Heb je een marketingplan nodig voor dropshipping? In principe heeft iedere online business marketing(plan) nodig om te groeien, maar welke technieken nu het beste werken verschilt nogal per business.

Voordat ik verder in ga op welke verschillende technieken je kunt gebruiken, krijg je eerst een paar tips over marketing in het algemeen. Jij kunt dan voor jezelf bepalen welke tips je concreet gaat maken en interessant zijn voor jouw dropshipping business.

Creëer schaarste (USP)

Zorg dat jouw product een unieke eigenschap heeft wat substitutie goederen (vergelijkbare goederen) niet hebben. Met een mooi woord heet dit ook wel een USP, unique selling point.

Beschikt het product over een bepaalde kwaliteit, technologische ontwikkeling of heb je een bepaalde service wat de concurrentie niet heeft, bijvoorbeeld gratis levering?

Voor veel mensen is het vervelend als ze bij het betaalproces zien dat er nog verzendkosten bij op komen. Door op je website te vermelden dat de verzendkosten gratis zijn, dan tackle je die ’teleurstelling’ al in een vroeg stadium en heb je een streepje voor ten opzichte van je concurrenten.

Eventueel kan je de verzendkosten doorbereken in je verkoopprijs. Ook al ben je dan iets duurder, de klant komt zo niet voor verrassingen te staan. Het gaat tenslotte om het gevoel van de klant en een optimale customer journey.

De customer journey is de ‘reis’ die een klant aflegt om tot de aankoop van een product of dienst over te gaan.

Prijsstrategie

Denk van te voren goed na over welke prijs je gaat hanteren. Veel ondernemers zijn geneigd om de ‘laagste prijs’ te hanteren met de gedachte om een breed publiek te trekken voor veel verkopen. Echter, in de praktijk blijkt dat maar weinig van je klanten zijn of haar aankoop baseert op basis van de prijs.

Een ‘lage prijs’ leidt dus lang niet altijd tot de meeste verkopen. Wat handig is om te doen is je verkoopprijs te spittesten, bijvoorbeeld via Google website optimizer. Je laat dan om en om een andere prijs zien en kijkt daarna welke prijs het meeste geld oplevert. Liever minder klanten en meer geld dan andersom!

Splittesten is het testen van verschillende varianten om zo te kijken wat het meeste oplevert. Door te splittesten kun je continu kijken welke variant beter converteert, en dus zo meer resultaten behalen.

Ook kun je er voor kiezen om een niet-goed-geld-terug garantie aan te bieden. Daarmee verkoop je doorgaans meer producten dan dat het je kost aan de personen die van deze garantie gebruik maken. Tevreden klanten is tenslotte veel waard en je biedt ze hiermee een risicoloze investering.

Prijzen testen en experimenteren met garanties is iets wat door veel ondernemers onderschat wordt. Met als gevolg dat ze blijven aanklooien met veel werk dat weinig geld oplevert. In sommige gevallen is het zo simpel dat je gewoonweg je prijs kunt verdubbelen als je twee keer zo veel wilt verdienen.

Onthoudt dat de prijs vaak niet de doorslaggevende factor is waarom iemand over gaat tot een aankoop!

Experimenteer met acties en aanbiedingen

Probeer eens een speciale actie rond de feestdagen of voor een herfst- of zomer vakantie. Met speciale acties kun je behoorlijke pieken krijgen in je omzet. Bijkomend voordeel is dat je zo je klantenbestand uitbreidt.

Met een groot klantenbestand kan je er vaker acties uitgooien waar al je ‘vaste’ klanten van profiteren. Het levert namelijk meer op wanneer je je omzet wilt vergroten onder bestaande klanten dan het werven van nieuwe klanten.

Je kunt ook met aanbiedingen werken, bijvoorbeeld door een extra product met 50% korting aan te bieden of ‘3 voor de prijs van 2’. Wat online goed werkt is een opsomming van alle voordelen onder elkaar met een tarief waar je in zijn geheel korting op krijgt voor het hele pakket. Uiteraard dient dit wel te passen voor het product of dienst dat je wilt verkopen.

experimenteren marketing
Lees ook: de meest complete en resultaatgerichte dropshipping cursus >>

Kortingsbonnen weggeven

Geef je klanten ook kortingsbonnen die ze kunnen verzilveren in je webshop. Misschien hebben ze momenteel niks nodig, maar blijft dit wil in het achterhoofd van de klant bij de volgende bestelling. Zorg ook voor een tijdslimiet door er bij te vermelden: ’te verzilveren van … tot …

Het voordeel van een kortingsbon is dat ze niet vaak worden gebruikt, maar ze leveren wel degelijk omzet op. Door een kortingsbon weg te geven bij een bestelling zorg je ervoor dat de klant weer terugkeert naar je webshop om gebruik te maken van de bon.

Op die manier vergroot je ook de kans dat deze klant meerdere impuls aankopen doet zolang je verkoopproces goed in elkaar steekt.

Marketingplan: wel of niet?

De meeste ondernemers krijgen van de KvK (kamer van koophandel) mee dat ze een marketingplan moeten uitwerken en uitgebreid onderzoek moeten doen voordat ze met marketing aan de slag gaan. Dit wordt zelfs op marketing opleidingen aan de Hogescholen geleerd.

Het probleem echter met deze marketing opleidingen is dat je veel projecten doet voor ‘fictieve’ bedrijven of voor een bedrijf die 9 van de 10 keer niks doet met het plan dat je hebt geschreven. Jij krijgt je studiepunten, het bedrijf gaat weer verder met zijn dagelijkse activiteiten en that’s it.

Hoe kom ik hier bij? Ik heb zelf commerciële economie gestudeerd met een minor in sales waardoor ik de nodige marketingplannen heb moeten schrijven. Veel theorie, maar te weinig praktijk waarin je echt leert om skills als marketing en sales toe te passen.

Het is dus maar de vraag in hoeverre een marketingplan echt nodig is. Op het internet heb je weinig aan puur en alleen theorie. Daar kun je beter leren van de experts die al hebben bereikt wat jij ook wil bereiken en door middel van ’trail & error’ wat inhoudt dat je zelf in het diepe springt en kijkt wat wel en niet werkt.

Ga je dan niet veel fouten maken? Ja zeker, maar hier leer je juist van. Wat voor jou werkt blijf je gewoon vaker doen, wat niet werkt of weinig resultaat oplevert stop je mee en pas je aan.

Al met al gaat het op verkopen via het internet om snelheid, doorzettingsvermogen, discipline en daadkracht, daarmee kun jij je onderscheiden van je concurrent.

Uren, weken of maanden onderzoeken en dikke stapels plannen leveren geen euro’s op. Het kan wel van pas komen op de lange termijn, maar focus je eerst op het neerzetten van iets dat wat oplevert. Al die strategische marketingplannen en onderzoeken die ik heb geschreven (met name tijdens mijn studieperiode) hebben me kennis opgeleverd, maar ook geld gekost in plaats van geld gebracht.

Overleg met je leverancier(s) en leg afspraken vast

Zorg dat je overeenstemming bereikt met je leverancier(s). Als je zelf allerlei marketingacties gaat bedenken en uitvoeren dan is de kans aanwezig dat je leverancier het hier niet mee eens is. Gevolg is dat je hierdoor omzet mis loopt en aangezien je ‘deels’ afhankelijk bent van je leverancier is het belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt.

Ga dus eerst overleggen met je leverancier en leg je afspraken vast op papier. Het laatste wat je wil is kopzorgen wanneer je net een succesvolle marketingactie hebt gedaan. Problemen en discussies kosten veel energie en dat is verspilde energie waar je geen tijd in wilt steken.

dropship academy

Krijg toegang tot de meest complete dropshipping cursus van Nederland en België.

E-mail marketing toepassen

Door het toepassen van e-mail marketing haal je meer uit de bezoekers op je website. Ga er sowieso al vanuit dat het grootste gedeelte dat je website of webshop bezoekt, weer weg gaat zonder iets te kopen. Dit is zonde, aangezien het generen van nieuwe bezoekers best lastig kan zijn. Zeker organisch.

Zodra je bezoekers hebt wil je natuurlijk dat ze actie gaan ondernemen. Als je deze kans wilt vergroten, zorg dan dat je bezoekers zich gratis kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief zodat je een mailinglijst opbouwt.

De ruggengraat van je business

Door het toevoegen van een e-maillijst bouw je een ruggengraat voor je business op. Je kunt deze lijst elk moment gebruiken voor commerciële acties of een autoresponder inzetten om je bezoekers waardevolle informatie te geven.

Overigens is het ook zo dat je een band dient op te bouwen met de mensen op je lijst om resultaat te kunnen behalen. Alleen commerciële e-mails zullen niet echt aankomen bij je lezers. Vaak wordt dit ook als irritant ervaren (spam) als je wordt platgebombardeerd met de een naar de andere actie.

Maak je mails persoonlijk en probeer echt waarde te leveren aan je klanten en je leden van je nieuwsbrief. In de toekomst kun je eventueel weer nieuwe producten aan hun verkopen.

Zorg dat je hier een balans in vindt. Een vaste regel voor de afwisseling tussen een ‘commerciële’ en ‘persoonlijke mail’ is er niet. Probeer hierin te variëren en kijk wat het beste aansluit bij je doelgroep.

Nieuwe producten aanbieden

Het fijne aan een mailinglijst is dat je jouw nieuwe producten of dienst direct aan iemand kunt presenteren. Wanneer je een nieuw product opneemt in je webshop kun je hierover een mail naar je mailinglijst sturen, bijvoorbeeld met een speciale introductieprijs.

Wanneer je werkt met een website en slechts één verkooppagina kun je voor elk nieuw product een salespage opzetten en hier een bericht over naar je mailinglijst sturen. Voor productlanceringen is een mailinglijst ook ideaal.

Je kunt namelijk al bekendmaken dat je op een bepaalde datum een nieuw product lanceert en daarbij een ‘afteller’ op je website plaatst. Door dit aan je mailinglijst te sturen krijg je snel een grote groep belangstellende naar je website op het moment van de lancering. Dit kan leiden tot grote piekmomenten in je omzet.

Klantenservice

klantenservice

Vroeg of laat ga je te maken krijgen met klantenservice. Hiermee bedoelen we dan met name binnenkomende e-mails, chats, telefoontjes en reacties op de website of webshop zelf.

Hoe kan je dit zo goed mogelijk managen? Hieronder volgen wat tips die je daarbij helpen.

Bedenk van te voren goed of je je klantenservice zelf wilt doen of je dit liever uitbesteed aan iemand anders? Zeker als je business groeit is klantenservice iets waar je dagelijks mee bezig bent.

Misschien niet de leukste activiteit, maar wel onmisbaar. In het geval van dropshipping kun je het uiteraard uitbesteden aan je dropshipping leverancier. Waarschijnlijk weet de leverancier ook meer van de producten dan jij en zo kun je het rustig aan hun overlaten.

Als je het zelf graag wilt doen, maak dan een duidelijk tijdsplan hoe je dit gaat indelen. Als voorbeeld: open alleen ’s morgens om 09:00 en ’s middags om 16:40 je mailbox om alle mails te beantwoorden.

Klaar? Sluit je mailbox dan ook weer direct. Stukje timemanagement is belangrijk in dit proces. Ga niet urenlang mails beantwoorden of telefoontjes plegen als dit geen positieve invloed heeft op je business.

Positionering

Klantenservice is een belangrijke schakel in jouw positionering. Klanten zijn immers gek op een uitstekende service en daarmee kun je dus echt waarde meegeven aan je business.

Als je niet de goedkoopste maar juist de duurste speler in jouw markt bent, kun je het jezelf ook veroorloven om een betere service te leveren. Je onderscheid je dan immers service en kwaliteit en niet op prijs!

Lees ook: motiverende redenen om te starten als online ondernemer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *