Wil jij graag je eigen (online) business? Kijk dan eens naar deze ‘motiverende redenen om te starten als ondernemer’. In dit artikel staan enkele belangrijke argumenten om voor je zelf te beginnen.

Bij sommige mensen is de behoefte om te gaan ondernemen heel groot. Ze willen dolgraag voor zichzelf beginnen. Dit hebben ze van jongs af aan mee gekregen, zit in de genen of hebben ze in de loop der jaren ontwikkeld. Het is niet meer de vraag of, maar wanneer ze beginnen met hun eigen business.

Desondanks krijgt iedere (startende) ondernemer vroeg of laat tegenslagen te verwerken. Of je nu coaching sessies geeft, een fysieke winkel runt of een online business hebt. Er is altijd wel iets wat minder loopt dan gepland. Dit geeft niks, maar het is zeker als ondernemer soms best lastig om continu gemotiveerd te blijven.

Vooral al je er financieel gezien ‘alleen’ voor staat en niet kan terug vallen op een vast loon per maand. Daarom deel ik in dit artikel graag hoe je de motivatie er in blijft houden als ondernemer. Natuurlijk is het lastig om de motivatie altijd hoog te houden, maar misschien helpen deze punten je weer op weg en kom je er achter dat het makkelijker is dan je dacht.

Online-Marketing-Cursussen-IMU

Hoe belangrijk is motivatie?

Voor veel startende ondernemers is het moeilijk te zeggen wat nou precies de drijfveer voor ze is. Stel je zelf dan de vraag: waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap? Wie heeft jou geïnspireerd? Wie heeft een positieve invloed op je? Waarom ben jij geschikt als (online) ondernemer?

Heb je een duidelijk doel voor ogen? Weet je waar je over één jaar, 5 of 10 jaar wilt zijn? Als je een heldere visie hebt, dan ben je ook beter in staat dit over te brengen op anderen. Dit is belangrijk want ook al onderneem je voor je gevoel alleen, je hebt vroeg of laat andere mensen nodig om te groeien.

Des te meer jij van jezelf overtuigd bent (stukje zelfverzekerdheid), des te groter de kans dat je ook andere overtuigd. Kan je jezelf motiveren vanuit een bepaalde missie/passie? Dan ben je al een heel eind op weg!

Stel jezelf ook altijd de vraag wat je wilt bereiken (wat is je doel):

  • Wil je niet meer afhankelijk zijn van een baas en echt ‘vrij’ zijn?
  • Wil je veel geld verdienen met je business?
  • Blink je uit in een speciaal vakgebied? En wil je daarmee anderen inspireren?
  • Heb je een bepaalde markt/doelgroep waar je je op richt?
  • Vind je maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk? En wil je zorgen voor een betere wereld?
  • Heb je een uitstekend product ontwikkeld waar je veel problemen mee oplost voor klanten?
  • Wil je met jou kennis en ervaringen anderen van dienst zijn?

Zodra je je doel duidelijk op papier hebt en ondernemerschap het middel is om het doel te bereiken, dan heb je een goede motivatie gevonden om te beginnen. Hoe persoonlijker je doel is, hoe enthousiaster je zult zijn.

Intrinsieke vs extrinsieke motivatie

Allereerst het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit jezelf komt. Als je intrinsiek gemotiveerd bent, doe je iets omdat je het graag wilt, niet omdat je van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen.

Bij extrinsieke motivatie doe je iets omdat dit van een ander moet of omdat er een andere externe prikkel is die je drijft. Een externe prikkel kan bijvoorbeeld een beloning of geld zijn. Of de dreiging van straf als je iets niet doet.

Bij ondernemerschap is het belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent. Motivatie, omdat jij graag iets wilt bereiken zonder dat je bevestiging van iemand anders nodig bent. Van te voren is het goed om te weten wat jou drijft.

Waarom ben je gaan ondernemen? Is het omdat je zo jouw expertise beter kunt uitoefenen? Is het uit noodzaak of leek het je wel leuk om een duik in het diepe te nemen? Echte ‘ras’ ondernemers voelen zich helemaal thuis in het vak ‘ondernemen’.

Het zit in hun genen en ze willen niets liever dan een eigen business runnen. In het kader van jezelf motiveren is dit belangrijk om te weten. Als jij dit herkend ben je ongetwijfeld een echte ondernemer en zit goed met je motivatie.

Terug naar de basis

Het is lastig om altijd voor de volle 100% gemotiveerd te zijn. Daarom is het goed om soms eens terug te gaan naar de basis. Denk eens terug aan de tijd toen je je inschreef bij de Kamer van Koophandel. Wat voelde je toen? Met welke gedachte ging je er naar toe? Waarschijnlijk was je toen op en top gemotiveerd en gebrand om aan de slag te gaan.

Iedereen heeft zo zijn eigen reden waarom hij of zij gestart is met ondernemen. Denk hier even aan terug op de ‘moeilijkere’ momenten.

Motiveer je zelf door even weer terug naar de basis te gaan, naar datgene waar het voor jou om draait en waar het allemaal begon. Hoe voelde het eerste succesmoment? Wanneer je dit er weer bij haalt draai je weer op volle toeren.

Focus op je eigen proces

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Toch is het belangrijk om af en toe eens terug te denken naar eerder behaalde resultaten wanneer je dat even nodig bent.

Als je actief bent in een competitieve markt, dan is het verleidelijk om de concurrentie steeds in de gaten te houden. Hoewel dit belangrijk is, kan het ook een negatief effect hebben op je motivatie doordat je het gevoel kan krijgen dat de concurrenten het beter doen dan jij.

Misschien ben je nog niet waar je wil zijn, maar door kleine successen te vieren zet je wel een stap in de goede richting.

Houd in het achterhoofd dat jouw succes er anders uitziet dan die van een ander. Maak je successen visueel door ze op te schrijven. Noteer alles wat je de afgelopen tijd hebt bereikt en wees hier trots op.

Terug kijken op de dingen die je al hebt bereikt kan je net even extra motivatie geven die je op dat moment nodig bent. De meeste ondernemers houden alles in het hoofd, maar vergeten daarbij de helft. Schrijf daarom eens op wat er per week of per maand allemaal goed ging. Richt je op de positieve dingen en je zult merken dat je al heel goed bezig bent.

Succes is voor iedereen verschillend

Betekent succes meer geld? Meer auto’s? Meer luxe items? Echter, kan zo’n gedachte een negatief effect hebben op je motivatie. Wanneer je continu aan succes denkt op deze wijze, dan wordt het moeilijk om je eigen successen in perspectief te zien. Succes is voor iedereen verschillend! Voor de een meer vrijheid, voor de ander meer winst, etc.

Laat je daarom niet beïnvloeden door iemand anders definitie van succes. Schrijf eens op wat succes voor jou betekent. Op die manier ben je ook beter in staat om er bewust aan te werken.

Dit komt je motivatie alleen maar ten goede. Voor ondernemers is motivatie vaak dichterbij dan je denkt. Zolang je dicht bij jezelf, je eigen bedrijf en je doelen blijft kun je keer op keer die intrinsieke motivatie weer ophalen. Om vervolgens echt succesvol te zijn op je eigen manier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *