Social media is al niet meer weg te denken in de marketing van bedrijven. In de traditionele marketingmix, de 4 P’s (prijs, plaats, product en promotie) komt steeds meer aandacht voor de ‘P’ van promotie. Een goede social media strategie is hierin essentieel voor de branding van een bedrijf.

Een social media strategie zorgt ervoor dat je relaties opbouwt met (potentiële) klanten, en dat zij een positieve ervaring hebben ten opzichte van het merk. In het meest gunstigste geval worden ze zelfs ambassadeurs, willen ze onderdeel uitmaken van jouw merk en zullen ze dit overbrengen naar anderen via mond-tot-mond reclame.

Maar hoe zorgen bedrijven voor doeltreffende social media campagnes? In deze blogpost gaan we in op drie belangrijke zaken die zorgen voor een sterke social media strategie. Daarnaast krijg je enkele voorbeelden van hoe bedrijven dit al effectief toepassen.

Lees ook: 10 handige social media tools voor ondernemers

1. Interactie

Alleen maar zenden en nergens op reageren zorgt niet voor commitment van je doelgroep. Tenzij je voor een krant werkt, dan is het voornamelijk eenrichtingsverkeer. Voor je social media strategie is het belangrijk dat je er voor zorgt dat er genoeg interactie plaatsvindt.

Dit is ook direct waar veel bedrijven de mist in gaan. Ze gebruiken hun social media kanalen, zoals Facebook en Twitter puur als zendkanaal. Ze delen informatie, actief of advertenties, maar vergeten hun publiek er in te betrekken. Zonde! Door te luisteren en het gesprek aan te gaan met de doelgroep kan je veel waardevolle informatie verzamelen.

Twee manieren om de interactie te stimuleren zijn door middel van storytelling en community building.

Storytelling

De eerste manier is om interactie te stimuleren is met behulp van storytelling. Mensen enthousiasmeren met boeiende verhalen. En dan het liefst verhalen waar ze zichzelf in kunnen plaatsen.

Een voorbeeld van een bedrijf die dit goed toepast is Tony’s Chocolonely. Het chocolademerk dat storytelling inzet om de juiste boodschap over te brengen bij hun doelgroep. Het begint bij het product zelf: de chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld, met betrekking dat het ongelijk verdeeld is in de wereld.

Verder is op hun website en de omslag van het product plek voor één verhaal, namelijk 100 % slaaf vrij. Ze hebben ook de film Tony, van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar gemaakt, waarin het verhaal van Tony’s Chocolonely staat.

Een ander voorbeeld is Telfort. ‘Ja, wie had dat gedacht? Van villawijk naar krantenwijk!’ Iedereen kent de reclames van Telfort en je herkent de reclame al bij de eerste paar secondes. Daarmee is dit ook een uitstekend voorbeeld van het inzetten van storytelling.

De ‘klunzige’ miljonair die al zijn geld is verloren, maar nog wel hetzelfde kan doen met zijn abonnementen (telefoon, tv en internet) door gebruik te maken van Telfort. Hier hebben ze gekozen voor één verhaal met meerdere afleveringen die het continu van een ander perspectief laten zien, maar elke keer komt het erop neer dat Telfort de goedkope oplossing biedt.

Community building

Met community-building maak je volgers onderdeel van je merk (branding). Door je publiek bijvoorbeeld uit te nodigen om ideeën aan te dragen, feedback te geven en mee te denken stimuleer je het ontstaan van een community rondom je merk. Dat is niet alleen nuttig om mensen aan je merk te verbinden, maar het geeft je als merk ook nieuwe ideeën en inzichten in waar je klanten behoefte aan hebben.

Belangrijk is dat je doelgroep dezelfde interesse en behoeften hebben. Alleen dan kun je het ook een groep (community) noemen. Het is zaak om manieren te vinden om deze groep onderling met elkaar te verbinden. Het draait bij communities om samenwerken en gezamenlijk te streven naar hetzelfde doel. Een ideale manier om dit te doen is via social media.

