We kunnen er niet meer om heen. Social media is momenteel zo populair dat sommige ondernemingen al volledig draaien via social media. Dat was 10 jaar geleden nog ondenkbaar. Meer en meer ondernemers zien het belang van social en de verschillende kanalen in voor hun social media strategie.

Je kunt een heel artikel schrijven over alle voordelen van social media, maar er zijn uiteraard ook nadelen aan verbonden. Bekijk daarom eens de onderstaande video van Joshua Kaats van de Dropship Academy 3.0 waarin hij uitlegt waarom hij is gestopt met social media. Vervolgens gaan we dieper in op de algemene nadelen.

Joshua Kaats runt gewoon zijn bedrijf zonder actief te zijn met social media >>

Wat zijn de nadelen van Social Media?

Altijd zichtbaar

Is het een probleem dat je altijd zichtbaar bent op social media? Nee, niet perse, maar daar zitten wel nadelen aan. Privé en zakelijk is moeilijk om te onderscheiden en vrienden uit je lijst zien ook wanneer je online bent. Alles wat jij deelt is dus ook echt openbaar, dat houdt in dat iedereen het kan zien en erop kan reageren.

Plaats je iets actueels over een gevoelig onderwerp (COVID-19), dan hoeven mensen het niet altijd met je eens te zijn. Negatieve reacties kan je verwachten, waardoor er een gesprek ontstaat waar je misschien liever niet op zit te wachten. Denk er dus goed over na voordat je iets plaatst, want het is altijd zichtbaar en je kunt er andere mee raken…

Gebrek aan privacy

Aansluitend op het vorige punt: gebrek aan privacy. Social media kanalen zijn openbaar, maar dit kan de privacy van mensen schenden. Veel mensen denken niet na voordat ze iets plaatsen. Iets wat je 5 jaar geleden hebt gepost leek toendertijd leuk, maar als je het nu terug ziet dan denk je misschien: waarom had ik dit ook alweer geplaatst?

Privacy gaat echter niet alleen op voor privé gebruik. Ook voor zakelijke ondernemers kan dit nadelig zijn. Wanneer je op een kantoor werkt met veel dossiers van klanten en jij maakt een foto van je monitor dat je lekker aan het werk bent, maar in een tabblad, die je toevallig nog had openstaan, staan gevoelige gegevens van klanten. Juist, privacy foetsie!

Of van productiemedewerkers die op Twitter laten weten dat de productie in de fabriek voor de zoveelste keer stil ligt, omdat een machine is uitgevallen. Dit is niet alleen een privé post, maar leidt ook tot negatieve reclame voor het bedrijf. Waardoor het indirect dus ook een zakelijk bericht is. Dit zijn al voorbeelden om te laten zien dat het belangrijk is om een social media protocol op te stellen.

Kuddegedrag

Als alle neuzen dezelfde kant op wijzen dan kan dit voor bedrijven gunstig zijn. Eén gemeenschappelijk doel waar je samen naar toe werkt, maar een keerzijde hieraan is dat als het misgaat of er iets negatiefs wordt gedeeld dit als een sneeuwbaleffect rondgaat. Het duurt lang om een goede reputatie op te bouwen, maar je kunt hem heel snel weer kapot maken met slechte reclame.

Social media is als het ware een vluchtig medium, dit houdt in dat als mensen berichten gaan delen het vrij snel een groot bereik heeft gecreëerd. Uiteraard ook afhankelijk van de persoon of personen, maar negatieve berichten die continu opnieuw worden gedeeld zorgen voor een slechte publiciteit en kunnen de reputatie schaden. Wanneer 80 mensen een bericht hebben gedeeld dat negatief is, dan is het voor de 81ste ook niet heel moeilijk om op die ‘delem’ knop te drukken.

Huddle IMU

Tijdrovend

Social media ‘er even bij doen’ wordt vaak benoemd door ondernemers. Zeker onder de wat oudere ondernemers die er geen zin in hebben om zich helemaal in te lezen in wereld van e-commerce en social media.

Als een ondernemer besluit om Facebook, Twitter of LinkedIn in te zetten, dan doet hij of zij dat met één doel: doelgroep beter bereiken om ze aan te zetten tot actie.

Deze actie kan divers zijn. De fysieke winkel bezoeken, inschrijven voor de nieuwsbrief, aanmelden voor een webinar, maar in de meeste gevallen gaat het om tot het aanschaffen van het product of dienst. Ondernemers gaan dan in de fout om social media er maar even bij te doen en één berichtje te plaatsen.

Mensen willen zich tegenwoordig verbonden voelen met de pagina die ze leuk vinden of het bedrijf die ze volgen. Je komt dus niet weg met één bericht per maand, maar zal structureel volgers moeten informeren en op de hoogte brengen van het laatste nieuws of aanbiedingen.

Het verwachtingspatroon van social media gebruikers neemt ook steeds verder toe. Bij veel pagina’s krijg je al een pop-up te zien waarin staat dat je je vraag via het social media kanaal kunt stellen om zo nog binnen 24 uur antwoord te krijgen. Als ondernemers zal je je platform goed moeten beheren. Monitor dit proces! Heb je hier zelf geen tijd, zin of geduld voor? Besteed dit dan uit.

Zorg voor commitment op jouw social media kanaal en steekt tijd in een gedegen strategie.

Eenmaal geplaatst…

Een bericht plaatsen op social media is leuk, maar een bericht verwijderen van social media is minder leuk. Hoezo? Als ik iets verwijder, dan is het toch voor niemand meer zichtbaar? Jammer, maar als iets op het internet is geplaatst dan gaat het er niet meer af. Zeker niet zoiets als een discussie op een forum, een reactie of gedeeld bericht. Denk dus goed na voordat je iets online zet, ook wanneer het gaat om foto’s of (zakelijke) documenten.

Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen een nadeel? Nee dat niet, maar wanneer men begint aan social media marketing, dan wordt meestal verwacht dat het binnen een maand ook al zijn vruchten afwerpt. Hoewel dit mogelijk is, is het belangrijk dat je lange termijn denkt en dus over genoeg doorzettingsvermogen beschikt.

Social media marketing vergt niet alleen veel tijd, maar het vereist ook discipline en doorzettingsvermogen.

Voordat er succes kan worden geboekt met social media marketing zal er eerst een goede fundering (basis) moeten zijn. Dit kan door middel van een online marketing plan of social media marketing strategie. Stel bijvoorbeeld een content planner op met: wat, waar en wanneer je iets plaatst.

Ben je er dan? Nee, je zult het ook echt moeten implementeren. Het uitwerken van het plan en er structureel mee bezig zijn is funest. In het begin kost het wat tijd om alles op te zetten, maar zodra de basis goed staat dan kan je verder uitbouwen aan een netwerk rondom je business.

De mens zelf! 

Het grootste nadeel bewaren we voor het laatst: de mens zelf! Wij bepalen namelijk zelf hoe we met social media omgaan. Waarom? Mensen zijn tegenwoordig allemaal druk, druk, druk. Iedereen heeft altijd haast, alles moet sneller, beter en efficiënter. Dit zorgt er voor dat mensen onzorgvuldig en slordig worden.

Dat zorgt er weer voor dat mensen fouten maken. Fouten maken in een proces is op zich niks mis mee, maar foute Twitter of Facebook berichten via een bedrijfsaccount die via het persoonlijk account hadden moeten worden geplaatst zijn een no-go! Helaas heeft dit bij mensen al geleid tot baanverlies.

Los van druk in de zin van tijdsindeling, voelen mensen ook druk om direct te reageren, dus ook ’s nachts. Bij WhatsApp kun je namelijk zien wanneer iemand voor het laatst online is geweest en of diegene het bericht heeft gelezen. Als iemand dan niet binnen een paar uur reageert, dan breken er al conflicten uit.

Sociale druk is nog een factor die van belang is. Vrijwel iedereen maakt gebruik van social media, dus hoe vreemd zou het zijn als jij net diegene bent die er niks mee doet? Voel je je dan buitengesloten? Heb je het laatste nieuws gemist online en weet je niet waar anderen het over hebben? Mensen willen verbonden zijn. Zowel offline als online!

Tip: maak je niet druk;) er is altijd wel iets mis of iets dat beter kan volgens anderen. Zit je niet te wachten op alleen privé meldingen? Zet dan je telefoon op stil (vliegtuig modus?) en gebruik het alleen puur zakelijk of op vaste momenten om social media nuttig te besteden. Kattenfilmpjes kijken of Facebook is toch zonde van je tijd!

Leer hoe je start met een SMMB zonder startkapitaal? >>

Tot slot over de nadelen van social media

Er zijn dus ook nadelen aan social media zoals je zojuist hebt gelezen. Dit hoeft echter geen belemmering te zijn om met social media marketing aan de slag te gaan. Zorg ervoor dat je je bewust bent van de nadelen van social media, en dan ben je ook beter in staat om met deze nadelen om te gaan.

Lees ook: 10 handige social media tools voor ondernemers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *