Om je verkopen via bol.com een boost te geven vind je in deze blogpost 18 tips waarmee je beter kunt verkopen via bol.

Daarnaast biedt bol.com via het partner platform externe verkopers hulp om de prestaties te verbeteren. Hoe beter je prestaties, hoe beter de kwaliteit en je klanten makkelijker kunt bedienen. De onderwerpen die aan bod komen:

  • Op tijd leveren
  • Aanbod optimaliseren
  • Voorkomen van retouren
  • Inspelen op feestdagen
bol masterclass review jia ruan
Bol Masterclass van Jia Ruan: succesvol verkopen via bol.com + gratis training

Op tijd leveren

Wanneer je iets besteld dan verwacht je het ook snel in huis. Met een leveringstijd van 3-4 dagen kom je tegenwoordig niet mee weg. Klanten verwachten hun bestelling bij voorkeur al binnen 24 uur in huis. Op bol.com kun je in je verkoopaccount aangeven hoe snel je kunt leveren.

Tip 1: levertijd nakomen

Denk er om dat je de levertijd na kunt komen. Dus vandaag voor 15:00 besteld is morgen huis, is ook echt morgen in huis. Wanneer je een dag later levert kan dit tot slechte recensies leiden en straft bol.com je hier ook voor af.

Houd de leveringsbelofte ‘realistisch’. Voor 23:59 is morgen in huis is mooi en zorgt ongetwijfeld voor een hogere conversie, maar als je dit niet waar kunt maken doe dat dan zeker niet. Denk hierbij niet alleen aan de tijd die je zelf nodig hebt om de bestelling klaar te maken, maar bereken ook hoeveel tijd PostNL of DHL nodig heeft om te leveren.

Lever je ook aan Belgische klanten? Let dan extra op de levertijd, zodat je je leverbelofte na kunt komen. De leveringsbelofte kun je ook makkelijk voor meerdere producten tegelijk aanpassen.

Vanuit je verkoopaccount ga je naar ‘artikelen’. Vervolgens klik je op ‘mijn artikelen’ en dan zie je bij al je producten ‘levertijd’ staan met een bewerkingspotlood. Als je hier op klikt kan je vervolgens de levertijd wijzigen.

Tip 2: bevestig na verzending

Je kunt de status van de bestelling niet meer aanpassen als je deze eenmaal hebt bevestigd. Wanneer je een bestelling krijgt kan je deze klant mailen vanuit je verkoopaccount, maar je kunt het e-mail adres ook kopiëren en mailen vanuit een ander zakelijk mail adres. Bijvoorbeeld als je webshop hebt en bol.com inzet als extra verkoopkanaal.

Bij bevestiging van de bestelling kan je ook nog verzendgegevens toevoegen. Wanneer je pakketten aflevert bij een postkantoor krijg je een track & trace nummer mee die je kan sturen naar de klant.

Vroegtijdig bevestigen van de bestelling kan tot verwarring leiden bij de klant. Hij of zij krijgt dan een verzendbevestiging en gaat er vanuit dat het artikel onderweg is.

Tip 3: zelf pakketten versturen of uitbesteden

Ga je zelf het logistieke proces verzorgen of maak je gebruik van de logistiek via bol.com? Je kunt de totale fulfilment uitbesteden voor de orders die je via bol.com ontvangt. Bol.com regelt dan los van de orderverwerking en betaling ook de in- en opslag van je artikelen, het verpakken en verzenden, retouren en klantenservice.

Meer informatie vind je op deze pagina over Logistiek via bol.com.

Tips 4: bezorgdienst levert niet op tijd? Neem zelf de verantwoordelijkheid

Wanneer de bezorgdienst vaak te laat levert en je ziet dit terug in jouw prestaties dan is het aan jou de taak om actie te ondernemen. Hiervoor heb je twee opties. Je kunt de levertijd verruimen of je kiest een andere bezorgdienst.

Belangrijk is dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt, want uiteindelijk gaat het erom dat de klant de bestelling uiterlijk op de beloofde dag in huis heeft en dat jouw producten aantrekkelijk zijn om te bestellen.

Tip 5: winkel tijdelijk sluiten

Iets wat je liever vermijdt, maar als je niet kunt leveren sluit dan je winkel tijdelijk. Wanneer je een bepaald product niet kunt leveren, dan kan je er ook voor kiezen om het artikel even ‘op pauze te zetten’. Jouw aanbod staat dan even niet online bij bol.com en is dan niet zichtbaar voor klanten. Je kunt deze weer eenvoudig van pauze afhalen zodra je kunt voldoen aan de voorwaarden en wanneer je lopende bestellingen weer kunt afhandelen.

Aanbod optimaliseren

Klanttevredenheid en een hoge winst, dat is waar je het voor doet toch? Voor klanten kan het teleurstellend zijn als hun bestelling wordt geannuleerd. Daarom lees je hieronder tips hoe je dat kunt voorkomen.

Lees ook: op welke manier(en) kan je je aanbod perfectioneren?

Tip 6: check de status van je voorraad

Door geregeld de status van je voorraad te checken, voorkom je nee-verkopen (niet kunnen leveren). Onder ‘mijn artikelen’ kan je de ‘vrije voorraad’ bijwerken. Klik op de bewerkingspotlood en geef een voorraad tussen de 0 en 999 op. Zodra de voorraad van een artikel in je verkoopaccount op ‘0’ staat, gaat het artikel bovendien automatisch offline.

Verkoop je een compleet nieuw product? Begin dan niet te groot! Je hebt ten slotte nog geen afzethistorie van dit nieuwe artikel, op basis waarvan je een inschatting kunt maken over de hoeveelheid verkopen. Met een relatief kleine voorraad voorkom je dat je onverwacht blijft zitten met een grote voorraad die je niet verkoopt.

Tip 7: snel bestellingen verwerken

Zorg dat je meldingen aanzet op je telefoon, zodat wanneer je een bestelling krijgt je hier direct van op de hoogte bent. Zo kan je sneller aan de leveringsbelofte voldoen. Verwerk je een bestelling niet, dan wordt deze op de derde dag na de uiterste leverdatum automatisch geannuleerd.

Tip 8: artikelen die niet leverbaar zijn verwijderen

Artikelen die niet leverbaar zijn kun je verwijderen. Ga daarvoor naar ‘artikelen’ en daarna naar ‘mijn artikelen’. Nu kun je aan de rechterkant van een product in het uitvouwbare menu onderin klikken op ‘verwijderen’.

Je krijg dan het volgende te zien: ‘hiermee wordt jouw aanbod van dit artikel van de webshop gehaald en wordt het artikel uit jouw assortiment verwijderd‘. Dit doe je om onnodig annuleringen te voorkomen.

Tip 9: aanbod afstemmen op tijd

Zit je krap in de tijd? Begin dan niet met honderden producten. Via bol.com bereik je miljoenen potentiële klanten, dus het kan onverwacht heel snel gaan met de bestellingen. Heb je geen ruimte voor opslag of tijd om pakketjes in te pakken en te verzenden? Dan is logistiek via bol.com geschikt voor jou.

reviews bol
Benieuwd naar het belang van reviews op verkoopplatforms? Klik dan hier.

Voorkomen van retouren

Retouren voorkomen is niet alleen goed voor de klanttevredenheid, het scheelt ook tijd en geld. Bekijk daarom ook deze tips om retourzendingen te minderen.

Tip 10: juiste productinformatie

Producten voorzien van de juiste informatie, door uitgebreide productteksten, de juiste specificaties en duidelijke afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat de klant krijgt wat hij verwacht en niet voor onaangename verassingen komt te staan. De kans dat het artikel hem of haar tegenvalt en het daarom terugstuurt, wordt kleiner daarmee.

Tip 11: stevige verpakking

Verzend je een breekbaar product of iets dat kwetsbaar is tijdens verzending? Besteed dan extra aandacht aan de verpakking. Zo voorkom je dat het artikel onderweg schade oploopt en niet in complete staat bij de klant komt.

Tip 12: controleer het artikel

Controleer het artikel voor verzending. Op die manier ben je er zeker van dat het artikel in goede staat en compleet is, zodra je het opstuurt naar de klant.

Tip 13: proactief handelen

Het kan een keer voorkomen dat je een bestelling niet op tijd kunt versturen. Handel proactief en informeer de klant hier over en vraag of hij of zij het artikel alsnog wil ontvangen. De klant waardeert deze oprechtheid.

Tip 14: duidelijke retour voorwaarden

Het ene artikel wordt vaker geretourneerd dan het ander. Kleding bijvoorbeeld is een gevoelig product voor retouren. Vaak worden twee items besteld waarvan 1 terug wordt gestuurd vanwege de verkeerde maat.

Daarom heb je niet altijd volledig invloed op retouren. Volg de voorgaande tips met betrekking tot retouren op en zorg daarnaast dat je voorwaarden- en instructies duidelijk zijn, zodat een klant weet wat die moet doen als het pakket weer terug moet worden gestuurd.

Tip 15: oude retour redenen

Door oude retour redenen van klanten te bekijken, zie je waar nog ruimte is voor verbetering en kun je een volgende retour misschien voorkomen.

boekhouding verkopen via bol
Lees ook: boekhouding voor zakelijk verkopen via bol >>

Inspelen op feestdagen

Feestdagen zijn periodes waarop je kunt pieken. Denk aan Pasen, Sinterklaas en Kerst. Om ervoor te zorgen dat je ook deze tijd winstgevende afsluit, lees je hieronder wat tips die ervoor zorgen dat je je goed kunt voorbereiden op deze periodes en het maximale uit de feestdagen kunt halen.

Tip 16: voldoende voorraad

Bestellingen nemen toe tijdens de feestdagen. Zorg daarom voor voldoende voorraad (zie tip 6). Hiermee voorkom je teleurstelling bij klanten en annuleringen. Actuele en voldoende voorraad zorgen voor meer verkopen.

Tip 17: kom je leverbelofte na

Klanten verwachten dat hun bestelling snel wordt bezorgd. Een realistische leveringsbelofte die je na kunt komen zorgt voor meer tevreden klanten (zie tip 1).

Kan je je leveringstijd niet nakomen? Verruim dan je tijden. Ook kan je artikelen tijdelijke ‘op pauze zetten’. Het verruimen van de levertijd naar onder andere maandag-, zondag- of avondlevering leidt tot meer conversie.

Tip 18: koopblok positie bemachtigen

De koopblok positie is de beste positie die je als verkoper wilt hebben. Stel dat 3 verkopers hetzelfde product aanbieden op bol.com, dan is degene die de beste mix heeft tussen levertijd, prijs en kwaliteit degene die de koopblok positie krijgt en daarmee de beste verkoopkansen heeft.

Heb je de koopblok positie, dan wordt de kans veel groter dat het artikel dat wordt toegevoegd aan de winkelwagen, afkomstig is uit jouw assortiment. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *