Dropshipping wordt steeds populairder onder startende ondernemers. Dit houdt in dat je geen eigen voorraad hoeft te beheren, omdat die rechtstreeks van de leverancier aan de klant wordt geleverd. Jij bent als het ware de tussenpersoon.

Maar hoe haal je nu het meeste voordeel uit dit systeem en waar moet je allemaal rekening mee houden?

Wat is dropshipping nu precies?

De meest simpele manier om dropshipping te omschrijven is dat je producten van iemand anders doorverkoopt. Je beheert een webshop en biedt producten aan, die je zelf niet op voorraad hebt

De klant plaats bij jou een bestelling en jij geeft die bestelling door aan de leverancier. De leverancier verstuurt het product vervolgens rechtstreeks naar de klant.

De klant betaalt de verkoopprijs aan jou en jij betaald vervolgens de leverancier de inkoopprijs, verzendkosten en een bedrag voor de orderafhandeling. Het verschil hier tussen is je winst.

Deze methode is zo populair omdat je veel minder risico loopt dan met een voorraad in eigen beheer plus je kunt met een relatief klein bedrag beginnen.

Het logistieke proces geef je volledig uit handen. Dit scheelt je veel tijd en moeite. Daar komt bij dat je niet in opslagruimte hoeft te investeren en geen personeel hoeft aan te nemen om je producten te verzenden.

beginnen met drop shipping

Beginnen met dropshipping maar geen idee waar je moet beginnen? Meld je dan nu aan voor de 100% gratis live training van Joshua Kaats om te leren hoe je een winstgevende webshop opzet zonder kennis of ervaring >>

Hoe zit het met voorraadbeheer?

Voor veel ondernemers is voorraadbeheer van een webshop een moeilijk onderdeel. Wie voorraad in eigen beheer heeft, komt na verloop van tijd voor een probleem te staan. Als kleine webwinkel sla je bijvoorbeeld je producten op zolder op of in de werkkamer.

Totdat je gaat groeien, en je de voorraad naar de schuur moet verplaatsen. Ga je dan weer een stap verder om na te denken over het huren van een bedrijfspand. Afgezien van huisvesting en producten, komt daar het logistieke gedeelte bij. Producten moeten worden besteld, ingepakt en uiteindelijk de deur uit.

Fulfillment

Een mogelijkheid hiervoor is fullfillment. Hiervoor geef je het volledige logistieke proces uit handen aan een externe partij.

Een alternatief hiervoor is fulfillment. Hierbij geef je het volledige logistieke proces uit handen aan een externe partij. Dit houdt in, zoals al eerder gezegd dat je de orderverwerking, klantenservice en retourbeleid uitbesteed.

Fullfillment geeft jou de mogelijkheid om je geheel te richten op het ondernemen en het groeien van je bedrijf.

Het verschil met dropshipping is dat je bij fullfillment nog steeds een voorraad zelf moet beheren. Alleen sla je de voorraad op het externe bedrijf dat het logistieke proces van je overneemt.

Je dient dus zelf producten in te kopen, en dat draagt het risico met zich mee dat je met voorraad blijft zitten als je niet voldoende verkoopt.

Is dropshipping geschikt voor mij?

Dropshipping wordt veel gebruikt door startende ondernemers. Investeren in een voorraad en opslag is voor veel ondernemers een financiële belemmering en met dropshipping is het risico vrij klein.

Als je goed onderhandelt met je leveranciers dan kan je met dropshipping relatief makkelijk veel geld verdienen.

Toch kunnen we ook wat kanttekeningen plaatsen bij dropshipping. Het ligt immers voor de hand om direct een webwinkel te beginnen met populaire producten met hoge marges, zoals witgoed, elektronica of merkkleding.

Nadeel hiervan is dus dat concurrenten in jou branche ook deals met dezelfde leverancier hebben. Dit kan leiden tot een prijzenoorlog, waarbij alleen de prijs doorslaggevend is voor de consument. Er is immers veel aanbod, en je biedt geen uniek product aan.

Als een concurrent onder jouw prijs gaat zitten, dan ben je haast genoodzaakt om te zakken in prijs. Hierdoor word je marge lager en heeft dit een nadelig effect op je winst.

dropshipping geschikt voor mij

Lees ook: op zoek naar een dropshipping leverancier uit China? Let op!

Dropshipping succesvol toepassen

Wat zijn de mogelijkheden van dropshipping en hoe pas je het succesvol toe?

Kenmerken van dropshipping

  • Relatief lage kosten
    Het bewust uitbesteden van voorraadbeheer betekent ook lagere vaste lasten. Je kunt al beginnen met enkel een laptop en kantoor aan huis.
  • Uitgebreide collectie
    Doordat je vooraf niet hoeft in te kopen kan je het assortiment makkelijk en kosteloos uitbreiden. Als de leverancier nieuwe producten toevoegt, dan kan je deze vrijwel direct toevoegen aan je webshop
  • Fullfillment
    Verpakken, vervoeren, retourbeleid en voorraadbeheer uitbesteden aan een externe partij
  • Schaalbaarheid
    Groei van het bedrijf betekent niet direct een explosieve toename van de kosten. Hoewel zaken als klantenservice meer mankracht vereist na de groei blijven veel kosten relatief laag.

Uiteraard kleven er ook een paar nadelen aan dropshipping:

  • Kleinere marges
    Concurrentie binnen deze markt is vaak groot. De lagere opstart kosten zorgen dat nieuwe toetreders de strijd vooral aan moeten gaan op basis van prijs. Consumenten kunnen, zeker met de transparantie op het internet, makkelijk prijzen vergelijken en de laagste prijs kiezen. Concurreren op prijs betekent ook dat je met een kleinere marge genoegen moet nemen. Wil je dit voorkomen, doe dan van te voren goed marktonderzoek en richt je op een niche product waar minder concurrenten mee actief zijn.
  • Voorraadbeheer
    Een relatie met verschillende leveranciers vraagt om een goed beeld van de voorraad van deze partijen
  • Transportkosten
    Klanten bestellen in diverse productcategorieën en indirect bij leveranciers. Verzendkosten kunnen soms ongewenst hoog uitvallen. Houdt hier van te voren goed rekening mee en informeer je leverancier hierover.

Houd rekening met de volgende succesfactoren

De voor- en nadelen tegen elkaar afwegen levert je waarschijnlijk al antwoord op de vraag of dropshipping geschikt is voor jou. Kies je voor dropshipping houdt dan in ieder geval rekening met de volgende kritische succesfactoren.

Het succes van je bedrijf hangt af van de toegevoegde waarde die je levert aan de klant. De concurrentie staat niet stil en iedere aanbieder zal proberen om zoveel mogelijk producten via zijn eigen webshop te verkopen. Zorg dus niet alleen voor sales, maar lever echte waarde aan de klant door de juiste informatie, advies en keuzemogelijkheden.

In de tijd dat leveranciers zich richten op het logistieke proces en fullfillment kan jij je richten op datgene waar je goed in bent, namelijk bouwen aan je business. Zorg voor meer bezoekers en terugkerende klanten. Hoe pak je dit aan? Door goede marketing en SEO. 

De eerste maanden is branding belangrijk. Klanten dienen bekend te worden met je bedrijf en het aanbod. Vertel de wereld daarom over wat jij te bieden hebt!

Service is vandaag de dag doorslaggevend. Wat de prijs ook is van je product, tevreden klanten komen bij je terug als de service van jouw bedrijf goed is. Klanten zetten namelijk social media en mond-tot-mond reclame in. Daarom is service een van de belangrijkste onderdelen voor een succesvol bedrijf. Hiermee onderscheid je je uiteindelijk ten opzichte van de concurrentie.

Het aanspreken van een specifieke doelgroep gaat niet ten kosten van de verkoop. Allesbehalve, overtreft je de verwachtingen van de klant dan zijn ze bereid hiervoor te betalen. Specialisatie maakt het eenvoudiger je te onderscheiden van anderen.

Een vliegende start maken met dropshipping

In dit gratis e-book leer je de praktisch toepasbare stappen in het opzetten van je eigen webshop, zonder voorraad of eigen product. Dit e-book is inmiddels meer dan 1.000 keer gedownload. Je leert het volgende:

gratis e-book dropshipping

  • Hoe je een succesvolle webshop opzet zonder voorraad, kennis of ervaring op gebied van online marketing.
  • Op welke manieren je je zaken efficiënt inricht zodat je met 1-2 uur per dag je webshop kunt runnen van achter je laptop. Het enige wat je nodig bent is een internetverbinding.
  • De 4 simpele stappen waarmee je jouw eigen ‘Dropshipping Business’ kunt opzetten.

Dit e-book is geschreven door Joshua Kaats. Joshua is een digital nomad en internetondernemer die al 4 jaar lang actief is als dropshipper en inmiddels 3.000+ mensen heeft geholpen om zelf een eigen internet business op te zetten.

Klik hier voor meer informatie >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *