Door veel mensen wordt dropshipping gezien als het ‘ideale verdienmodel’ op het internet. Want eerlijk is eerlijk: je hebt geen voorraad nodig, weinig opstartkosten en in veel gevallen hoef je niet te beschikken over een uitgebreide klantenservice.
Wie wil dit nu niet? Desondanks blijkt dit niet voor iedereen de beste keuze. Wanneer is dropshipping dan wel interessant en waar moet je als online ondernemer allemaal rekening mee houden? Hieronder krijg je tips die kunnen helpen voordat je aan de slag gaat met dropshipping.
Dropshipping is uitgegroeid tot een waar begrip
Binnen de online business is dropshipping afgelopen decennia uitgegroeid tot een waar begrip. Je verkoopt als webshop eigenaar namelijk producten die je zelf niet op voorraad hebt. Als een klant via jouw webshop een bestelling plaatst, dan geef je dit door aan de producent.
De dropship producent stuurt het bestelde product vervolgens op naar de klant. Als online retailer ben jij als het ware een tussenpersoon die commissie ontvangt over het verkocht product. De hoogte van dit bedrag hangt uiteraard af van het product en de voorwaarden van de leverancier.
Flinke groei in online winkels
Niet zo heel vreemd dat dropshipping door veel beginnende (online) ondernemers wordt gezien als het beste verdienmodel dat er is. Geen producten in eigen beheer en ook de verzendingen worden voor je geregeld.
Het aantal online winkels dat handelt via het dropshipping model is flink gegroeid de afgelopen jaren. Helaas zijn er ook weer veel startende ondernemers die er weer mee ophouden, omdat het ze toch niet heeft opgeleverd wat ze op voorhand dachten. Dropshipping heeft namelijk voor- en nadelen:
Voordelen
- Weinig startkapitaal nodig
- Breed assortiment mogelijk
- Snel schaalbaar
- Mogelijkheid tot automatiseren
- Passief inkomen
Nadelen
- Veel concurrentie
- Juridisch gezien eindverantwoordelijk
- Geen invloed op levertijden
Ben je op zoek naar welke winstgevende producten je zou kunnen dropshippen? Lees dan zeker deze tips!
Tip 1: zoek een aantrekkelijke niche
Dropshipping heeft zich ontwikkeld tot een geliefde methode binnen de logistiek. Met als gevolg? Heel véél concurrentie… Wil je met jouw product nog winst maken? Focus je dan op een markt waar veel vraag naar is, maar weinig concurrentie. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe vind je nou de juiste producten?
Zet Google Analytics in om relevante zoekwoorden te achterhalen, lees verschillende artikelen en gebruik online data om consumententrends te achterhalen. Check eerst de grote partijen, zoals Amazon of Ebay en kijk welke producten daar goed verkopen.
Focus je je meer op de Nederlandse markt? Kijk dan naar bedrijven als Bol.com en Wehkamp. Ook is het handig als je tools inzet die opkomende trends voorspellen, zoals Terapeak en Trendosaur. Zij geven weer welke producten in de VS populair zijn.
Op die manier kan jij inspelen op opgaande trends. Daarnaast kan je Google Trends nog in zetten om het zoekgedrag van consumenten rond een bepaald thema in kaart te brengen.
Houd tevens rekening met het verwachtingspatroon van de consument die continu veranderd. Klanten worden immers veeleisender en hechten steeds meer waarde aan een goede service. Een paar jaar geleden kon je misschien nog wegkomen met een levertijd van een paar dagen, nu verwacht de klant het de volgende dag in huis. Zorg dat jij als één van de eerste aanbieders op deze veranderingen inspeelt.
Tip 2: samenwerken met een betrouwbare leverancier
Jouw klanten verlangen naar de beste service. Bovendien wil jij als juridisch eindverantwoordelijke ook zo min weinig mogelijk risico lopen. Samenwerken met een betrouwbare leverancier is dan ook belangrijk. Maar hoe vind je de juist leverancier?
Veel online ondernemers denken bij dropshipping al snel aan grote Chinese partijen, zoals Aliexpress of Alibaba. Niet alleen bieden deze bedrijven hele goedkope producten aan, maar leveren in veel gevallen ook nog eens gratis. Als online retailer biedt dit jou de kans om artikelen voor een scherpe prijs in de markt te zetten. Dus, een internationale dropship leverancier is een prima keuze, toch?
Ondanks deze voordelen kleven er ook wat nadelen aan een ‘overzeese’ partij. Zo zit een westerse consument niet te wachten op een levertijd van twee weken. Plus je loopt het risico dat je namaakproducten krijgt geleverd van een slechte kwaliteit. Niet alleen bij de klant, maar ook bij de douane kan dit voor vervelende situaties zorgen. En dan blijkt ook nog eens dat de leverancier geen retouren aanneemt…
Met een online webshop ben je ten slotte eindverantwoordelijk (juridisch gezien). In de meeste gevallen is een samenwerking met een grote, internationale partij dan ook een groter risico. Maar wat is dan wel verstandig? Kies voor een kleinere, lokale partij zodat je snel contact kunt opnemen en de ‘lijntjes’ kort zijn.
Kritische punten om de beste leverancier(s) te kiezen
In de periode dat je op zoek was naar een leverancier ben je er misschien wel honderden, dan wel duizenden tegen gekomen. Dropshipspecialisten lijken wel als paddenstoelen uit de grond te schieten. Maar hoe selecteer je nou de beste leveranciers voor een langdurige samenwerking? Deze punten gaan je daarbij helpen:
- Doe online onderzoek. Hoe ziet de website eruit? Hebben ze social media kanalen, etc.
- Controleer of alles organisatorisch goed is geregeld bij het bedrijf
- Vermijd bedrijven die lidmaatschapsgelden hanteren
- Heb je de mogelijkheid om langs te gaan bij het bedrijf? Doe dit dan zeker!
- Kies voor een centraal gelegen leverancier
Begin met duidelijke afspraken
Eindelijk de geschikte leverancier gevonden? Begin de samenwerking dan altijd door duidelijke afspraken op te stellen. Hierbij kan je denken aan het productaanbod, leveringsvoorwaarden, service, etc. Zo weet je zeker dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan en komt dit uiteindelijk ten goede in de samenwerking.
Zet deze afspraken ook op papier, bijvoorbeeld door middel van een overeenkomst. Verder is het ook mogelijk om afspraken te maken over concurrentiebeding. Mag jouw leverancier bijvoorbeeld wel producten leveren aan je directe concurrenten? En zo ja, aan hoeveel?
Ook de service is een essentieel onderdeel in zo’n overeenkomst. Hoe gaat de leverancier om met klachten? En hoe zit het met het retourbeleid? Spreek daarnaast ook een maximale levertijd af, zodat klanten niet te lang op hun pakketje hoeven te wachten. Wil je het nog persoonlijker aanpakken? Vraag de leverancier dan om een kortingsbon of persoonlijke bedank briefje bij het pakketje te stoppen.
Mystery shopping
Ga je de samenwerking aan? Gebruik dan ook eens de zogeheten ‘mystery shoppers’. Zij plaatsen een proefbestelling op jouw webshop en beoordelen de ‘customer journey’ van begin tot het einde. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld totdat het product geleverd wordt? Hoe vriendelijk is de klantenservice? En hoe wordt het product ontvangen? Op basis van deze ervaringen kan je het proces optimaliseren en aanvullende afspraken maken met je leverancier(s).
Customer journey is het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen.
Tip 3: creëer écht toegevoegde waarde
Waarom zal een klant iets bij jouw webshop bestellen en niet bij de concurrent? Als bedrijf zal je moeten opvallen, en meer waarde moeten bieden. Hoe zorg je er dan voor dat al die potentiële klanten bij jou hun bestelling plaatsen en niet bij een andere webshop?
Een webshop die klanten meerwaarde biedt, is een winstgevende webshop. Zet in op relevante content. Speel in op belangrijke trends in de specifieke branche. Zorg voor uitgebreide productinformatie, heldere foto’s en geef je klant advies. Zo win je vertrouwen bij bezoekers en zet je een eenmalige bestelling om in een terugkomende klant
Werk verder ook andere aspecten van je online marketingstrategie uit. Kijk naar populaire zoektermen en verwerk deze in je teksten. Optimaliseer jouw webwinkel, ook voor mobiele gebruikers. Zorg ten alle tijden dat je bezoekers geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt en dan komen de verkopen van zelf.
Tot slot
Hopelijk dragen deze tips bij voor jou succes met online verkopen. Dropshipping kan zeker een uitkomst bieden wanneer je geen gedoe wilt met voorraden, levering of klantenservice. Let dus goed op de bovengenoemde zaken.
Vind een interessante niche, zoek een betrouwbare leverancier en creëer meerwaarde voor je klanten. Wanneer je dit goed doet, dan ben je al een heel eind. Op deze manier maak jij van jouw dropshipping business een succes!