De koopblok positie op bol.com is ontzettend belangrijk voor je omzet en winst. Het is de advertentie die de klant te zien krijgt en maar liefst 97% van de klanten koopt via het koopblok. Staat jouw advertentie in de koopblok positie? Top. Bol.com ziet jouw aanbod dan als het beste voor de klant.

Ben je de enige die het product aanbiedt dan sta je sowieso in de koopblok positie, maar het komt regelmatig voor dat je te maken hebt met concurrenten die hetzelfde aanbieden als jij. Dan wordt het een strijd om de koopblok positie. Hoe je deze positie bemachtigd hangt af van meerdere factoren.

Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat je met alleen de laagste prijs deze positie krijgt. Hoe je je koopblok positie behoudt en hoe je de kans vergroot om in deze positie terecht te komen (mocht je het koopblok dus niet hebben) lees je hier.

Wat is de koopblok positie?

De koopblok positie wordt ook wel de beste verkooppositie genoemd. Logisch, want het merendeel van de klanten koopt via het koopblok. Bol.com heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel. Los van de producten die zij zelf verkopen, zijn er duizenden externe verkopers die hun assortiment aanbieden op het platform van bol.com

Als meerdere bol.com partners een product aanbieden, dan bepaald bol.com wie de koopblok positie krijgt. Op dat moment is dat de verkoper die het beste aanbod heeft ten aanzien van de prijs, levertijd en prestatiescore. De klant krijgt de advertentie te zien van de huidige verkoper die het koopblok heeft.

Mocht er toch een andere verkoper zijn met een scherpere prijs of een snellere levering dan vermeld bol.com dat onder de bestel knop. Verkoop jij iets voor €39,95 en is er een andere verkoper die hetzelfde product verkoop voor €38,95, dan zie je een link met de tekst als: ‘meer verkopers vanaf €38,95’. Zoals gezegd koopt 97% van de klanten via het koopblok, dus prijs hoeft niet direct een doorslaggevende factor te zijn.

Hieronder een afbeelding waarin je een medaille logo ziet zodra je de koopblok positie hebt. Is dit vak leeg? Dan weet je dat iemand anders de koopblok positie heeft. Volgens bol.com heeft die verkoper op dat moment dan een beter aanbod.

koopblok positie

Welke factoren spelen mee voor het koopblok?

Wie het beste aanbod heeft wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren. Deze bestaan uit de prijs, levertijd, service en sinds kort is er meer aandacht voor de prestatiescore. Een goede balans tussen deze factoren helpt je om uiteindelijk in het koopblok te komen.

Prijs

Niet doorslaggevend, maar wel degelijk belangrijk. Klanten zijn altijd opzoek naar de beste deals en willen geen cent teveel betalen. Staat een product te koop voor €47,95 en denk je dat je deze aftroeft door er €0,10-€0,20 er onder te gaan zitten? Helaas! Minimale prijsverschillen hebben geen invloed.

Heb je dezelfde leveringsvoorwaarden als je concurrent? Worden jullie beide goed beoordeeld door klanten en houd je je aan de service normen van bol.com? Dan kan wellicht een prijsverlaging van €1 of €2 ervoor zorgen dat je de koopblok positie krijgt. Dit kun je in je verkoopaccount goed testen door de prijs aan te passen en de pagina te vernieuwen. Krijg je het medaille logo te zien? Dan weet je dat je nu de koopblok positie hebt.

Tip: houd psychologische prijzen aan. Dit zijn prijzen die in de ogen van de consument aantrekkelijker lijken. €45,95 nodigt bijvoorbeeld eerder uit om het product te kopen dan €46. De kans dat iemand je product koopt stijgt hierdoor aanzienlijk.

Levering

Klanten willen hun product het liefst zo snel mogelijk in huis is. En als de prijs gelijk is en bij de ene verkoper geldt: ‘vandaag voor 15:00 uur besteld, is morgen in huis’ en de ander houdt een levertijd aan van 3-5 werkdagen, dan is de keuze snel gemaakt. Des te sneller je kunt leveren, des te meer kans je maakt op het koopblok.

Belangrijk is wel dat je de leverbelofte kunt nakomen, zodat de klant weet waar hij aan toe is. Hierbij wordt gekeken naar het maximale aantal leverdagen, dus de leverbelofte 3-5 werkdagen wordt gerekend als 5 leverdagen.

Maak je gebruik van logistiek via bol.com? Dan heb je een ideale leverbelofte. Zij kunnen namelijk pakketten die voor 23:59 worden besteld, de volgende dag leveren. Doe je zelf je verzending? Zorg dan dat je je pakketten ook echt op tijd kunt leveren. Kom je je leverbelofte een paar weken niet na? Dan wordt je hier op afgerekend via je prestatiescore.

Prestatiescore

Het bieden van een goede service is essentieel. In jouw verkoopaccount kun je zien wat jouw prestatiescores zijn, zodat je inzicht hebt in waar voor jou nog kansen liggen. Hoe beter je scoort op servicenormen, hoe beter je prestatiescore is en hoe meer kans je maakt op het koopblok.

prestatiescore koopblok

De prestatiescore hangt af van 4 factoren. Op tijd leveren, annuleringen, track & trace en beoordelingen. Scoor je goed op al deze onderdelen dan gaat je prestatiescore omhoog. Bol.com analyseert dit voor je en over gemiddeld 6 weken zie je hoe je prestaties zijn.

  • Op tijd leveren (norm van 93%). Op tijd leveren houdt in dat minimaal 93% van de bestelde artikelen op tijd bij de klant worden afgeleverd. Zijn er in één week drie of meer artikelen te laat geleverd en is je weekscore 93% of lager, dan stuurt bol.com je hierover een mail, zodat je dit punt kunt verbeteren. Merk je dat je 2 of 3 weken op rij de leverbelofte niet kunt nakomen? Verruim dan je levertijd met 1-2 werkdagen.
  • Annuleringen (norm van 2%). Voor de servicenorm annuleringen gelden twee aspecten. Annulering door jou en annulering door de klant na de beloofde leverdatum. Om teleurstellingen bij klanten te voorkomen geldt deze servicenorm.
  • Track & trace (bij alle pakketten). Klanten willen weten waar hun pakketje is en wanneer deze precies wordt geleverd. Daarom is een track & trace nummer nodig. Voeg deze daarom altijd toe. Gebruik je verzending via bol.com dan zit dit er standaard bij. Voor briefpost is een track & trace nummer niet verplicht, wel gewenst.
  • Beoordelingen (een 8 of hoger). De mening van de klant is belangrijk. Tevreden klanten komen sneller terug en zullen ook meningen van anderen in overweging nemen bij hun aankoopbeslissing. Met een goed beoordelingscijfer zullen klanten er dus eerder voor kiezen om een product bij jou te kopen. Wat is een goed cijfer? Heb je een 8 of hoger gemiddeld over de laatste drie maanden, dan zijn klanten echt tevreden.

Hoe kan je de prestatiescore verbeteren?

De prestatiescore kun je bekijken in het verkoopaccount, onder de menuknop ‘Prestaties’. Wanneer je daar bij de afbeelding rechtsboven op het i’tje klikt, krijg je een overzicht van jouw score op de verschillende servicenormen van de afgelopen 6 weken. Zo zie je op welke vlakken je je kunt verbeteren. Rechts van de prestatiescore zie je het monitoringsproces. Bol.com kijkt tot week 32 met je mee hoe je het doet.

Via het monitoringsproces kijkt bol.com met je mee of je voldoet aan de servicenormen. Heb je een week niet aan de servicenormen voldaan, dan krijg je een kruisje. In totaal heb je 7 mogelijkheden. De kruisjes wegen niet mee in de bepaling van het koopblok.

bepalen-van-de-prestatiescore

Een verbetering op één van de vier servicenormen heeft altijd een positief effect op je prestatiescore. Wederom geldt hoe hoger je prestatiescore, hoe meer kans je maakt op de koopblok positie. Daarnaast kun je per artikel aanpassingen maken in je prijs en levertijd om te zien wat het best werkt.

Belangrijk: zorg dat je de gemaakte beloftes kunt nakomen, anders heeft dit juist een averechts effect op je prestatiescore en daarmee je kans op het koopblok.

Ook logistiek via bol.com-bestellingen worden beoordeeld op de vier servicenormen. De score voor ‘Op tijd geleverd’, ‘Annuleringen’ en ‘Track & trace’ zal voor alle logistiek via bol.com-bestellingen hetzelfde zijn. Er wordt gekeken hoe alle bestellingen als totaal presteren op deze scores. De score voor ‘Beoordelingen’ wordt individueel per partner berekend.

Koopblok positie behouden of veroveren?

Ben je de enige die het product aanbiedt op bol.com? Super, dan heb je gegarandeerd het koopblok. Je kunt je aanbod misschien nog wel perfectioneren door een scherpere prijs, snellere levertijd of door extra productfoto’s bij te voegen.

aanbod perfectioneren
Lees ook: op welke manier(en) kan je je aanbod perfectioneren?

Merk je dat er meerdere aanbieders zijn van het product dat je aanbiedt dan weet je nu dat verschillende factoren invloed hebben op de koopblok positie. Naast de prijs en levertijd is de prestatiescore van belang.

Heb je nauwelijks of geen annuleringen en word je door klanten positief beoordeeld met minimaal een 8 gemiddeld? Dan vergroot je je kansen op het behoud of veroveren van het koopblok.

Al deze factoren hangen met elkaar samen. Heb je een hoge prestatiescore en sta je toch niet in het koopblok? Dan weet je dat een andere aanbieder mogelijk beter scoort op levertijd of prijs. Zo weet je ook waar jouw verbeterpunten liggen en kan je dit aanpassen om uiteindelijk de beste verkooppositie te claimen.

Succes!

Zijn er nog zaken niet helemaal duidelijk omtrent het koopblok? Bol.com heeft een veelgestelde vragen pagina waar je voor veel onduidelijkheden terecht kunt. Via de onderstaande link kom je op de pagina terecht.

Veelgestelde vragen ten aanzien van het koopblok vind je op deze pagina >>

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *