Klanten en opdrachtgevers bereiken, hoe doe je dat? Een business draait niet zonder klanten en als je een dienst levert ben je deels afhankelijk van de opdrachtgever. Maar waar vind je jouw doelgroep of partners en hoe wek je bij hun de interesse om zaken met jou te doen in plaats van met een concurrent?

In dit artikel zetten we enkele belangrijke zaken op een rijtje waarmee je op een effectieve manier werkt aan het binnen halen van meer klanten of opdrachtgevers.

De gunfactor

Wat veel beginnende ondernemers vaak denken is dat ze heel veel kennis en ervaring nodig hebben om klanten te kunnen bedienen of om opdrachtgevers te helpen. Natuurlijk is kennis belangrijk, maar het hoeft zeker niet doorslaggevend te zijn.

Zeker in de huidige tijd waarin er ontzettend veel online mogelijk is, zijn jonge ondernemers in het voordeel. Waarom? Dit is de generatie die met technologie en gadgets zijn opgegroeid. Als je dus om tafel zou zitten met een ‘wat oudere’ ondernemer dan merkt die al snel of jij kennis van zaken hebt ja of nee. Leeftijd speelt dus niet zo zeer een rol.

Het is eerder een emotie (onderbuikgevoel) waar klanten op vertrouwen voordat ze iets kopen of met iemand in zee gaan. Ze moeten het gevoel hebben dat ze bij jou in goede handen zijn en dat jij een oplossing biedt voor hun probleem.

Positief nieuws voor startende ondernemers zonder al te veel ervaring. Zorg dus in ieder geval dat je een goede eerste indruk achterlaat. Waarom? Een eerste indruk maak je maar één keer en als je die verprutst dan wordt het wel een stuk moeilijker om die klant of opdrachtgever alsnog binnen te halen.

Klanttevredenheid

Wees eerlijk en oprecht ten opzichte van wat je de klant momenteel kunt bieden. Ga dus geen beloftes doen die je niet waar kunt maken. Bovendien scoor je pluspunten door een band op te bouten met je potentiële klanten.

Hoe doe je dit? Door een uitstekende service te bieden. Zowel online als offline. Zodra er vertrouwen is binnen de zakelijke relatie dan is de kans groot dat de klant vaker terugkomt of meer producten of diensten bij je afneemt.

Een manier waarop je dit kunt stimuleren is met e-mailmarketing. Hoe je een mailinglijst opbouwt lees je hier.

Netwerken

Kijk eens binnen je netwerk. Hoeveel zijn er ondernemer of hebben een bepaalde skill die iets voor jou kan betekenen en andersom? Ondernemers halen vaak opdrachten binnen vanuit hun huidige netwerk. Wanneer je een opdracht of project succesvol hebt uitgevoerd, dan zal de klant tevreden terugkijken op de samenwerking.

Your network is your neth worth.

Porter Gale

Wellicht is jouw klant of opdrachtgever ook bereid om jouw product/diensten aan te bevelen binnen zijn eigen netwerk. Ze dienen dan als het ware als ambassadeur voor jouw business. Vraag daarom om reviews en (video)testimonials die je kunt tonen op je website of webshop. Dit nodigt potentiële klanten ook weer uit om contact met je op te nemen.

Contacten onderhouden

In contact blijven met klanten en opdrachtgevers is dus belangrijk. Zo kun je bijvoorbeeld een paar maanden na een voltooide opdracht opnieuw contact leggen en vragen hoe de zaken er voor staan. Wellicht biedt dit nog kansen om opnieuw aan een mooie opdracht te werken.

Los van fysiek in contact blijven kan je via social media, telefonisch en via de mail klanten op de hoogte houden van het laatste nieuws of wanneer je een nieuw product lanceert. Je kunt ook een oud opdrachtgever een berichtje sturen dat je binnen een bepaalde periode weer beschikbaar bent. Op die manier haal je meer uit je bestaande netwerk.

gouden pijlen
Lees ook: 10 eigenschappen van succesvolle ondernemers.

Dagelijkse acquisitie

Zet nooit je geld in op één paard, maar spreid je kansen. Sommige starters gaan uit van de zekerheid van één opdrachtgever, maar wat gebeurt er als deze wegvalt? Juist, dit wil je voorkomen. Dit betekent dat je qua acquisitie je best zal moeten blijven doen.

Houd daarom contact met je netwerk en bereid deze uit. Kijk vooruit, ook al heb je voldoende opdrachten en loopt je business goed. Er kunnen altijd onverwachts dingen gebeuren waar je geen rekening mee had gehouden en dan is het wel zo fijn als je een nieuwe opdrachtgever achter de hand hebt.

Blijf acquisitie plegen. Het is aan te raden om dagelijkse aan de slag te gaan met acquisitie. Zet het in je agenda en besteed iedere dag bijvoorbeeld minimaal een uur aan klantenwerving. Dit kan telefonisch, via social media of door middel van netwerk bijeenkomsten.

Personal branding

Zet jezelf goed in de markt. Net zoals je aandacht besteed aan je product of dienst, besteed je aandacht aan jezelf.

Als ondernemer dien je bij potentiële klanten en opdrachtgevers eerst vertrouwen te kweken voordat ze van jou kopen of met je willen samenwerken.

Jezelf positioneren in de markt wordt ook wel personal branding genoemd. Bouw aan een persoonlijk merk en belicht je sterke punten. Als het ware verkoop je niet een product of dienst maar jezelf. 

Een social media kanaal die hier geschikt voor is is LinkedIn. Op je profielpagina kan je jouw vaardigheden, opleidingen, passies en talenten delen. Ook kun je deelnemen aan discussies binnen jouw vakgebied.

Lees ook: adverteren via social media; Faceook, Twitter en LinkedIn

Iedereen heeft sterke kwaliteiten, maar weet je nog niet wat de jouwe zijn? Maak dan eerst een persoonlijk lijstje van al je sterke en zwakke eigenschappen, waarin je op zoek gaat naar de kenmerken waar jij je mee kunt onderscheiden. Laat dit ook door mensen invullen die jou goed kennen zodat je kunt spiegelen of de eigenschappen overeen komen.

Vindbaarheid

Wanneer je voor jezelf werkt zal je zeker als startende ondernemer actief op zoek moeten naar klanten en opdrachtgevers. Toch zijn er vermoedelijk veel mensen op zoek naar het product of dienst zoals wat jij te bieden hebt.

Tip: verkooptechnieken die jouw business vooruit helpen.

Phoenix-website

Om die reden is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat klanten contactgegevens van jou en je bedrijf makkelijk kunnen vinden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een professionele en overzichtelijke website of webshop.
  • Flyers en visitekaartjes verspreiden.
  • Bedrijfspagina’s op social media.
  • Een persbericht in de (lokale) media.
  • Adverteren via social media en Google.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *