Mensen hebben vijf sociale basisbehoeften, die vastgesteld zijn in een piramide door door bekende socioloog/marketeer Maslow. (online) Marketeers zijn altijd bezig met het inspelen op deze basisbehoeften van de mens.

Sociale media geven de consument de gelegenheid makkelijker te voldoen aan behoeften zoals sociaal gedrag, waardering en zelfontwikkeling. Bedrijven kunnen daar gebruik van maken, mits ze hier op inspelen. Voor het eerst in de geschiedenis is het haalbaar om een dialoog aan te gaan met grote groepen klanten, zonder dat dit heel veel geld kost.

Door sociale media goed in te zetten als communicatiemiddel zijn bedrijven en merken deel van het ‘netwerk’ waardoor ze sneller en beter vertrouwd worden. Social media marketing speelt dan ook voortdurend een belangrijkere rol in de relatiemarketing van bedrijven.

De kracht van social media

  • De inhoud van social media websites kun je vrijwel altijd delen en zijn makkelijk te verspreiden binnen het netwerk. Dit houdt in dat een bericht zeer snel viral kan gaan op het internet.

 

  • Social media sites zijn vaak up-to-date, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel één als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. Een paar jaar geleden zagen we hier al veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam, en de opstanden in Iran.

 

  • Aangezien social media gegenereerd is door een grote groep mensen, zijn ze snel doorzoekbaar en relatief objectief. Dit noemen we ook wel’the wisdom of the crowd’.

 

  • Social media en niche community’s zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches.

 

  • Consumenten (potentiële consumenten) zijn door social media in staat om op een simpele manier te voldoen in de basisbehoeften van Maslow, in tegenstelling tot de traditionele manier van marketing/media.

 

  • Sociale media kanalen scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het objectieve en betrouwbare karakter.

De OMB Masterclass

OMB masterclass
 Leer hoe je een winstgevend social media marketing bureau start & je eerste klant krijgt in 30 dagen >>

De valkuilen van social media

  • Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er toe leiden dat goede initiatieven toch niet snel in de zoekresultaten komen.

 

  • Consumenten en medewerkers kunnen zich over alles uitlaten over je bedrijf via social media. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor negatieve reacties, zelfs als dat niet terecht is. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven richtlijnen voor social media op voor hun personeel.

 

  • Social media zijn niet altijd even betrouwbaar als men beweerd. Veel berichten op Twitter en Facebook gaan bijvoorbeeld over geruchten die door de massa zijn versterkt. Vervolgens blijken deze in veel gevallen niet waar te zijn.

Lees ook: haal meer uit social media met deze praktische tips >>

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *