Om zoveel mogelijk te verkopen helpt bol.com zijn partners. Hiervoor zetten ze hun kennis en ervaring op gebied van e-commerce in om jou te ondersteunen. Een van deze handige services die bol.com biedt is logistiek via bol.com (Lvb).
logistiek via bol.com: niet verplicht, wel een ontzorging
Met Logistiek via bol.com wordt de hele fulfilment van jouw bol.com bestellingen verzorgd, voor zowel Nederlandse als Belgische klanten. Daarmee profiteren jouw klanten direct van snelheid en service én kan je je winkansen vergroten.
Om op de website van bol.com te verkopen, is het niet verplicht om gebruik te maken van de logistiek via bol.com. Je kunt er ook voor kiezen om zelf het volledige logistieke proces te verzorgen.
Is Lvb interessant voor jouw business? Om dat te bepalen zal je kritisch moeten kijken naar je strategiebeleid en winstmarges. Hieronder zetten we de voor- en nadelen voor je op een rijtje zodat je uiteindelijk een weloverwogen beslissing kunt nemen.
Voordelen Logistiek via bol.com
Meer kans op het koopblok
Uit ervaring blijkt dat je met Logistiek via bol.com meer kans hebt op het koopblok, waarmee je conversiecijfers met gemiddeld 30 procent stijgen. Ook worden je artikelen automatisch verkocht in Nederland én België. Het koopblok is de advertentie die de klant ziet. Aan de rechterkant van de advertentie zie je de prijs, levertijd, verkoper, winkelwagen en gevolgd door ‘meer verkopers’.
Uitgebreide bezorgopties
Een van de servicenormen van bol.com is ‘op tijd leveren’. In je verkoopaccount kan je per product de levertijd bepalen. Kan je binnen 24 uur leveren dan kan je daarnaast nog een tijdstip aangeven. Bijvoorbeeld indien besteld voor 15:00 morgen in huis. Je dient er dan wel zelf voor te zorgen dat al je bestellingen aan de levertijden voldoen. Door te kiezen voor Lvb ben je er zeker van dat al je leveringen altijd op tijd worden bezorgd. De minimale leverbetrouwbaarheid bij bol.com is 99%.
Met Lvb worden jouw artikelen automatisch Select-artikelen. Je klanten profiteren daarmee altijd van de snelste en meest uitgebreide bezorgopties, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. Lvb heeft ruime bezorgmogelijkheden: ‘Voor 12 uur besteld, dezelfde dag in huis’, Voor 23:59 besteld, morgen in huis’, ‘Avond- en zondag levering’ en ‘Bezorging bij een bol.com afhaalpunt’.
Als startende webwinkel, maar ook als de meer ervaren webwinkel, is het moeilijk om aan deze services te voldoen. Gebruik je de logistiek via bol.com dan heb je hiermee een voorsprong ten opzichte van jouw concurrentie, want bol.com garandeert de klant de snelste levertijd.
Geen opslag nodig
Als je kiest voor Lvb dan heb je geen opslagruimte nodig. Jouw voorraad staat veilig opgeslagen in het magazijn van bol.com. Hierdoor bespaar je op opslagkosten. Bol.com doet ook jouw voorraadadministratie. Zodra je zelf voorraad gaat beheren, krijg je te maken met diverse kosten, zoals huur voor opslag, magazijnstellingen, pallets, transport, etc.
Ook moet je rekening houden met personeelskosten die kunnen oplopen wanneer je voorraad en orders toenemen. Bij bol.com hoef je geen zorgen te maken over stijgende personeelskosten wanneer je meer voorraad gaat beheren en meer afzet.
Tip: als je klein begint en producten thuis opslaat, dan kan je er voor kiezen om een deel van je ‘snel verkopende’ producten aan te melden voor logistiek via bol.com en een deel zelf te doen. In je verkoopaccount kan je dit aangeven onder ‘artikelen’ en vervolgens ‘nieuw Lvb zending maken’.
Vertrouwen
Bol.com verwerkt jouw producten, pakt ze bij een bestelling in en verzendt deze vervolgens. Jouw producten worden vervolgens verpakt in de herkenbare bol.com doos. Dit is een groot voordeel aangezien dit vertrouwen opwekt bij de klant.
Retouren
Het kan voorkomen dat de klant een product retourneert. Bij Lvb hoef je je niet buigen over het afhandelen van geretourneerde bestellingen. Retouren komen aan in het logistieke centrum van bol.com en worden binnen twee werkdagen onderzocht.
Aansluitend wordt gekeken of het product behoord tot verkoopbare of onverkoopbare voorraad. De volledige administratie wordt daarbij verzorgd door bol.com. Deze service is standaard inbegrepen bij de kosten die je afdraagt voor Lvb. Dit houdt in dat je er niet nog eens extra voor hoeft te betalen.
Klantenservice
Klanten hebben wel eens een vraag, opmerking of klacht. Als je zelf op alles gaat reageren dan neemt dit veel tijd in beslag, die je beter kunt besteden aan de groei van je business. Kies je voor Lvb dan voert bol.com de klantenservice voor je uit tot 30 dagen na levering van het product bij de klant.
Nadelen logistiek via bol.com
Vaste kosten
Als je via Bol.com verkoopt worden daar kosten voor doorberekend. Op dit moment is er sprake van een vaste bijdrage per verkocht product. De onderstaande prijzen zijn inclusief verpakken, verzenden, klantenservice en retouren. Exclusief is de btw, bemiddelingsbijdrage en eventueel een toeslag van €0,35 bij breekbare artikelen, horloges, tassen, baby- en peuterkleding en zonnebrillen.
Maat | Tarief per besteld artikel | Tarief op voorraad per maand |
XS | €3,20 | €0,075 |
S | €4,00 | €0,10 |
M | €4,75 | €0,20 |
L | €5,50 | €0,30 |
Producteigenschappen
Met Lvb is het alleen mogelijk om nieuwe producten aan te bieden. Verder is het niet toegestaan om via Lvb producten naar het magazijn te sturen die een THT-datum (tenminste houdbaar tot) hebben of gevaarlijke stoffen bevatten. Dit kan een nadeel voor jou zijn als je producten wilt verkopen die voorzien zijn van een houdbaarheidsdatum of gevaarlijke stoffen bevatten.
Voorraadbeheer
Hoewel voorraadbeheer ook als een voordeel kan worden gezien, heeft het ook een nadeel. Als verkoper heb je geen inzicht meer in je eigen logistieke proces. Je zult erop moeten vertrouwen dat bol.com dit op de juiste manier uitvoert. Tevens is het zo dat wanneer je naast bol.com ook nog via andere kanalen verkoopt het vereist is om meerdere voorraden aan te houden.
Voorwaarden
Bol.com benoemt in de voorwaarden dat bol.com zonder opgaaf van reden van de verkoper kan eisen om producten terug te nemen. Als zakelijk verkoper mag je dan niet langer meer deze producten aanbieden. Retourkosten zijn dan volledig voor jouw rekening. Dit kan leiden tot hoge en onverwachte kosten. Zelf producten afhalen is namelijk niet toegestaan door bol.com.
Wil je berekenen wat de kosten zijn voor eigen logistiek in vergelijk met logistiek via bol.com? Met de handige calculator: vergelijk jouw logistieke kosten weet je precies wat voordeliger is voor je business. In de calculator vul je de verkoopprijs in van je product en vervolgens alle kosten. Uiteindelijk zie je de marge bij ‘eigen logistiek’ in vergelijking met ‘logistiek via bol.com’.
Wat gebeurt er in het distributiecentrum?
Gebruik je logistiek via bol.com dan dien je producten verzendklaar te maken. Bol.com heeft hiervoor enkele aanlever specificaties. Allereerst dien je jouw producten te voorzien van Lvb-labels. Ga je breekbare producten verkopen? Gebruik dan goed verpakkingsmateriaal. De inhoud van je pakket dient beschermend te zijn tegen vuil, schokken en vocht. Hiervoor kan je opvulmateriaal gebruiken.
Zodra jouw zending klaar is voor verzending en uiteindelijk in het distributiecentrum van bol.com komt, wordt de zending geregistreerd als ontvangen. Vanaf dat moment kun je de status van de zending inzien op de Lvb-pagina in je verkoopaccount, onder het tabblad ‘Mijn Lvb voorraad’.
Het proces gaat als volgt:
1. Verwerken
De ontvangen zendingen worden per postkar verwerkt. Als je zending door een pakketdienst wordt afgeleverd, zoals PostNL of DHL, kan het in een enkel geval voorkomen dat de zending pas de volgende dag als ontvangen staat geregistreerd. Op een postkar kunnen namelijk zendingen staan die door verschillende partners zijn aangeleverd.
2. Controleren
Zendingen worden uitgepakt en gecontroleerd op aantallen en eventuele opgelopen schade. Er zijn meerdere mensen binnen het distributiecentrum die de zendingen verwerken. De optelsom van het totaal aantal ontvangen artikelen is om die reden na drie werkdagen volledig rond gerekend en definitief. De ontvangen aantallen kan je terugvinden in je verkoopaccount onder ‘Mijn Lvb zendingen’.
3. bSKU-labels
Het bSKU label zorgt ervoor dat herkenbaar is welk artikel bij welke verkoper hoort. Zo is het mogelijk om te herleiden wie de eigenaar is van een artikel. Je kunt ervoor kiezen om je artikelen zelf te labelen of om dit door bol.com te laten doen. In het laatste geval worden de artikelen tijdens het uitpakken van de zending voorzien van dit bSKU label.
4. Voorraad
Uiterlijk 3 werkdagen na ontvangst van je zending liggen de artikelen op de juiste plek op voorraad. De zending is op dat moment volledig verwerkt en klaar voor de verkoop via bol.com. Je artikelen zijn nu ook te zien in je verkoopaccount onder ‘Mijn aanbod bekijken’.
Logistiek via bol.com: geschikt voor jouw business?
Nu je weet wat de voor- en nadelen zijn van Lvb kan je een afweging maken of je gebruik wilt maken van deze service van bol.com. Door te kiezen voor Lvb heb je zelf minder verantwoordelijkheden tijdens het logistieke proces. In feite neemt bol.com de volledige afhandeling voor haar rekening.
Daarentegen heb je ook kunnen lezen dat er enkele minpunten aan zitten. Met name als je starter bent en minder financiële zekerheid hebt. Eén duidelijk advies of je Lvb moet gebruiken of juist niet is moeilijk te geven. Dit hangt af van je doelen en wat je uiteindelijk wil bereiken met jouw business.
Wil je locatie onafhankelijk ondernemen? Heb je voldoende geld beschikbaar? Wil je zelf controle houden over het logistieke proces? Bedenk goed wat je wel en niet wil en zet alle voor- en nadelen voor jezelf op een rijtje. Maak aan de hand hiervan een beslissing. Vind je het belangrijk om een besluit te nemen vanuit kostenperspectief, gebruik dan de kostenvergelijker van bol.com.
Automatiseren
Beschik je (nog) niet over een webshop en is bol.com je enige verkoopkanaal dan heeft automatiseren via bol.com geen betrekking op jouw business. Toch kan dit interessant zijn als je in de toekomst de ambitie hebt om via een (extra) webshop te verkopen.
Met automatiseren via bol.com kun je een koppeling maken tussen je eigen computersysteem en je bol.com verkoopaccount, zodat je je verkopen via bol.com vanuit één plek kunt beheren.
Bij bol.com werken ze met een API-koppeling die je gratis kunt gebruiken. Via deze bol.com retailer API kan je onder andere je bestellingen behandelen, je voorraad beheren en je verkoopprijzen invoeren. Daarnaast is er de Content FTPS waarmee je productinformatie kunt uploaden.
Krijg je veel bestellingen binnen via bol.com en behandel je die liever in je eigen verkoopsysteem? De bol.com Retailer API biedt dan de volgende voordelen:
Bestellingen ontvangen en afhandelen in je eigen systeem Automatisch doorsturen en track & trace nummers naar bol.com Eén duidelijk overzicht van lopende bestellingen |
Wijzig je je aanbod regelmatig, bijvoorbeeld in voorraad, prijs of levertijd? Ook daarvoor is de bol.com Retailer API handig, want daarmee kun je je aanbod gemakkelijk aanmaken, wijzigen en verwijderen vanuit je eigen verkoopsysteem.
Synchronisatie van voorraad tussen jouw systeem en bol.com Direct prijswijzigingen doorgeven aan bol.com Schakel eenvoudig tussen eigen levering en logistiek via bol.com |
Wil je meer informatie over automatiseren via bol.com? Bekijk dan hier alle voordelen.
Partnerservice
Het team van specialisten van bol.com kan je met veel zaken helpen. Kom je er niet uit met productinvoer? Heb je advies nodig over je content? Of zit je met een andere vraag? De partnerservice is bereikbaar van maandag tot en met zaterdag via e-mail: zakelijkverkopen@bol.com.
Daarnaast is er het partner platform van bol.com. Hier vind je alle informatie over je verkoopaccount, bestellingen, verzenden, financiën, recent nieuws, publicaties en alle diensten van bol.com, zoals hulp bij productinformatie en hulp bij ondernemen via bol.com om optimaal te kunnen verkopen.
Bekijk hier alle voor- en nadelen van zakelijk verkopen via bol.com