Benieuwd naar de voor- en nadelen van verkopen via bol.com? Hieronder zet ik de belangrijkste punten voor je op een rijtje zodat je kunt bepalen of het platform van bol.com geschikt is voor jou.

Voordelen zakelijk verkopen via bol.com

  • Het is super simpel om te starten als zakelijk verkoper op bol.com en een (extra) verkoopkanaal in te zetten zonder opstartkosten.

  • Je hebt geen eigen webshop nodig. Je maakt gebruik van het platform van bol.com om producten te verkopen. Dus beschik je over een fysieke winkel, maar ben je nog niet online actief dan kan dit een zeer lucratieve optie zijn.

  • Door een zeer zoekmachine vriendelijke website (SEO) scoort bol.com hoog in Google. Als je op Google zoekt naar een specifiek product, is de kans groot dat je op bol.com terecht komt.

  • Bol.com heeft een enorm bereik met miljoenen actieve bezoekers. Dit doordat bol.com de kanalen continu optimaliseert en uitbreid. Als zakelijk verkoper profiteer je hiervan mee.

  • Je draagt alleen wat af als je iets hebt verkocht (no cure no pay principe)

  • Er worden continue nieuwe technische innovaties ontwikkeld voor een hoge conversie, zoals  functionaliteiten als volumekorting, waarmee je meer artikelen verkoopt per bestelling.

  • Je profiteert van de marketingactiviteiten van bol.com. Hierdoor heb je zelf minder marketingbudget nodig. Bol.com zet het hele jaar door campagnes in om ervoor te zorgen dat miljoenen klanten in Nederland en België het winkelplatform weten te vinden.

  • Als je beschikt over een internetverbinding en een laptop dan kan je overal ter wereld jouw business runnen. Op vakantie, aan het strand of thuis.

  • Bol.com biedt logistiek via bol.com (lvb) aan, waardoor het logistieke proces en de klantenservice uit handen worden genomen.

  • Je profiteert van schaalvoordelen, bijvoorbeeld op gebied van verzending en automatisering.

  • Zowel als zakelijk verkoper, als jouw klanten worden ontzorgd doordat de financiële afhandeling centraal is geregeld. Ook kan een klant via bol.com kiezen uit diverse vormen van betaling, wat de conversie verhoogt.
voor- en nadelen zakelijk verkopen via bol.com
Gratis exclusieve training om een eigen internet business op te zetten >>

Nadelen zakelijk verkopen via bol.com

  • Bol.com slaat data op in hun eigen klantenbestand. Als verkoper heb je hier geen inzicht in.

  • Hoge concurrentie. Het aanbod blijft groeien op bol.com. Een groot aantal verkopers maakt gebruik van repricing tools, wat leidt tot flinke prijsconcurrentie.

  • Bol.com hanteert een strikt beleid met regels waar een verkoper zich aan dient te houden. Te veel retourzendingen,  annuleringen on negatieve beoordelingen van klanten zorgen voor een lagere positie in de zoekresultaten. Hoe beter je scoort op de servicenormen van bol.com, hoe beter je prestatiescore is en hoe groter je kans op het koopblok.

  • Als zakelijk verkoper ben je zelf verantwoordelijk voor de productomschrijving en afbeeldingen. Het toevoegen gebeurt meestal handmatig en kan als arbeidsintensief worden ervaren. Zeker als een product nog niet bij bol.com bekend is.

  • Bol.com verplicht zakelijk verkopers om gratis verzending aan te bieden. Ook bij producten die goedkoper zijn dan €20. Verzendkosten kan je dus niet doorberekenen aan de koper. Hierdoor dien je de verzendkosten mee te nemen in de verkoopprijs. Met name bij laag geprijsde artikelen kan dit nadelig zijn. Houd hier dus rekening mee met je prijsstrategie.

Zoals je kunt lezen, wegen voor mij persoonlijk de voordelen absoluut op tegen de nadelen. Of de genoemde nadelen voor jouw een reden zijn om niet te starten met verkopen via bol.com bepaal je uiteraard zelf. Belangrijk is in ieder geval dat je je blijft focussen op kansen in de markt in plaats van de moeilijkheden.

Lees ook: stappenplan om te beginnen met verkopen via bol.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *