Wanneer je een online business runt of geld verdiend met je website dan heb je bezoekers nodig. Simpel, want geen bezoekers betekent geen inkomsten. Door het toepassen van e-mail marketing haal je echter meer uit de bezoekers op je website.

Normaliter moet je er vanuit gaan dat een groot deel van je bezoekers je website of webshop weer verlaat zonder een aankoop te doen. 100% conversies is helaas niet haalbaar. Zou leuk zijn, maar helaas. Zodra je een bezoeker op je pagina hebt wil je natuurlijk het liefste dat hij of zij actie onderneemt.

Om het maximale er uit te halen kun je diverse marketing tools inzetten, zoals een pop-up (bij het verlaten van de website) een reminder sturen als iemand nog wat in zijn winkelmandje heeft, een live chat functie.

Maar een van de manieren waarop je de conversie ook zou kunnen vergroten is door klanten zich gratis aan te laten melden voor een nieuwsbrief zodat je een maling op kunt bouwen.

Ook al heb je nog geen inhoud of idee hoe je het gaat aanpakken, dit komt later wel. Zodra je de functie hebt en mensen melden zich aan, dan motiveert dat om wat terug te doen voor je bezoekers via een boodschap of commerciële uiting.

Lees hier hoe je in 3 stappen een mailinglijst opbouwd >>

Creëer een band met je bezoekers

Door een mailinglijst op te zetten heb je kans om extra informatie te verzenden of om meer verkopen te generen. Je kunt deze lijst namelijk elk moment inzetten voor commerciële acties. Daarnaast kun je veel automatiseren met een ‘autoresponder’ waardoor je alvast mails klaar zet die je op een later moment wilt versturen.

Met een e-maillijst vergroot je de waarde van jouw business. ’the money is in the list’.  

Het is wel van belang dat je waarde biedt aan je bezoekers om er resultaat mee te behalen. Met alleen commerciële e-mails ga je niet goed scoren. Mensen zullen zich snel weer uitschrijven en de kans dat ze dan weer opnieuw bij jou bestellen is klein. Verplaats je daarom in je bezoekers. Wat vinden ze belangrijk en waar zijn ze naar op zoek?

Zoek hierin de balans met persoonlijk e-mails met informatie en verkoop gerichte mails. Duidelijke richtlijnen zijn hier niet voor, maar zorg er in ieder geval voor dat je het boeiend houdt voor je lezers zodat ze in de toekomst weer nieuwe producten kunnen kopen.

mailinglijst opbouwen

Vermarkten van nieuwe producten

Het mooie aan het hebben van een mailinglijst is dat je nieuwe producten gelijk kunt vermarkten aan iemand. Op die manier houd je ondernemen en het bedenken en uitwerken van nieuwe creatieve ideeën leuk.

Wanneer je een nieuw product opneemt in je assortiment, dan kun je je klanten uit je mailinglijst daarover een mailtje sturen. Dit maak je dan aantrekkelijk met een eenmalige introductieprijs of kortingscode.

Als je werkt met een website met één salespage kun je voor elk nieuw product een nieuwe verkooppagina aanmaken en hier een bericht naar je mailinglijst over sturen.

Voor productlanceringen is een mailinglijst zeer geschikt. Je kunt alvast laten weten dat je op een bepaalde datum met een nieuw product komt en daarbij een klok die aftelt plaatst op je website. Dit werkt overigens ook goed bij webinars.

Misschien vind je dit ook interessant: hoe werkt een online training, webinar, workshop of internet masterclass?

Door dit te sturen naar je mailinglijst krijg je direct weer meer geïnteresseerden naar je website op het moment dat je product live staat. Dit kan in een korte periode tot grotere omzetten leiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *