Hoe scoor ik met mijn website hoger in Google? Iets wat veel (online) ondernemers zich afvragen. Niet heel gek, want Google is namelijk de meest gebruikte zoekmachine in Nederland en zelfs in de hele wereld. In Nederland gebruikt al 94% van de internetgebruikers Google om informatie te zoeken.

Wanneer je hoog staat in Google (op zijn minst binnen de eerste twee pagina’s ) dan zullen meer bezoekers op je website terecht komen. Al deze bezoekers zijn potentiële klanten. Dus hoog staan in Google is niet alleen belangrijk voor de bezoekersaantallen, maar ook voor je omzet.

De meeste mensen zijn groot fan van snelheid, snel geld verdienen, snel resultaten en ook snel weer verder. Natuurlijk is dit leuk, maar het bouwen aan iets groots wat op lange termijn meer gaat opleveren is nog veel interessanter.

Als je website namelijk gratis bovenaan in Google staat kun je elke dag opnieuw weer op gratis bezoekers rekenen en dat maakt het een stuk makkelijker.

Scoren in de organische resultaten

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) is de kunst van het scoren in de organische (gratis) resultaten van Google. Dit zijn de resultaten die onder de betaalde advertenties staan.

De betaalde advertenties herken je aan de letters ‘Adv.’ die voor de website staan. In het voorbeeld hieronder zie je de markt voor ‘reisverzekeringen’.

Hoger in Google

Google heeft een hele lijst met aspecten waar zij naar kijkt bij websites om te beoordelen op welke plek een website in de zoek- resultaten komt te staan. Google probeert namelijk om de meest relevante websites en meest waardevolle informatie bovenaan te zetten.

Per saldo klikt het overgrote deel van de bezoekers in Google op de gratis resultaten. Als je daar bovenaan staat dan heb je dus nog een betere positie dan wanneer je bij Google Ads bovenaan staat.

Ben je benieuwd wat je betaald voor een zoekwoord als je wilt adverteren? Via de zoekwoordplanner in Google Ads kan je zoeken naar hoe duur woorden zijn. Doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga dan naar: topmenu
  2. Zoekwoordplanner
  3. Nieuwe ideeën voor zoekwoorden.
  4. Klik onder subkop ‘zoekwoord ideeën’
  5. Filter op ‘voorgesteld bod’ van hoog naar laag.
focus lange termijn
Misschien vind je dit ook interessant: hoe onderscheid je je ten opzichte van de concurrentie?

Lange termijn focus

Zoekmachine optimalisatie bouw je niet in een paar dagen op. Je kunt niet verwachten dat je op maandag een website online zet en woensdag al honderden bezoekers hebt, tenzij je wel echt een gat in de markt hebt gevonden.

Anders dan bij Adwords zal je hier niet super snel resultaten en gigantische bezoekersstromen gaan zien, maar op lange termijn wel degelijk, mits je er de tijd voor neemt.

Google houdt namelijk van content. Des te meer content er op jouw website staat, des te beter. De kunst is om dit structureel bij te houden. Hoe vaker jij met nieuwe content op je website komt, hoe meer je daar voor wordt beloond door Google. Het is dan ook aan te raden om een blog te beginnen en deze ook regelmatig bij te houden door nieuwe artikelen te schrijven.

Deze artikelen dienen natuurlijk wel met het onderwerp van je website te maken hebben. Kijk naar de vragen waar jouw doelgroep mee zit en beantwoordt dit via je blog. Uiteindelijk zal je beter ranken dan je concurrenten doordat je een vaste waarde bent in de markt waar men niet meer omheen kan. Doe je dit structureel goed, dan is ‘hoger scoren’ in Google ook voor jou weggelegd.

Klinkt misschien wat saai, maar dit is echt iets wat je naast je andere marketingactiviteiten dagelijks erbij moet doen, voor een langere periode, zodat je er wat aan hebt. Vergelijk het met een spaarrekening: sparen is niks aan totdat je aan het eind van het jaar ziet wat je hebt opgebouwd.

Optimaliseren van zoekwoorden

Zodra je weet op welke zoektermen je gevonden wilt worden, is het van belang dat je niet allemaal pagina’s gaat aanmaken voor dezelfde zoekterm. Maak bij voorkeur één pagina aan per zoekterm en optimaliseer deze pagina voor de desbetreffende zoekterm.

Relevantie is belangrijk. Door je zoekterm, waarop je gevonden wilt worden, aan het begin van de titel te zetten, is de relevantie voor Google en de bezoeker groter. Hierdoor is het aannemelijk dat je website hoger zal komen in de zoekresultaten. Dit geldt ook voor de title-tag die in Google verschijnt.

Voorbeeld zoekwoorden

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat het zoekwoord gebruikt wordt in de titel. Daarnaast is het ook belangrijk dat de zoekterm in de URL staat. Als tip om hier meer voordeel uit te halen: zet indien mogelijk alleen de zoekterm in je URL. Dus bijvoorbeeld: https://www.mijnwebsite.nl/zoekterm.

Net als in de title-tag is het van belang dat de zoekterm in de meta-omschrijving is verwerkt. De meta-omschrijving zijn de twee regels tekst die je onder de URL in de zoekresultaten van Google ziet.

meta-omschrijving

Je kunt de title-tag en de meta-omschrijving overigens via de ‘Yoast SEO Plugin’ bepalen wanneer je een WordPress website hebt. Met deze plugin kan je je website optimaliseren voor Google.

Het mooie van deze plugin is dat je echt kunt zien hoe goed jouw pagina scoort voor de door jou opgegeven focus zoekterm.

Echter, wees je er wel van bewust dat deze plugin jou niet automatisch hoog in de zoekmachines brengt, maar het is een goed hulpmiddel dat jou helpt om diverse SEO-factoren te checken, zodat jouw content op die factoren in orde is of dat je die kunt verbeteren. 

Zoekterm in je tekst laten terugkomen

Natuurlijk dien je de zoekterm ook in je tekst van je artikel te verwerken. Let er wel op dat je de zoekterm niet te vaak, maar ook niet te weinig laat terugkomen. Duidelijke richtlijnen voor hoe vaak de zoekterm terug moet komen in de tekst (zoekwoord-dichtheid) bestaat niet.

Men beweert dat het percentage tussen de 3 en 5 procent moet liggen. Uitgaande van een tekst van 1.000 woorden, dan zal de zoekterm zo’n 30 tot 50 keer moeten voorkomen.De genoemde percentages zijn uiteraard slechts een richtlijn, afhankelijk van onder andere de zoekterm, de concurrentie en de lengte van de tekst kan hier van af worden geweken. 

Het meest belangrijke van allemaal is dat je waardevolle informatie deelt. Dus of het zoekwoorddichtheidspercentage nu 3 of 5 procent is, maakt niet zoveel uit. Als jij goede informatie deelt, dan zal de bezoeker jou gaan waarderen en zal Google dit ook doen.

Schrijf korte, pakkende alinea’s

Op het internet worden over het algemeen teksten niet echt gelezen, maar meer ‘gescand’. Bezoekers willen teksten scannen om te kijken of er iets interessants tussen staat.

Hierbij kun je de bezoeker helpen, door korte alinea’s te schrijven, waardoor er witruimte ontstaat. Dit oogt rustiger waardoor je de kans verkleind dat een bezoeker je website vroegtijdig verlaat.

Als iemand via Google op je pagina komt, dan gaat de bezoeker nooit vanaf boven naar onder lezen. De bezoeker bepaalt namelijk eerst of dit is wat hij of zij zocht. Daarom is het belangrijk dat je direct duidelijk maakt waar de tekst over gaat. Dit kan je doen door de zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin van de tekst te zetten.

typen op pc

Het plaatsen van links

Wanneer je in een tekst een woord gebruikt dat een focus zoekterm is op een andere pagina op je website, ga dan intern linken. Een interne link is simpel gezegd: een link op een pagina van jouw website, die verwijst naar een andere pagina op je website.

Dit is handig voor de bezoekers, want hierdoor kunnen zij, wanneer ze meer willen weten over dit onderwerp, er eenvoudigweg op klikken en houd je een bezoeker langer op je website. Dit heeft ook weer een gunstig effect voor je positie in Google.

Naast intern linken, kan je ook gebruik maken van externe links. Wanneer nodig en relevant is, doe je er goed aan om af en toe een externe link te plaatsen. Dit is een link die verwijst naar een andere website, dus niet naar jouw website. Een voorbeeld hiervan is een affiliate link.

Denk aan mobiele gebruikers

Volgens Google moeten we ons niet alleen meer richten op een website die mobiel vriendelijk is, maar aan een website waar meer de nadruk ligt op mobile first. Denk dus ook na over het gedrag van je bezoekers wanneer je hoog wilt komen in Google. Waar zijn ze precies naar op zoek en hoe kan jij ze daarmee helpen?

Er blijven continu dingen veranderen op gebied van SEO, waardoor het belangrijk is om mee te gaan met de filosofie van Google als je bovenaan wilt komen in de zoekresultaten en daar wilt blijven. 

winnen in google ebook

WINNEN IN GOOGLE E-BOOK >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *