Social media is anno 2019 booming business en blijft zich voortdurend ontwikkelen. Niet heel gek dus dat steeds meer ondernemers social media inzetten voor hun marketing strategie. Toch is het voor veel bedrijven nog onduidelijk hoe ze social media kunnen inzetten voor hun bedrijf.

Wat houdt het exact in? Waarom biedt social media kansen voor mijn bedrijf en hoe kunnen deze kansen benut worden? In dit artikel lees je daarom de belangrijkste redenen om social media in te zetten voor je bedrijf en hoeveel meerwaarde het kan bieden op de lange termijn.

Wat houdt social media in?

Social media is een verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke manier. Voorbeelden van deze platformen zijn weblogs en sociale netwerken als Facebook, YouTube, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Het gaat niet alleen om informatie in de vorm van tekst, zoals nieuws en artikelen. Juist ook geluid, als podcasts en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. In andere woorden, social media staat voor ‘Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt’.

Waarom social media?

Over de hele wereld is de aanwezigheid op social media enorm groot. Als je alleen al naar Facebook kijkt, wordt de omvang vrijwel direct duidelijk.

Volgens de statistieken van Facebook hebben zij dagelijks gemiddeld 1,18 miljard (ja je leest het goed: 1,18 MILJARD) actieve gebruikers. Daarmee is Facebook met afstand het meest gebruikte social media kanaal ter wereld.

Maar ook binnen Nederland is de markt minstens zo indrukwekkend. Uit recent onderzoek blijkt dat WhatsApp in 2018 opnieuw het beste scoort met maar liefst 11,5 miljoen gebruikers, waarvan er 8,3 miljoen dagelijks. Facebook volgt na Whatsapp met 10,8 miljoen gebruikers heeft, waarvan er 7,6 miljoen dagelijks door de tijdlijn scrollen. Wat ook steeds populairder wordt is Instagram met 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks.

Deze cijfers zijn natuurlijk imponerend, maar waarom zou je social media juist zakelijk inzetten? Met de ontwikkeling van het internet rond het jaar 2001 heeft de ‘stem’ van consumenten een enorm bereik gekregen.

Dit noemen we user-generated content, letterlijk gebruik-gegenereerde content, is informatie die door gebruikers van een bepaald medium wordt aangeleverd. 

Deze vorm van content ontstaat binnen de zogenoemde ‘consumer communities’ en heeft soms verbazingwekkend veel invloed. Zo kunnen social media kanalen en influencers het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het voor een bedrijf belangrijk om juist daar aanwezig te zijn en deel te nemen aan conversaties.

Hoe werken social media?

Bij social media draait het vooral om de rol van je bezoeker. Of dit nu op je website, blog of nieuwsbrief is. De bezoeker zorgt meestal voor de inhoud van de website. Daarbij zorgt het social medium platform soms ook voor de plaatsing van de content.

Het woord “social” zegt in principe al genoeg; social media zijn digitale omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt. Groepen mensen komen er samen om te praten over onderwerpen die zij belangrijk achten. Over het algemeen zijn ze daarbij ook op zoek naar soortgelijke personen met dezelfde normen en waarden.

Volgens de Van Dale betekent sociaal onder andere dat men behoefte heeft om te leven in groepen. Dit is nu direct de reden waarom de ‘social media website’ zoveel bezoekers krijgt, omdat mensen gezamenlijk op zoek gaan naar zogenoemde ‘peers’, mensen die net als jezelf zijn.

Met deze mensen delen we onze informatie. Zodra er eenmaal een veeleisende massa is bereikt, treedt er een sneeuwbaleffect op, waardoor er steeds meer mensen op de website terecht komen. Ook zij willen vervolgens weten wat er allemaal mogelijk is.

social media kanalen
Lees ook: welke social media kanalen zijn interessant voor jouw business?

Redenen om social media in te zetten voor je bedrijf

Kort samengevat zijn er enkele belangrijke reden om social media effectief in zetten voor je bedrijf. Hieronder staan ze kort samengevat.

Meer naamsbekendheid

Door gebruik te maken van social media weten (potentiële) klanten dat je niet alleen offline (of alleen via een website) actief bent, maar ook via diverse social media kanalen. Hiermee vergroot je je bereik en daarmee de naamsbekendheid van je bedrijf. Door het bereik van je product of dienst te vergroten, zullen consumenten het ook eerder herkennen en blijft je bedrijfsnaam beter hangen.

Stilstaan is achteruitgaan

In veel branches geldt het welbekende gezegde ‘stilstand is achteruitgang’. Als jij als ondernemer niet in speelt op de laatste trends en met de tijd mee gaat, dan ga je geen betere resultaten boeken. Met name de komst van social media heeft de marketing wereld op zijn kop gegooid. Het internet is onderhevig aan continue veranderingen.

Belangrijk voor je bedrijf is om deze goed op te volgen. Social media is ondertussen volwassen aan het worden, waardoor je als bedrijf er eigenlijk niet meer omheen kunt. Kijk maar eens om je heen hoeveel bedrijven in jouw omgeving al een Facebookpagina hebben. Ook al is het de lokale bakker die wekelijks een nieuwe aanbieding online zet.

Invloed uitoefenen op het koopgedrag

Het netwerk van consumenten op social media heeft een flinke invloed op het online koopgedrag. Onderzoek wijst ook uit dat consumenten die merken op social media volgen, deze producten ook vaker kopen en aanbevelen bij mensen uit hun eigen netwerk.

Werken aan je reputatie

Met de ontwikkelingen van het internet de afgelopen jaren is het voor bedrijven erg eenvoudig geworden om op internet toezicht te houden op wat klanten van jouw merk vinden. Dit is erg belangrijk voor de reputatie van je bedrijf.

Door social media goed te monitoren kan je als ondernemer snel inspelen op vragen en reacties van klanten. Ook biedt dit de mogelijkheid op slimme manier met negatieve feedback om te gaan.

Meer bezoekers krijgen

Het is verstandig om in geplaatste berichten, daar waar mogelijk, een link toe te voegen naar jouw website (dit noemen we ook wel linkbuilding). Door het plaatsen van regelmatige updates met link op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn kan je via ‘clicks’ extra traffic op je home page genereren.

Invloed op de zoekresultaten

Veel social media websites gebruiken ‘no follow tags’. Dit wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Ondanks dat scoren social media websites vaak erg goed in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Uit diverse testen blijkt dat websites met een social media gedeelte in het linkprofiel beter raken dan websites die dit niet hebben.

Dit benadrukt nog eens hoe belangrijk het ‘natuurlijk’ linkprofiel is. Wanneer mensen het over je website hebben, en linken via social media, dan is dit een natuurlijk proces. Hier hechten zoekmachines veel waarde aan.

Niche marketing

Met de komst van social media is niche marketing nog simpeler geworden. Een bedrijf kan via sociale platformen doelgericht zoeken op demografische kenmerken en interesses bijvoorbeeld.

Bovendien leent social media zich ook uitstekend voor locatie gebonden diensten. Dit is met name geschikt voor bedrijven die hun klanten informatie wil geven over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich momenteel bevindt.

Werven van nieuw personeel

Recentelijk onderzoek (MrWork) heeft laten zien dat de meerderheid van de bedrijven minimaal drie verschillende social media kanalen inzet om nieuw personeel te werven. Meer dan 80% van de respondenten gaf aan social media in te zetten voor het werven van nieuw talent. Bijna 60% gaf aan hiervoor bijvoorbeeld vacatures op LinkedIn te plaatsen.

Verbeteren van je product/dienst

Door actief toezicht te houden op je social media kanalen krijg je eveneens inzicht in de wensen en behoeften van de klant. Deze input is uitermate geschikt om je product of dienst mee aan te passen/verbeteren.

Alhoewel veel social media platformen gratis zijn, vergt het wel de nodige tijd en energie om een succesvol plan op stellen om de doelgroep in kaart te brengen, te ontdekken waar de doelgroep zich bevindt en de feedback te bestuderen.

Maar hoe zet jij social media nu in?

Oké, nu je weet dat social media volop kansen biedt. What’s next? De eerste stap is het creëren van een goed doordachte social media strategie. Bepaal concreet wat je wilt bereiken en stem hier de doelstellingen op af. Formuleer deze doelstellingen SMART, oftewel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

Onderzoek ook bij welk(e) kanaal of kanalen precies kansen liggen, zodat je weloverwogen beslissingen kunt maken voor je bedrijf. Alles maar posten en aanbieden aan je klanten werkt niet, en dit is vaak ook verspilde moeite.

Zorg voor een goed plan, betrek je personeel er bij en je zult al gauw merken dat social media ook voor jouw bedrijf volop kansen biedt!

agency-masterclass-social-media

Start Jouw Eigen Winstgevende Ads Agency

  • ​Online videocursus (20+ uur)
  • ​Lifetime toegang
  • ​Checklists, scripts en veel meer
  • ​Wekelijkse groepscoaching
  • ​24/7 support community
  • ​Meer dan €4000,- aan bonussen

De Agency Masterclass leert jou van A tot Z hoe jij je eigen winstgevende social media business kunt opzetten. Al honderden mensen gingen aan de slag met dit bewezen systeem om succes te behalen.

De trainingen zijn van te voren opgenomen en online beschikbaar. Je kunt ze dus rustig in je eigen tempo volgen waar en wanneer je maar wilt. Ook kun je de trainingen volgen vanaf je favoriete device; desktop, mobiel, iMac., etc.

Daarbij maakt het niet eens uit of jij technische kennis of ervaring hebt. Je leert precies stap-voor-stap waar je moet doen in deze cursus. Uiteindelijk leer je hoe je bedrijven kunt helpen aan meer klanten en waardoor zij bereid zijn om jouw daar flink voor te betalen. Als onderdeel van deze opleiding ontvang jij ook nog eens een officieel certificaat.

Benieuwd? Klik hier voor meer informatie >>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *