Het verschil tussen short- en long tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn alle zoekopdrachten in Google die bestaan uit 1 of 2 zoekwoorden. Long tail zoekopdrachten daarentegen zijn langer en bestaan uit minimaal 3 tot 4 zoekwoorden, zoals:

zoekwoorden

Waarom zou je kiezen voor long tail zoekwoorden?  Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben minder concurrentie. Concurrenten richten zich voornamelijk op zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben, zodat ze meer bezoekers naar hun website trekken.

Per zoekwoord heeft een long tail zoekwoord een betrekkelijk laag zoekvolume, maar deze zoekwoorden kunnen samen een mooi zoekvolume realiseren.

Het is moeilijk om concurrenten te verslaan op short tail zoekwoorden, maar door de hulp van long tail zoekwoorden zijn er kansen. Long tail zoekwoorden hebben tevens een hogere koopintentie omdat gebruikers gerichter zoeken.

Hier liggen dus echt kansen, omdat er op Long tail veel minder concurrentie is en je super specifiek en daardoor snel kunt scoren. Zeker wanneer je net een website hebt opgezet, en nog weinig content hebt, is dit ideaal om op hele korte termijn al gratis bezoekers naar je website te krijgen.

Lees ook: verschil maken met waardevolle content

Short tail is ‘aanzien’

Uiteraard is het heel mooi als je bovenaan de eerste pagina staat in de zoekmachine met een kort en populair zoekwoord binnen je niche. Echter, besef goed dat dit vaak maar voor klein percentage is weggelegd. De grote massa, de long tail zoekwoorden, dat is waar potentieel de meeste kansen liggen.

Long tail converteert beter

De conversie is ook hoger bij long tail zoekwoorden. Dit is in principe ook logisch want mensen die specifiek zoeken en een website treffen waarin wordt aangeboden waar ze naar op zoek zijn, zullen eerder geneigd zijn om door te klikken.

Natuurlijk is het geweldig als je die felbegeerde eerste plaats weet te scoren in Google, maar uiteindelijk is dit ook maar een klein gedeelte van waar jouw totale doelgroep naar zoekt.

De echte massa, de long tail zoekwoorden, dat is waar potentieel de meeste kansen liggen.

Voorbeelden van short- en long tail zoekwoorden

  • Short tail: lamp
  • Long tail: stoere industriële lamp
  • Short tail: jas
  • Long tail: winterjas heren sale
  • Short tail: online marketing
  • Long tail: online marketing bureau in Groningen
  • Short tail: sneakers
  • Long tail: nike air max wit dames

Hoe kies je de juiste zoekwoorden?

Welke zoekwoorden kan je het beste in zetten om gevonden te worden door je doelgroep? Als eerste dien je in kaart te brengen wie je doelgroep is, wat motiveert hun? Wat vinden ze belangrijk in hun aankoopbeslissing? Wanneer je dit duidelijk hebt, ben je beter in staat om je doelgroep te begrijpen.

Verder dien je zo specifiek mogelijk te zijn. Je verkoopt geen sneakers, je verkoopt nike air max sneaker. En niet alle nike air max, maar een bepaalde lijn. Bijvoorbeeld de klassieke nike air max 90 of de 95 ultra’s. Combineer meerdere zoekwoorden met elkaar en je zult zien dat dit een positief effect heeft op je vindbaarheid.

SEO tools om hoger te scoren in Google >>

Ook kan je gebruik maken van hulpprogramma’s zoals de zoekwoordplanner, om te controleren hoe vaak er op zoekwoorden wordt gezocht. Met dit hulpprogramma kan je goed testen op long tail zoekwoorden.

Eigenschap Short tail zoekwoord Long tail zoekwoord
Volume Hoog Laag
Focus Laag Hoog
Competitie Hoog Laag
Conversie ratio Laag Hoog
Kosten Hoog Laag

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.