Aanraders en afraders [affiliate marketing]

Hoewel het voor velen nog klinkt als een simpele manier om online inkomsten te generen, zijn er nog veel websites waar affiliate marketing verkeerd wordt toegepast.

Door je te positioneren als een merk vergroot je de kans van slagen aanzienlijk. Hieronder staan belangrijke aanraders en afraders op gebied van affiliate marketing waar je rekening mee kunt houden voordat je serieus aan de slag gaat.

Aanrader: promoot een product waar je kennis van hebt

Als affiliate heb je zelf de mogelijkheid om een product te kiezen dat je wilt promoten. Het is daarom aan te raden alleen producten te promoten waar je wat van af weet.

Het schrijven over een onderwerp waar je interesse ligt gaat veel makkelijker, dan dat je een product promoot waar je nauwelijks ervaring mee hebt. Bovendien kan je veel beter advies geven en kun je eventuele vragen beantwoorden.

Als bezoekers je beoordelen als een specialist op het gebied van het desbetreffende onderwerp, dan is de kans dat ze een product aanschaffen op basis van jouw expertise vele malen groter.

Aanrader: kies de juiste campagne

Het genereren van veel omzet uit je bezoekers zit hem voornamelijk in het kiezen van de juiste campagnes. Het is aantrekkelijk om te kiezen voor een campagne met een hoge commissie.

De vraag is of deze campagne ook goed converteert. Affiliate netwerken geven vaak inzicht in de campagnes met de beste conversie. Daarnaast kun je zelf meten welke campagne het lucratiefst is.

De kans is echter aanwezig dat een campagne met een lagere commissie per klik uiteindelijk veel meer oplevert. Het is daarom altijd van belang om conversie te meten en te optimaliseren.

Aanrader: duidelijke call-to-action

Als de bezoeker door je website of nieuwsbrief scrollt is het tijd om hem of haar te overtuigen om door te klikken naar de verkooppagina van de adverteerder. De kunst is dan ook om je bezoeker te verleiden met een pakkende button of doorverwijslink.

aanraders en afraders: call-to-action

Deze zogeheten call-to-action dient in één oogopslag duidelijk op te vallen voor iedere bezoeker. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te werken met een totaal andere kleur dan de rest van je content.

Vaak worden buttons gebruikt met een felle oranje of groene kleur, afhankelijk van de kleuren die je momenteel gebruikt.  Oranje kan enorm goed werken, omdat die zo goed opvalt, maar er bestaat niet zoiets als een magische call-to-action kleur.

Er bestaat geen kleur die voor alle websites even goed werkt. Als het voor de ene website werkt betekent dat niet dat het ook bij de andere website werkt. Het gaat er meer om of de call-to-action knop genoeg opvalt ten opzichte van zijn omgeving.

Ook de tekst in je call-to-action is erg belangrijk. Het moet voor de bezoeker aantrekkelijk zijn om door te klikken. Het is van belang dat de tekst de bezoeker oproept tot actie. Een tekst als ‘Koop nu’ of ‘Bestellen’ is vaak niet voldoende.

Een aantal voorbeelden voor goede call-to-action teksten zijn: ‘Vraag gratis een offerte aan’, ‘Stedentrip onder de €99’? ‘Meer informatie klik hier’ of ‘Probeer nu een maand lang gratis’. Belangrijk is dat het je bezoeker aanzet tot actie.

Aanrader: focus op je niche

Startende affiliates proberen vaak zo veel mogelijk producten of diensten te promoten om meer geld te verdienen. Als je al enkele jaren actief bent als affiliate kan dit prima werken, maar als je net begint is het beter om je te focussen op één of een paar producten die relevant zijn voor jouw niche.

Wanneer je een website hebt over fitness, dan zou het niet matchen met de rest van je content als je sierraden of kantoorartikelen gaat promoten. Deze zijn namelijk niet van toepassing op jouw niche. In plaats daarvan zou je een bedrijf kunnen zoeken waarvan de producten zich richten op supplementen, fitnessapparatuur en coaching.

Aanrader: interessante content

Een belangrijke kenmerk van succesvolle affiliates is dat ze een solide basis hebben staan met terugkerende bezoekers en weer nieuwe bezoekers aantrekken. Maar hoe doen ze dit? Vanwege het feit dat ze hun publiek weten te boeien met interessante en pakkende content.

Als affiliate marketeer zal je moeten richten op het schrijven van waardevolle teksten voor je bezoekers. Of dit nu via een blog, mail of video is. Dit helpt om vertrouwen te wekken en laat zien dat je een betrouwbare bron van informatie bent.

blog
>> Hoe schrijf je een goede blogpost <<

Aanrader: onderhandel met adverteerders

Wanneer je merkt dat een bepaalde advertentie of campagne goed loopt, aarzel dan niet om contact op te nemen met je adverteerder. In het algemeen is er veel winst te behalen in je commissiepercentages door eengoede onderhandeling.

Als je dus veel leads of sales maakt bij een adverteerder, dan is deze vaak ook bereid om het percentage iets hoger bij te stellen. Voor beide partijen winstgevend, omdat je daarna nog meer gemotiveerd bent om het product van de desbetreffende adverteerder te promoten.

Lees ook: hoe selecteer je adverteerders voor je affiliate marketing activiteiten?

Afrader: iedereen willen bereiken

Een veelgemaakte fout die affiliates maken is het promoten van advertenties die niet aansluiten bij de bezoeker. Bedenk daarom altijd goed welke doelgroep je website bekijkt. Probeer je te verplaatsen in deze doelgroep en kies een campagne die hierop aansluit.

Tip: schrijf op een a4’tje alle kenmerken  van jouw ideale klant, zoals demografische eigenschappen en levensstijl. Bepaal waar je ze kunt bereiken en wat hun problemen zijn. Dit maakt het schrijven van waardevolle content makkelijker en is uiteindelijk van belang om je strategie te bepalen.

Kies per landingspagina of nieuwsbrief een campagne die direct aansluit bij het onderwerp. Hiermee heb je de grootste kans dat bezoekers daadwerkelijk iets aanschaffen. Mocht je geen directe advertentiemogelijkheid over het onderwerp zien, bedenk dan waarmee je jouw doelgroep op dit moment van dienst zou kunnen zijn.

Er is altijd een product of dienst te vinden welke jouw doelgroep potentieel zou willen kopen. Willekeurig een advertentie kiezen omdat er toevallig een hoge commissiepercentage bij staat is dus absoluut niet aan te raden.

Afrader: promoten van meerdere producten op één pagina

Dit zie je veel voorbijkomen bij startende affiliates: een website opgezet vol met affiliate links en banners van adverteerders. Een bezoeker van je website of nieuwsbrief is hierdoor snel afgeleid.

Kies daarom bij voorkeur voor het promoten van één campagne en zorg dat de pagina daarbij aansluit. Het is een veelvoorkomende fout van affiliates waardoor de resultaten tegenvallen.

Door de focus op je landingspagina of nieuwsbrief bij één campagne te houden zal je merken dat je niet alleen meer kliks genereert, maar ook betere resultaten behaald.

verschil maken met content
Misschien vind je dit ook interessant: verschil maken met waardevolle content >>

Afrader: verstrekken van onjuiste informatie

Affiliates die koste wat het kost de bezoeker willen laten doorklikken, omdat ze hiermee denken de meeste verkopen te doen. Een dienst wordt bijvoorbeeld als gratis gepromoot, terwijl als de bezoeker zich eenmaal aangemeld heeft er opeens kosten aan zitten verbonden.

Of er worden kortingscodes benoemd die helemaal niet actief zijn. Alles met maar één doel, de bezoeker zo snel mogelijk door laten klikken naar een andere website.

De adverteerder is niet blij met het tonen van onjuiste informatie over zijn bedrijf. Ook de bezoeker is verward en zal geen goed gevoel overhouden aan je website. Het is daarom altijd aan te raden om de content die je toont goed te controleren en altijd de juiste informatie te tonen op je website.

Afrader: de voet ‘spreekwoordelijk’ tussen deur zitten

Geen mens wil op een website blijven hangen die hen voortdurend een product of dienst aanbied. Waarschijnlijk zou je dit zelf ook niet fijn vinden, dus is het ook niet verstandig als je dit wel bij je bezoekers doet.

Als je een product wilt promoten zonder over te komen als ‘pusherige verkoper’ zal je eerder de focus moeten leggen op het educatieve. Jouw lezers vertellen over het succes van een bepaald product, in de vorm van een review, heeft veel meer kans om uit te draaien tot een verkoop dan simpelweg te zeggen dat het product geweldig is.

Hoe meer je de waarde kan laten inzien, hoe meer je je lezers kan overtuigen om het product ook zelf te proberen.

Lees ook: meerwaarde creëren als affiliate [personal branding]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.