Het succes van jouw affiliate marketing activiteiten valt of staat met jouw affiliate website. Op deze website kun je content creëren, jouw kennis delen, vergelijkingen maken of cashback geven.
Dit zijn enkel voorbeelden waar jouw website voor kan dienen. Maar zonder de juiste adverteerders zal je website geen omzet genereren. Hoe selecteer je nou de juiste adverteerders bij jouw website?
Begin met inschrijven bij een netwerk
Als eigenaar van een website kan je je afvragen hoe je in contact kan komen met adverteerders? Dit kan rechtstreeks als het bedrijf een affiliateprogramma heeft, maar meestal gaat dit via een affiliate netwerk (een tussenpartij die campganes draait voor adverteerders).
Het doel van een affiliate netwerk is simpel: adverteerders en affiliate marketeers samenbrengen om meer omzet te kunnen genereren.
Website en doelgroep
Wat verwacht jouw doelgroep op je website? Zijn er specifieke producten of thema’s waar je producten aan kunt koppelen waar zij interesse in hebben?
Na deze inventarisatie kun je inschatten bij welke webshops je deze artikelen kunt verkrijgen. Hebben deze webshops een affiliate programma? Meld je hiervoor aan.

Voor je start met het plaatsen van advertenties of banners op je website, is het belangrijk dat je goed weet wat de behoefte is van je doelgroep. Zodra je weet waar jouw bezoekers naar op zoek zijn, kun je doelgericht een keuze maken voor het adverteren op je website.
Breng in kaart wat ‘het probleem‘ is van je bezoeker en bedenk wel product of dienst daarbij kan helpen. Welke content is interessant voor je bezoeker en waar wil hij of zij antwoord op?
Zodra je dit weet ben je beter in staat om samen te werken met de juiste adverteerder. Sluit de campagne van de adverteerder goed aan bij de wensen en behoeften van je bezoekers? Dan is de kans op succesvolle promotie veel groter
Snelheid van keuren
Voor veel affiliate marketeers is de snelheid van keuren een belangrijk gegeven. Dit kan gaan om het keuren van de website en daarmee de toelating en de start van promotie, maar ook het keuren van de bestellingen die binnen zijn gekomen via de affiliate website. Bij sommige netwerken wordt deze informatie gedeeld bij de programma informatie.
Voorwaarden van een affiliate programma
Iedere adverteerder heeft zelf invloed op de voorwaarden die het meegeeft aan het affiliate programma. Lees deze voorwaarden altijd goed door, zodat je zeker weet dat de adverteerder bij je past. Mag je alle tools inzetten die je wilt inzetten of zitten hier beperkingen aan?
Denk niet alleen aan de inhoud op je website of een van je social media kanalen, maar ook betaalde online marketing kanalen die je inzet om meer bezoekers te krijgen en sales te behalen.
Als je je niet houdt aan de voorwaarden van het affiliate programma, loop je het risico om verwijderd te worden uit het affiliate programma en dat de gerealiseerde verkopen worden afgekeurd. Let daarom op dat je alle relevante informatie bij het selecteren van een adverteerder goed doorneemt.
Beschikbaar promotiemateriaal
Biedt de adverteerder het juiste promotiemateriaal aan dat jij nodig bent? Heb je de juiste banner formaten, tekstlinks en productfeeds tot je beschikking of heb je andere formaten en indelingen nodig?
Controleer bij de adverteerders en het affiliate netwerk wat de mogelijkheden zijn om de juiste formaten en indelingen te ontvangen, zodat je goed de promotie kunt inzetten.
Daarnaast kan het verschil maken hoe snel een adverteerder promotiematerialen aanlevert bij bijvoorbeeld actieperiodes of andere momenten die speciale promotiematerialen vereisen.

Rechtstreeks contact
Is er de mogelijkheid tot rechtstreeks contact? Steeds vaker worden contactgegevens gedeeld in de programmabeschrijving van de adverteerder of is er een apart kopje met contactgegevens gemaakt.
Rechtstreeks schakelen kan de samenwerking vooruithelpen, zodat je sneller de promotie kunt starten en eventuele extra’s kunt bespreken. Overigens kan je bij de meeste affiliate netwerken ook 1-op-1 berichten sturen naar de adverteerder.
Wees niet afhankelijk van één adverteerder
Als affiliate blijf je onafhankelijk doordat er hoogstwaarschijnlijk meerder adverteerders actief zijn binnen jouw niche. Werk je slechts samen met één adverteerder, maar besluit die om de commissie naar beneden bij te schroeven of er zelfs mee te stoppen? Dan stopt ook jouw promotie.
Zorg dat je meerdere campagnes promoot waardoor je niet afhankelijk wordt van één partij. Zo kun je snel schakelen als er wat verandert. Stopt een adverteerder er mee? Geen paniek, je hebt dan nog voldoende promotie activiteiten lopen.