Afhankelijk van het doel en doelgroep zijn diverse platformen geschikt om met je publiek te communiceren. Het verschilt wel of je rechtstreeks contact zoekt met de klant (B2C) of vanuit zakelijk perspectief naar een andere bedrijf (B2B).

Social media platformen

Facebook is zowel voor B2B als B2C nog steeds een uitstekend platform voor community building. Instagram is geschikt voor influencer marketing. Het social media platform is ideaal voor het vertellen en delen van verhalen. LinkedIn is vanwege de sterke netwerk element goed voor B2B.

Je kunt echter voor community building ook WhatsApp gebruiken. Via WhatsApp kan je groepen aanmaken en directe gesprekken aangaan. Je zou het ook kunnen gebruiken om video’s en interviews met mensen te delen. WhatsApp zorgt voor een sterke betrokkenheid bij je publiek. Het percentage dat berichten opent is heel hoog (90%). Zeker als je nagaat dat het percentage van e-mails gemiddeld 20% is.

Uiteindelijk gaat het er bij community building om verbinding te houden met je doelgroep en mensen te betrekken bij de bedrijfsactiviteiten. Deel kennis, ga in gesprek met je doelgroep en geef aandacht aan jouw ambassadeurs. Dit zal zeker op lange termijn zijn vruchten afwerpen.

Social media marketing bureau starten?

SMMB Masterclass

2. Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid op social media zijn ontzettend belangrijk.

  • Is de informatie betrouwbaar die je deelt? Bronnen?
  • Kom je beloftes na?
  • Welk doel zit er achter je berichten?
  • Post je alleen om te zenden of om waarde te creëren voor je bezoekers?

Het is van belang dat je publiek jouw product of dienst als betrouwbaar ervaart. Anders is de kans klein dat je een positieve indruk achterlaat. En negatieve ervaringen van klanten wil je vermijden.

Kennis tonen

Toon kennis en deel dit. Social media gebruikers willen content zien die duidelijk maakt wat de unieke eigenschappen van jouw merk zijn en wat jou onderscheid van concurrenten. Het is dus goed om te laten zien dat jij of je bedrijf degene zijn waar klanten terecht kunnen voor een oplossing voor hun ‘probleem’.

Lees ook: verschillende social media gebruikers, hoe benader je ze?

Ga voor persoonlijke interactie. Door te reageren op volgers en door het gesprek aan te gaan voorkom je dat je alleen maar informatie zend, en ook echt luistert naar je doelgroep. Daarin is niet alleen het stellen van vragen voldoende, maar ook actief (op tijd) reageren.

Luister naar je publiek

Naast de interactie opzoeken is het dus belangrijk om te luisteren naar je publiek. Vervolgens laat je ook zien dat je wat met de feedback en ideeën doet. Zo toon je dat je niet alleen zegt dat je feedback belangrijk vindt, maar dat je er ook daadwerkelijk iets mee doet. Door transparant te zijn, en door te laten zien hoe je feedback van je doelgroep verwerkt, bouw je vertrouwen op.

luisteren

3. Creativiteit

Wanneer je berichten relevant en creatief zijn én je ze op een interessante manier plaatst, zorg je ervoor dat ze sneller gedeeld en geliked worden. Combineer informatieve posts en speel in op de emoties van je volgers. Humor doet het altijd goed, maar overdrijf niet. Speel in op zowel de informatie- als entertainmentbehoefte.

Belangrijkste punten: social media strategie

  • Zorg voor interactie (1), door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met storytelling of het opbouwen van een community. Voorkom alleen maar het zenden van informatie zenden, en maak volgers onderdeel van je merk.
  • Bouw langzamerhand betrouwbaarheid (2) op. Toon je kennis en expertise. Laat zien dat je echt luistert en feedback verwerkt. Dit is niet alleen van belang voor B2C, maar juist ook voor B2B.
  • Vind de juiste balans in je post met de nodige creativiteit (3). Het moet uiteraard wel bij je merk passen, maar vaak zijn alleen maar grappige -of alleen maar serieuze berichten niet handig. Wel is het zo dat je als B2B bedrijf beter scoort met informatieve berichten en bij B2C meer humoristisch. Hoewel afwisseling hierin zeker niet verkeerd is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *