Adverteren via social media kan veel opleveren, maar dan dien je wel de juiste dingen te doen. Van te voren dien je vast te stellen wie je wilt bereiken, dus wie is de doelgroep? Hoeveel mensen wil je bereiken? En wat is je doel? Een social media advertentie dient zo concreet en persoonlijk mogelijk te zijn met een duidelijk boodschap (call-to-action).
Aangezien er steeds meer social media kanalen bijkomen worden de mogelijkheden om te adverteren ook steeds groter. Hieronder vindt je de manieren om te adverteren op social media door middel van Facebook, Twitter en LinkedIn.
Adverteren via social media: Facebook
Facebook is het social media platform waarop nog steeds de meeste bezoekers hun tijd aan besteden. Op Facebook heb je dus potentieel gezien veel langer de tijd om klanten te benaderen met je advertentie.
Een van de populairste manieren om een Facebook advertentie te plaatsen is door een gepromoot bericht. Dit is een vrij makkelijke manier om een bericht te verspreiden onder een bredere doelgroep, omdat deze berichten automatisch hoger in de nieuwsoverzichten komen van de gewenste doelgroep.
Een gepromoot bericht is een bericht op je pagina tijdlijn dat je tegen betaling kunt promoten onder je doelgroep Dit is de makkelijkste manier om te adverteren op Facebook.
Gepromote berichten verschillen van Facebook-advertenties, omdat je niet de beschikking hebt over dezelfde aanpassingsfuncties en ze worden niet gemaakt in advertentiebeheer.
Je kunt zowel met een persoonlijke account als een bedrijfspagina zo’n bericht versturen. De kosten voor een gepromoot bericht zijn onder andere afhankelijk van je locatie en het aantal mensen die je met het bericht wilt bereiken.
Bovendien kun je een advertentie laten plaatsen in de rechterkolom op Facebook. Een handige manier om ideeën op te doen voor een doeltreffende boodschap, is het checken van Facebook Ad board, waar je een persoonlijk overzicht krijgt van zowel advertenties als gesponsorde berichten.
Denk vanuit je doelgroep: wat wil mijn klant?
Wanneer je bijvoorbeeld op je Facebook profiel onlangs hebt laten weten dat je het idee hebt om voor de kerstvakantie nog een nieuw skipak te kopen, dan is de kans groot dat je ook advertenties over snowboard jassen te zien krijgt.
Voordat je je eigen advertentie aanlevert, neem dan eerst de volgende punten kritisch door terwijl je probeert te denken vanuit je eigen klanten:
- Is de tekst pakkend?
- Spreken de afbeeldingen aan?
- Is de advertentie goed opgebouwd (logische volgorde)?
- Zit er een duidelijke boodschap in vermeld (call-to-action)?
Wees je er ook van bewust dat Facebook continu weer nieuwe functionaliteiten toevoegt waardoor je weer meer mogelijkheden hebt om te adverteren.
Simpelweg komt adverteren via Facebook neer op de volgende stappen: doelstelling bepalen, doelgroep selecteren, kiezen waar je advertentie wordt weergegeven, budget instellen, indeling kiezen en je advertentie plaatsen. Zodra je advertentie wordt weergegeven, kun je de prestaties bijhouden en je campagne bewerken via Advertentiebeheer.
Wil jij leren adverteren via Facebook? Bekijk dan eens een van deze 2 top cursussen voor het runnen van je eigen social media marketing bureau. Beide cursussen zijn gecreëerd met één doel: het zorgen voor zoveel mogelijk succesverhalen.
Adverteren via social media: Twitter
Helemaal in het begin was Twitter reclame-vrij, maar sinds de komst van Promoted Tweets, Promoted Trends en Promoted Accounts is hier tien jaar geleden verandering in gekomen. Ook de laatste jaren zijn er voor zakelijke gebruikers steeds meer mogelijkheden op gebied van adverteren bijgekomen aan dit social media-platform.
De tool om op Twitter je business bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen, heet Twitter Ads API. Hiermee hebben speciaal geselecteerde bedrijven de mogelijkheid om promoted tweets in te kopen. Deze tweets sluiten heel specifiek aan bij de interesses en connecties van gebruikers die de berichten ontvangen.
Het verschil tussen gegevens van Twitter en de gegevens die door de meeste andere sociale platforms worden gedeeld, is dat gebruikers Twitter-gegevens bewust openbaar delen. Het API-platform biedt uitgebreide toegang tot openbare Twitter-gegevens die gebruikers gericht met de wereld kunnen delen.
Sprinklr
Twitter biedt een serie API’s aan voor ontwikkelaars, zoals Sprinklr. Dit doen ze om bedrijven te helpen automatisch advertentiecampagnes op Twitter te maken en te beheren. Ontwikkelaars kunnen openbare Tweets gebruiken om onderwerpen en interesses te onderscheiden. Ze kunnen bedrijven tools bieden om advertentiecampagnes te leiden waarmee ze allerlei doelgroepen op Twitter kunnen bereiken.
Adverteren via social media: LinkedIn
Tot slot, LinkedIn. Ook op dit platform is adverteren intussen heel normaal geworden. Bij dit zakelijk netwerk is het belangrijk dat je campagnes splitst op onder ander functies, locaties en interesses. Hierdoor vergroot je de kans onder gebruikers dat je advertenties worden getoond aan de juiste profielen.
Een manier om op dit platform in contact te komen met jouw doelgroep, is door het plaatsen van een videoadvertentie. Houd hierbij rekening met een maximale duur van dertig seconden per videoreclame.
Zodra een video is afgespeeld, worden gebruikers die klikken op de advertentie automatisch doorverwezen naar de opgegeven website of bedrijfspagina op LinkedIn. Bovendien beschikt LinkedIn, net als Twitter, over een geavanceerd API-programma. Zakelijke gebruikers kunnen hierdoor nog gerichter adverteren.
Misschien vind je dit ook interessant: verschillende social media gebruikers: hoe benader je ze?