Daarom staat het boek ook te koop op bol.com.

Op bol.com heb je een inkijkexemplaar waar je 18 pagina’s kunt bekijken. Zo heb je ook direct een goed beeld van de lay-out. 2 weken na de lancering ontving ik ook een mailtje met als aanhef ‘een brutale vraag’. Hierin werd verzocht om een positieve review over het boek te plaatsen.

Zelf geloven Tonny en Martijn in social proof in de vorm van testimonials. Aangezien dit één van de krachtigste manieren is om mensen te laten zien of jouw product de moeite waard is. En dat is de Online Marketing Tornado zeker!

reviews

Wat betaal je voor De Online Marketing Tornado?

Aan het begin van deze review heb je kunnen zien dat ik eenmalig €17,88 heb betaald. Hiervoor ontving ik het fysieke boek en een PDF-bestand. Persoonlijk vind ik het handig om een exemplaar op de telefoon te hebben zodat je informatie snel kunt terug halen wanneer je het nodig bent. Op de factuur wordt netjes vermeld:

  • Boek: De Online Marketing Tornado: €3,23
  • Online Marketing Tornado PDF: €4,95
  • Verzendkosten: €6,60
  • Btw 21%: €3,10
    Totaal: €17,88

De prijs is echter omhoog gegaan. Betaal je nu de hoofdprijs? Nee! Je kunt het boek kopen voor €19,99 en wil je de PDF versie er bij? Dan betaal je €4,95 extra. Het verschil is dus een kleine €7 en niet heel spannend kijkend naar de waarde van de online marketing tornado. Tonny en Martijn noemen nadrukkelijk dat ze het boek gratis weggeven. En in feite is dat ook zo. Je betaalt vrijwel alleen de verzend- en drukkosten. Na betaling ontvang je een bevestiging van je bestelling met ordernummer. Inmiddels weet je ook waarom dit bedrag zo laag is.

Tot slot

Hopelijk heb je zo een goed beeld gekregen van De Online Marketing Tornado. Of dit complete no-nonsense marketing boek jou kan helpen kan alleen jijzelf bepalen. Het doel van deze review was om jou een duidelijk beeld te geven, zodat dit helpt in het maken van jouw beslissing. En laten we eerlijk zijn, om de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten…

De heren van de IMU hebben veel werk gestoken in het boek, maar het resultaat mag er dan ook wezen. Alle tips, informatie en technieken in het boek zijn praktisch en eenvoudig toe te passen. Met dit boek kan iedereen, een succesvolle online business starten en een vrije ondernemer worden. Ook al heb je een traditioneel bedrijf of niks met marketing, dan alsnog heb je veel profijt aan de kennis en informatie uit het boek.

Wil je daarnaast persoonlijke begeleiding bij je online marketing strategie? Tonny en Martijn hebben een IMU Premium Programma. Hier vind je al hun online marketing cursussen, opnames van seminars en hun coachingstraject.

Ook krijg je toegang tot de online community met honderden gelijkgestemden (internet) ondernemers, Hier kun je vragen stellen, successen delen, inspiratie opdoen en feedback vragen op je website en online marketing acties.

Bekijk het IMU premium Programma hier >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *