Voorkom dropshipping fouten bij het bouwen aan je business
‘Dropshipping’ fouten maken erg? Niet als je er van leert of ze kunt voorkomen door rekening te houden met enkele relevante zaken. Veel tips om een online business op te starten (zoals met dropshipping) zijn gericht op de opstartfase.
Maar, helaas worden de valkuilen vaak over het hoofd gezien…
Daarom lees je in dit artikel de meest voorkomende dropshipping fouten die je tegen kunt komen bij dit businessmodel. Aan de hand van deze punten weet je dus waar je rekening mee moet houden.
Misschien vind je dit ook interessant: e-mail marketing toepassen voor dropshipping
Je door iemand anders over laten halen om een product te verkopen
Helaas maar waar, veel startende ondernemers vragen anderen welk product ze moeten verkopen op hun eigen webshop. Als jij ‘nog’ geen idee hebt welke artikelen je wilt aanbieden, dan moet je niet eens beginnen aan het opzetten van jouw online business. Iedereen heeft wel een mening, maar je moet kiezen waar jij affiniteit mee hebt.
Zo kun je je bijvoorbeeld laten overhalen om dure Macbooks te gaan verkopen, omdat iemand die dit adviseerde misschien wel helemaal fan is van Apple, maar je doet jezelf er geen plezier mee als jij meer hebt met bijvoorbeeld mode.
Verstand en affiniteit hebben met de producten die je aanbiedt is belangrijk, want jij bent tenslotte degene die de artikelen verkoopt op je website.
Lees ook: in een paar stappen je eigen dropship business >>
Een website laten maken voordat je een dropship leverancier hebt
Je zou het misschien niet denken, maar deze fout wordt nog regelmatig gemaakt. Investeer niet meteen aan het ontwerp van je webshop voordat je een geschikte dropship leverancier hebt gevonden. Zaken als het ontwerp van je website, logo, eventuele teksten zijn voor latere zorg.
Deze fout hoeft niet zo erg te zijn als je zelf via een webshop provider een webshop opzet, maar het is wel zonde van de tijd als je geen goede leverancier kunt vinden voor het product dat je in gedachten had om te verkopen.
Het gebeurt ook vaak dat mensen een webshop laten maken door een dure webdesigner. Dat is een hoop geld dat je dan kwijt bent als het feest niet doorgaat.
Webhosting en domeinnaam registratie
Het registreren en hosten van een domeinnaam voordat je een dropship leverancier hebt gevonden gebeurt zo vaak dat het bijna beschamend is…
Als je nog geen leverancier en contract hebt samengesteld, dan moet je nog geen geld investeren aan webhosting of een domeinnaam. Hier heb je nog tijd genoeg voor als de afspraken met de leverancier rond zijn.
Want stel nou dat je bijvoorbeeld de domeinnaam vintagevloerkleed.nl hebt geregistreerd en er is geen fabrikant die dit product kan leveren? Afhankelijk van het aantal jaren dat je de domeinnaam en hosting hebt vastgelegd bij de provider, kan dit een dure uitschieter zijn.
Het bedrijf niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel
De grootste fout die je kunt maken als onderneming is door je bedrijf niet aan te melden bij de KvK. Hierdoor loop je een heleboel belastingvoordelen mis, zoals de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en aftrekbare zakelijke kosten.
En dan praten we nog niet eens over het gebrek aan wettelijke bescherming. De Kamer van Koophandel kan je in principe helpen met alles wat te maken heeft met het opzetten van je eigen bedrijf.
Benieuwd of je een marketingplan nodig bent voor dropshipping? Kom er achter in dit artikel.
Starten met verkopen voordat afspraken met de leverancier zijn vastgelegd
Dit gebeurt regelmatig wanneer je foto’s en productteksten kunt downloaden van de website van je leverancier. Je hebt nu toch alles om aan de slag te gaan, toch? Fout! Vaak starten mensen al met de verkoop tijdens de onderhandelingsfase. Vergis je niet, dit proces kan veel tijd in beslag nemen.
Er zijn een hoop redenen te bedenken waarom dit echt een no-go is:
- Stel dat jij al wat verkopen hebt gemaakt, maar je leverancier heeft nog geen toestemming gegeven om zijn producten te verkopen?
- Wat als je besluit om artikelen op eBay of marktplaats te gaan verkopen, maar je dropship leverancier wil misschien helemaal niet dat zijn producten op deze platformen worden aangeboden? Hoe weet je dat als je nog niets hebt afgesproken wat betreft dit punt?
- Wat als je alle producten netjes online hebt staan, maar sommige producten niet op voorraad blijken te zijn? Ook dit hoor je pas na afronding van de onderhandelingen. Kortom, genoeg redenen om even te wachten met de verkoop totdat alles geregeld is met je leverancier!