Heeft social media invloed op de zoekmachine vriendelijkheid van je website? Een vraag waar je in deze blogpost antwoord op krijgt. Niet iedereen ziet namelijk de waarde in van social media als marketingkanaal. SEO teksten op je website zijn belangrijk om online goed gevonden te worden in de zoekmachine als Google.
Website optimaliseren door middel van SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiermee optimaliseer je jouw website om beter gevonden te worden in de zoekresultaten in Google. Bing en Yahoo! laten we even buiten beschouwing aangezien Google meer dan 90% marktaandeel heeft (smartphone zelfs 98%). Google bepaalt de ranking van je website op basis van een aantal factoren, onder andere door de juiste keywords en het verwerken van links in de webteksten.
Simpele SEO-strategie
Helemaal in het begin, toen Google net bestond kon je makkelijk invloed uitoefenen op de rankings. Het aanmaken van pagina’s vol met keywords in combinatie met een stevige interne link structuur, waar de zoekmachine dol op was, zorgden voor een hogere ranking van een website.
Deze methode werkte prima voor een lange periode. Het algoritme van de ranking slaagde er destijds niet in om onderscheid te maken tussen inhoud die voor bezoekers interessant was en minder waardevolle content die puur en alleen geschreven waren voor de ranking.
Echter, is die tijd voorbij. Je gaat niet meer hoog scoren met een simpele SEO-strategie. Alleen door het schrijven van pagina’s met geoptimaliseerde content kom je niet ver. Social media draagt nu ook bij aan een goede SEO.
Nieuwe content op social media accounts
Wanneer je op je social media accounts gaat linken naar je website, dan worden deze eerder geïndexeerd. Vooral Facebook, Instagram en Twitter hebben invloed op het hoger laten scoren van gedeelde links.
Zorg daarom dat je regelmatig nieuwe content post op je social media accounts. Je kunt bijvoorbeeld aangepaste pagina’s van je website delen om de indexering ervan te vereenvoudigen.
Wanneer je nieuwe content op je website plaats en verspreid op je social media kanalen, dan kan je je volgers dit ook laten delen. Hoe groter je aanhang en hoe meer ambassadeurs je hebt voor jouw product, dienst of informatie, des te sneller de content verspreid onder een groot publiek.
Werk aan een community
Meer volgers, fans, likes, deels, tweets en retweets zorgen voor meer naamsbekendheid. Dit bepaalt de relevantie van de link die jij deelt en heeft dus een positief effect op de ranking in de zoekresultaten. Werk daarom aan een community en zorg ervoor dat je aanhang jouw content interessant genoeg vindt om te delen.
Download GRATIS het Community Building ebook >>
Het sociale signaal
Deze term noemen we ook wel ‘social signals’‘. Het sociale signaal is in feite het centrum van je social media kanalen. Hoe vaak komt een volger op je website? Hoe vaak wordt nieuwe content gedeeld op deze kanalen? En hoeveel volgers heb je?
Met social signals ben je in staat om de populariteit te vergroten, want Google gebruikt dit om de populariteit van je merk te meten.
Linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van links op andere sites, die naar jouw site verwijzen. Het doel van linkbuilding is om de populariteit van jouw website te verhogen, waardoor jij betere posities krijgt in Google. De links van andere websites naar jouw websites worden backlinks genoemd.
Des te meer externe websites of social media kanalen een link plaatsen naar je website, des te hoger je positie in Google. De kwaliteit en de ranking van de website wordt dus beïnvloed door de content van je social media kanalen.
Met andere woorden, relevante content op je website in combinatie met het gebruik van social media marketing heeft een zeer positieve invloed op uw Google positie.
Misschien vind je dit ook interessant: redenen voor ondernemers om social media kanalen in te zetten