Wat zijn nu de belangrijkste trends op gebied van affiliate marketing? En wat kun je verwachten de komende jaren? In dit artikel gaan we dieper in op de trends en ontwikkelingen binnen de affiliate wereld.
Toenemend verkeer van mobiele gebruikers
Door de toenemende aandacht voor responsive websites neemt mobiel verkeer nog steeds toe en vormt daarmee ook zeker een aandachtspunt. De sterke groei van mobiel vormt een belangrijke rol in het aankoopproces van de consument.
Er wordt al langer gesproken over ‘mobile first’, maar het is nu belangrijker dan ooit. Voor SEO is het belangrijk dat je website responsive is. Dit wordt dan ook geadviseerd door Google.
Maar liefst 93% van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone. Het enige mobiele apparaat dat enigszins nog kan tippen aan smartphones zijn laptops. 82% van de Nederlanders is in het bezit van een laptop.
Als affiliate is het dus verstandig dat je je niet alleen op desktop verkeer richt, maar ook zeker op mobiele apparaten. De kans is groot dat een potentiële klant informatie opzoekt via zijn mobiel en vervolgens de aankoop doet via zijn laptop.
Voor jou als marketeer biedt dit kansen om een realistisch beeld te krijgen van de reis die de klant aflegt om tot aankoop van het product over te gaan. Zo ben je ook beter in staat om op verschillende momenten via verschillende kanalen content te verspreiden.
Volgen van online trainingen
Online trainingen volgen Steeds meer mensen volgen online trainingen op allerlei gebieden en daarmee vormt het direct een goede bron voor affiliate marketeers. Zelf een training opzetten over het product dat je promoot kan voor veel extra bezoekers zorgen.
De afgelopen jaren was het volgen van video trainingen al belangrijk, maar wint nog steeds aan belang. Zowel voor YouTube als op Facebook scoor je goed met video. Bovendien is video een goede manier om je expertise te tonen.
Niet voor niets beginnen steeds meer online ondernemers met een videokanaal over een specifiek onderwerp, zoals bijvoorbeeld sport, gezondheid of hoe je een website bouwt met WordPress.
Een goed voorbeeld van iemand die online trainingen inzet is Jacko Meijaard met de ‘internet succes gids’ waar hij een community heeft opgebouwd voor iedereen die wil leren om geld te verdienen op het internet.
Benieuwd of een online training iets voor jou is? In dit artikel lees je hoe een online training, webinar of masterclass werkt. Check het hier >>
Meer tools ter beschikking
Bij affiliate marketing hoef je het wiel niet opnieuw uit vinden. Zowel affiliates als adverteerders hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van diverse technologieën en tools die hun tijd besparen, op langere termijn geld besparend zijn en meer waarde kunnen toevoegen aan het kanaal.
Huidige tools en bestaande technologieën worden verbeterd en uitgebreid. Te denken valt aan een app of browser plugin toevoeging. Eveneens technologieën en tools die geoptimaliseerd worden naar aanleiding van het veranderende dagelijkse gebruik. Bovendien zullen er meer concurrerende tools op de markt komen, zodat de keuze voor een speciale tool meer komt af te hangen van waar je zelf als affiliate of adverteerder behoefte aan hebt.
Influencers winnen aan populariteit
De opkomst van influencers is de afgelopen jaren een van de meest besproken onderwerpen op affiliate evenementen. Wat is influencer marketing dan precies? Simpelweg een vorm van marketing waarbij een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep.
Tegenwoordig gebeurt dit veel via social media kanalen, zoals Facebook en Instagram, maar ook via YouTube. Daarbij zien we een steeds grotere verschuiving van bloggers naar vloggers, waar video steeds populairder wordt.
Influencer marketing wordt daarbij een steeds belangrijker onderdeel van affiliate marketing. Personen of groepen met veel volgers en dus sociale invloed worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.
Uiteindelijk draait het wel om het vinden van de juiste samenwerking tussen adverteerder en blogger/vlogger. Een dergelijke samenwerking kan zijn via een artikel, een banner of een tekstlink met een daarbij horende vergoeding. Samenwerkingsverbanden zullen in de toekomst steeds persoonlijker worden.
De kracht van influencers is dat ze een goed inlevingsvermogen hebben en precies weten wat hun volgers aanspreekt en hoe je de beste resultaten behaalt. Vergoedingen op basis van behaalde resultaten kunnen voor beide partijen zo goed uitpakken. Dus beschik jij over een social media kanaal met een flinke achterban of heb je de ambities om dit op te zetten? Dan kan dit zeer lucratief zijn voor jou.
Samenwerken wordt steeds belangrijker
Bij affiliate marketing kan je als affiliate niet zonder de adverteerder en het affiliate netwerk. Andersom geldt hetzelfde. Zelfs als het affiliate netwerk vervangen zou worden door een technologie partner, ben je nog steeds afhankelijk van elkaar. Samenwerken is dus ‘key’ en dan met name rechtstreeks samenwerken tussen affiliates en adverteerders.
We zien steeds meer de overgang van grote adverteerders van een gezamenlijk affiliate programma naar een eigen affiliate programma. Door meer focus op affiliate marketing en kwalitatief goede affiliates, zal samenwerken en communicatie belangrijk worden. Het een-op-een schakelen tussen adverteerder en publisher zorgt voor meer snelheid, het tot stand brengen van samenwerkingen en het versterken van het affiliate programma.
De meer gespecialiseerde affiliates zullen meer vragen, benodigdheden en promotiemateriaal nodig hebben, en dankzij de hechtere samenwerkingen en focus op affiliate marketing, kan dit mogelijk worden gemaakt.
Het aanleveren van handleidingen, technologieën en antwoorden op ‘meest gestelde vragen’ zorgen ervoor dat de persoonlijke communicatie efficiënt blijft. Voor publishers kunnen standaard middelen en uitingen bijvoorbeeld een om een mediakit gaan of een info(rmatie)blad.
Social media: Twitter, Facebook, Instagram en YouTube
De mogelijke reden van het groeiend aantal social media accounts kan in verband staan met de nieuwe mogelijkheden die Instagram en Facebook hebben gelanceerd voor direct shoppen. Zo biedt Instagram de mogelijkheid om foto’s shoppable te maken en Facebook heeft de mogelijkheid om een eigen shop op de Facebook pagina te tonen toegevoegd.
Bij affiliate marketeers zien we ook een toenemende mate in gebruik van Facebookadvertenties, vanwege de gedetailleerde targeting mogelijkheden en de mogelijkheid om te helpen met retargeting campagnes.
Daarnaast kan je via Facebook ook nog eens goedkoop adverteren. Retargeting houdt in dat je een bezoeker die bepaalde pagina’s van je website of social media kanaal heeft bezocht, opnieuw kunt bereiken via beeld of tekstadvertenties. Op die manier kun je goede bezoekers naar je website trekken.
Ook het gebruik van videocontent wint aan belang. De afgelopen jaren was het al populair, maar het wordt nog steeds belangrijker. Zowel voor YouTube als op Facebook scoor je goed met video. Bovendien is video een goede manier om je expertise te tonen. Wanneer jij ergens veel verstand van hebt en deze kennis wilt delen, dan is dit zeer interessant om waarde te leveren aan je volgers en er tegelijkertijd over betaald te krijgen.
Vergeet niet dat we nog meer veranderingen kunnen verwachten vanuit de affiliate wereld. Zorg dat je tijdig inspeelt op belangrijke trends die relevant zijn voor jou zodat je je business kunt uitbreiden en je concurrentie voor kunt blijven.
Tot slot: om succesvol te worden als affiliate marketeer zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden. Benieuwd welke dat zijn? In dit artikel heb ik enkele relevante zaken voor je op een rijtje gezet!