Het bedrijf heeft verschillende manieren om geld te verdienen



Hoewel veel mensen denken dat ons bedrijf maar één bron van inkomsten heeft, zijn er in werkelijkheid verschillende manieren waarop we inkomsten genereren. Reclame is voor ons een belangrijke bron van inkomsten, waarbij bedrijven betalen om hun advertenties op ons platform te laten zien. We hebben ook een abonnementsdienst waarbij gebruikers betalen voor extra functies en een reclamevrije ervaring. Daarnaast werken we samen met makers van inhoud via ons YouTube Partnerprogramma, waarbij zij geld kunnen verdienen aan advertenties die op hun video’s worden geplaatst en aan kijkers die gelicentieerde merchandise kopen. Laten we zeggen dat het genoeg is om ons bedrijf nog vele jaren te laten groeien en bloeien.

Advertenties worden voor, tijdens en na video’s geplaatst



Heb je ooit de advertenties opgemerkt die voor, tijdens en na video’s op YouTube verschijnen? Deze advertenties genereren inkomsten voor zowel de videomakers als YouTube zelf. Er wordt zelfs geschat dat YouTube in 2019 alleen al 15 miljard dollar aan advertentie-inkomsten heeft verdiend. Dankzij deze financiering kunnen makers niet alleen content blijven produceren, maar het helpt ook om het platform soepel en toegankelijk te houden voor alle gebruikers. Het is echter belangrijk om te onthouden dat deze inkomsten tegen een prijs komen – kosten voor kijkers die gedwongen worden om door deze advertenties heen te zitten. Als consumenten moeten we overwegen hoeveel waarde deze onderbrekingen toevoegen aan onze kijkervaring en hoeveel te veel is. De volgende keer dat je een advertentie op je scherm ziet verschijnen, neem dan even de tijd om na te denken over hoe die past in het grotere plaatje van internet geld verdienen.

Er is ook een sponsorprogramma



Veel mensen weten misschien niet dat YouTube naast advertentie-inkomsten ook een sponsorprogramma heeft voor makers. Kijkers kunnen ervoor kiezen hun favoriete kanalen te steunen door zich op verschillende niveaus te abonneren, van $4,99 tot $49,99 per maand. Deze abonnementen geven kijkers toegang tot speciale extraatjes zoals exclusieve video’s en livestreams. Maar hoeveel leveren deze sponsoring eigenlijk op voor makers? Het blijkt dat het bedrag sterk kan variëren, afhankelijk van de grootte en populariteit van het kanaal. In 2019 verdiende top YouTuber PewDiePie naar verluidt alleen al aan zijn sponsoring 3 miljoen dollar. Aan de andere kant zien kleinere kanalen misschien maar een paar honderd dollar aan sponsorinkomsten per maand. Maar groot of klein, elk beetje steun van sponsors helpt inhoudsmakers om de video’s te blijven produceren waar hun publiek van houdt.



hoeveel verdiend youtube 2022-10-24-14-37-08-1

Partners kunnen ook geld verdienen aan merchandise



Hoewel sommigen misschien alleen denken aan advertentie-inkomsten als het gaat om het maken van succesvolle content op YouTube, kan een samenwerking met het platform ook leiden tot aanzienlijke winst door de verkoop van merchandise. Het publiek van een kanaal, vaak aangeduid als hun “gemeenschap”, wil vaak fysieke voorwerpen die verband houden met hun inhoud en de makers die ze volgen. Van T-shirts en mokken tot hoodies en telefoonhoesjes, een kanaal kan veel geld verdienen door merchandise aan te bieden via hun samenwerking met YouTube. In feite kunnen top YouTubers gemakkelijk zes cijfers of meer verdienen met merchandise alleen. Behalve extra inkomsten voor de maker, zorgt het aanbieden van merchandise ook voor meer betrokkenheid en een band met de gemeenschap, wat de loyaliteit versterkt en mogelijk leidt tot langdurig succes op het platform. Onderschat dus niet de potentiële winst uit de verkoop van merchandise wanneer je je inkomstenbronnen als YouTube-partner overweegt.

Sommige partners verdienen geld aan YouTube Red



Ondanks het feit dat YouTube voor kijkers gratis is om naar te kijken, kan het een lucratief platform zijn voor makers van inhoud. Via de abonnementsdienst YouTube Red kunnen partners geld verdienen aan hun video’s. Hoeveel verdienen ze? Dat hangt af van hoeveel views hun video’s krijgen en hoeveel abonnees ze hebben. Maar sommige partners hebben gemeld dat ze alleen al via deze dienst meer dan zes cijfers per jaar verdienen. En het zijn niet alleen individuele makers die profiteren – bedrijven als Disney, Vevo en Hearst hebben ook kanalen op YouTube Red, waarmee ze nog meer inkomsten verdienen voor hun content. Ook al is het optioneel voor kijkers om een maandelijks bedrag te betalen voor toegang tot reclamevrije video’s en originele content, de abonnementsdienst kan een waardevolle bron van inkomsten zijn voor partners die een publiek weten aan te trekken en hun content te gelde kunnen maken.



Miljoenen mensen kijken dagelijks naar video’s op de site



De populariteit van de videosite YouTube is duizelingwekkend. Naar schatting bezoeken meer dan een miljard mensen de site elke maand en consumeren in totaal zes miljard uur inhoud per dag. Deze aantallen hebben zich vertaald in aanzienlijke winsten voor moederbedrijf Google, waarbij YouTube alleen al in 2019 naar schatting 15 miljard dollar aan inkomsten genereert. Het succes van de site kan grotendeels worden toegeschreven aan het gebruiksvriendelijke platform en het gevarieerde aanbod van inhoud, van how-to tutorials tot muziekvideo’s en vlogs. Naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen, zal deze trend zich waarschijnlijk alleen maar voortzetten – waardoor YouTube de komende jaren een belangrijke speler wordt in de online entertainmentindustrie.

De site is opgericht in 2005



Velen van ons gebruiken YouTube dagelijks, maar hoeveel weten we eigenlijk over de oorsprong van de site? Opgericht in 2005, begon YouTube als een klein platform voor het delen van video’s onder vrienden en groeide al snel uit tot de moloch die het nu is. Volgens bronnen als Forbes en Statista verdient de site alleen al aan advertentie-inkomsten naar schatting 15 miljard dollar per jaar. Hij is veel meer geworden dan alleen een website voor het bekijken van grappige kattenvideo’s; nu is hij een belangrijk hulpmiddel geworden voor marketeers, muzikanten, bloggers en zelfs politieke campagnes. Hoewel het misschien moeilijk is om je een tijd voor de aanwezigheid van YouTube in ons dagelijks leven te herinneren, is het verbazingwekkend hoe ver de site in slechts 14 korte jaren is gekomen.



Video’s kunnen tot 12 uur lang zijn



Het lijkt misschien onmogelijk voor te stellen hoe iemand een video van meer dan 12 uur kan uitzitten, maar het blijft een feit dat YouTube nu video’s van deze lengte toestaat. Hoewel dit vragen kan oproepen over hoeveel inhoud te veel is, roept het ook de vraag op hoeveel geld langere video’s kunnen opleveren voor YouTube en de makers die ze uploaden. Sommige populaire YouTubers hebben namelijk al geprofiteerd van de verlengde tijdslimiet door marathon livestreams te plaatsen of meerdere korte video’s samen te voegen tot één lange. En met advertentietarieven op YouTube die variëren van $0,10 tot $0,30 per weergave, is het gemakkelijk te zien hoe lange video’s een aanzienlijk bedrag aan inkomsten kunnen opleveren. Of video’s van 12 uur een trend worden valt nog te bezien, maar één ding is duidelijk: ze bieden een intrigerende mogelijkheid voor zowel makers als kijkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *