Er zijn veel verschillende social media platformen die je als ondernemer in kunt zetten. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, enzovoort. Naast deze social media kanalen zijn er ook tools die je kunt gebruiken om bepaalde taken samen te voegen of beter overzicht te bewaren.

Met deze social media tools kan je al jouw kanalen en account beheren Denk aan Buffer, Audiense en Canva. In dit artikel benoemen we enkele populaire social media tools die handig zijn om te gebruiken als startende (online) ondernemer.

cursus agency masterclass

Lees ook: Cursus Agency Masterclass (Social Media Marketing Bureau) >>

1) Sprout Social

Met Sprout Social kun je al je social mediakanalen beheren. Voornamelijk handig als dit echt je corebusiness is, want het abonnement is geen kattenpis met zo’n 60 dollar per maand. Je kunt wel gebruik maken van een gratis proefperiode om te kijken of het iets voor je is. Het dashboard dient als centrale inbox waar alle berichten van alle kanalen samenkomen.

Sprout Social analyseert data, meet betrokkenheid van volgers, kan berichten inplannen en je kunt gemakkelijk alle data exporteren voor rapportages. Dit is met name praktisch omdat je zo meerdere accounts kunt managen.

2) Tweetdeck

Wellicht de bekendste tool voor het managen van je Twitter account is Tweetdeck. Hoewel je in het verleden ook nog andere social media kanalen kon beheren met deze tool, is het tegenwoordig een soort uitgebreide versie van de website van Twitter. Met behulp van verschillende kolommen kun je jouw account beheren. Helaas is hier geen app voor, dus je dient dit wel te beheren vanaf je pc. Voordeel is weer dat deze tool compleet gratis is.

3) Buffer

Met Buffer zorg je ervoor dat berichten die je op social media wilt plaatsen verspreid worden over de dag. Dus zelfs wanneer je ’s morgens al allerlei berichten hebt toegevoegd, zorgt deze tool er voor dat je volgers niet in één keer alle content naar zich toe krijgen geworpen.

Buffer plaatst deze berichten voor de diverse kanalen in een wachtrij en verzendt deze vervolgens gelijkmatig over de dag. De applicatie is via de app te gebruiken (Buffer: Social Meda Manager). Daarnaast zijn ook hier verschillende (sommige betaalde) versies voor.

4) Infogram

Met inforgram kunnen mensen digitale grafieken, infographics en kaarten maken en delen. Een informatieve illustratie (inforgraphic) doet het over het algemeen goed op social media. Interessant om op deze manier jouw kennis of expertise te delen met jouw volgers of fans.

Zo kan je je business op een positieve manier promoten. Op relatief simpele wijze kan je met Infogram zelf een infographic maken. Met deze tool kan je bijvoorbeeld ook de belangrijkste financiële cijfers verwerken in een infographic.

5) Audiense aka SocialBro

Deze tool stond voorheen bekend als SocialBro en gaat een stap verder dan Tweetdeck. Vanzelfsprekend hangt daar ook een prijskaartje aan vast. Met Audiense kun je onderzoeken of jouw social mediastrategie effectief is.

Wil je meer naamsbekendheid of je product promoten via Twitter, maar heb je geen idee hoe je dit het beste aan kunt pakken? Dan is dit de juiste tool voor je. Deze tool geeft je namelijk waardevolle informatie over je doelgroep.

Bovendien kun je ook je eigen tweets analyseren. Bijvoorbeeld door te kijken wat het beste moment is om een tweet te plaatsten. hoe er op wordt gereageerd door volgers, etc. Audiense is niet gratis. Je betaald voor het goedkoopste pakket ongeveer 14 dollar per maand. Liever geen betaalde versie? Je kunt deze tool de eerste twee weken gratis uitproberen.

social media gebruik
Lees ook: social media gebruik in Nederland >>

6) Digg Digg

Heb je een zakelijke website die draait op WordPress en ben je op zoek naar een manier om je content makkelijk te verspreiden via social media? Digg Digg is dan een van de beste social media tools.

Deze plugin voegt namelijk een balk toe waarin je de mogelijkheid hebt om de content op de website te delen zodat bezoekers eenvoudig een pagina of artikel kunnen delen op social media.

7) RivallQ

Als ‘beginnend’ ondernemer dien je ook online het op te nemen tegen de al meer gevestigde namen in je branche. Wil je inzage in de prestaties van je directe concurrenten op de belangrijke social media kanalen? RivallQ is hier geschikt voor.

Selecteer handmatig een x aantal merken of bedrijven. RivallQ volgt vervolgens hun activiteiten op onder meer Twitter, Facebook en Google+. Ook wanneer je wilt zien hoe grote merken als Apple of Heineken het doet. Na een gratis proefperiode kun je voor bijna 100 dollar per maand meekijken met de social media activiteiten van tien bedrijven.

8) Fanpage Karma

Iemand zijn Facebook status checken is niet zo spannend, maar je eigen ‘zakelijke’ status analyseren is wel handig. Fanpage Karma is de tool die je speciaal inzicht geeft in onder meer het bereik, groei en betrokkenheid van je pagina.

Op die manier kun je je activiteiten goed analyseren en krijg je een duidelijk beeld van wat in jouw geval wel en niet werk. Naast Facebook kun je deze tool ook inzichten voor je Twitter-account en YouTube-kanaal. Fanpage Karme is niet gratis. Voor een maandabonnement betaal je zo’n 50 dollard na een proefperiode van 14 dagen.

9) Canva

Om jouw content krachtiger te maken komen afbeeldingen van pas. Een afbeelding (of graphic) maken, hoe doe je dat nou? Hier kun je een grafisch vormgever voor inschakelen, maar dat kan je ook prima zelf doen met behulp van Canva.

Professioneel uitziende afbeeldingen kan je zo goed zelf ontwerpen. Canva is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je, ook zonder ervaring met foto bewerking, mooi uitziende graphics kunt maken.

Let op: voor het gebruik van deze tool dien je te beschikken over een Twitter- of Facebook account.

10) Powtoon

Je merk ook visueel in de markt zetten? Dan biedt Powtoon mogelijkheden. Met deze tool kan je namelijk eenvoudig en snel bedrijfsvideo’s maken. Geheel kosteloos en je kunt direct animaties of presentaties in elkaar zetten die je kunt delen op YouTube.

Als startende ondernemer kun je bijvoorbeeld denken aan het maken van een demonstratie video van je nieuwe product of dienst, die je vervolgens op jouw website kunt plaatsen of tijdens een salespitch kunt gebruiken met potentiële zakenpartners of investeerders.

Lees ook: hoe onderscheid je je ten opzichte van de concurrentie?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.