Je hebt een (online) bedrijf en/of verkoopt producten/diensten. Je maakt gebruikt van diverse marketingcampagnes, social media, e-mail marketing en een nieuwsbrief, maar je vraagt je af hoe je nog meer de naamsbekendheid van je bedrijf kunt vergroten? Een van de manieren om dat te doen is door affiliate marketing in te zetten.

In dit artikel leer je hoe je een vliegende start maakt met affiliate marketing en of het toegevoegde waarde heeft voor je business. We laten zien welke partijen er bij betrokken zijn en waar je allemaal rekening mee dient te houden.

Waarom affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij verkopers hun partners belonen voor de verkopen die de affiliate marketeer heeft aangeleverd. Je maakt als bedrijf gebruik van het netwerk, website, nieuwsbrief, blog, etc. van de affiliate om in de picture te komen bij je doelgroep.

Als bedrijf wil je zoveel mogelijk verkopen generen, dus dan zullen potentiële kopers bekend moeten worden met jouw bedrijf en product(en). Naamsbekendheid geneer je met affiliate marketing door gebruik te maken van het netwerk van een affiliate. Wanneer de klant besluit om bij jou te kopen, dan ontvangt de affiliate daar in ruil een vergoeding voor.

Affiliates promoten jouw campagnes met eventueel promotiemateriaal wat je als bedrijf dient aan te leveren. In ruil hiervoor ontvangt de affiliate hier een vastgesteld bedrag voor of een percentage van de gerealiseerde verkopen.

Vergroot je bereik

Er is altijd wel een deel van de markt die jij niet bereikt met jouw online marketing activiteiten. Daarnaast heb je als bedrijf zelf in de hand welke campagne of welk product je door middel van affiliate marketing wilt laten promoten.

Ook draagt affiliate marketing bij aan het vergroten van je naams- en merkbekendheid doordat je zichtbaar bent op op andere kanalen en websites zoals prijsvergelijkers of beoordelingswebsites. Dit heeft een ondersteunende rol in het aankoopproces van een potentiële klant.

Het grote voordeel van affiliate marketing

Het grote voordeel is dat je als bedrijf er voor kunt kiezen om alleen de affiliate te betalen bij een gerealiseerde verkoop. Als een bezoeker is doorverwezen, maar geen actie onderneemt kan kost je dit niks. In tegenstelling tot veel andere vormen van marketing, zoals bijvoorbeeld facebook ads, zoekmachine adverteren of flyers.

Bovendien bepaal je zelf de hoogte van de vergoeding en waar de affiliate een vergoeding voor ontvangt. Wil je alleen voor een verkoop een vergoeding betalen of per aangeleverde leads? Je kiest zelf het doel en de maximale vergoeding.

trends affiliate marketing
Belangrijke trends op gebied van affiliate marketing >>

Redenen om affiliate marketing in te zetten

1. Naamsbekendheid

Ook al ben je actief op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, sta je in nieuwsbladen, maak je gebruik van flyers, adverteer je online, dan nog is er ruimte om bekender te worden onder het publiek. Het is goed mogelijk dat een deel van je bezoekers via bepaalde zoektermen juist bij affiliates uitkomen.

Of je doelgroep is zich niet bewust aan het oriënteren in zoekmachines, waardoor het nieuwsbrief bestand van een affiliate van pas komt. Met andere woorden, samenwerken met affiliates loont en kan eenvoudigweg je bereik en naamsbekendheid vergroten.

2. Branding

Branding heeft te maken met vertrouwen, passie, actie en unieke waarden. Het vertelt het verhaal wat je wilt overbrengen naar de klant. Het is het gevoel wat een consument bij jou moet hebben. Wanneer je zichtbaar bent op diverse affiliates websites of op prijsvergelijkers zorg je dat mensen je herkennen.

Hierbij is het wel van belang dat de affiliate uitstraalt waar jouw bedrijf of product voor staat. Je wilt namelijk niet dat jouw merk of product op een website staat waar de kwaliteit van de website juist nadelig is voor je merknaam.

3. Concurrerende vergoeding

Bij affiliate marketing bepaal je als verkoper zelf de hoogte van de vergoeding voor je affiliates. Is dat bij elke verkoop, zorg er dan voor dat de vergoeding lucratief is voor de affiliate en dat je voor je eigen bedrijf ook nog genoeg winst maakt. Belangrijk is ook dat je kiest voor een concurrerende vergoeding. Bij een hogere commissie zullen affiliates jouw website eerder willen doorverwijzen in plaats van die van een concurrent.

4. Aankoopproces

Er zijn veel affiliates actief in allerlei verschillende niches. Hier zitten ook grote partijen tussen die van waarde kunnen zijn in het aankoopproces van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan productreviews of prijsvergelijkingssites. Deze partijen zorgen niet alleen voor verkopen, maar leveren ook een bijdrage aan de beslissing die de klant uiteindelijk maakt.

5. Marktaandeel

Uit strategisch oogpunt kan het interessant zijn om affiliate marketing in te zetten, door extra marktaandeel te generen. Wanneer je concurrenten aanwezig zijn op het affiliate kanaal, dan kan dit een reden zijn om zelf ook gebruik te maken van affiliate marketing. Je dient wel te bepalen of het financieel gezien aantrekkelijk genoeg is, maar veelal is meer marktaandeel ten koste van een iets kleinere winstmarge zeker de moeite waard.

Waar moet je als bedrijf rekening mee houden

Is mijn product geschikt voor affiliate marketing?

Ondanks dat affiliate marketing veel voordelen biedt, is dit niet geschikt voor elk bedrijf. Zo zijn de meeste affiliate websites gericht op B2C (business to consumer) en zijn campagnes op de zakelijke markt vaak minder winstgevend.

Wanneer je product niet door derden gepromoot kan worden of als je niet bereid bent om je winst (deels) te delen, dan heeft affiliate marketing weinig nut. Als je bijvoorbeeld een product verkoopt voor €97 en jij biedt een commissie aan van €7 dan is het niet echt interessant voor de affiliate. Bij €47 wordt het al een heel ander verhaal.

Verdiep je goed in de voor- en nadelen van affiliate marketing voor jouw business en kijk of het qua marges interessant genoeg is om affiliate marketing toe te passen.

naamsbekendheid vergroten
De voor- en nadelen van affiliate marketing >>

Persoonlijk contact met je affiliates

Om een winstgevende campagne op te zetten is het belangrijk dat je persoonlijk contact houd met je affiliates. Zij zijn de ambassadeurs van je product, dus zorg dat je tijd investeert in een goede samenwerking.

In sommige gevallen ben je deels afhankelijk van je affiliates. Veelal heb je geen inzicht in de manier waarop affiliates je product promoten. Van belang is daarom dat je de juiste tools en promotiemateriaal beschikbaar stelt .

Dit kan je doen door een pagina op je website aan te maken speciaal voor affiliates met banners en videomateriaal of door informatie te delen via het affiliate netwerk bij de campagne.

Kiezen van een affiliate netwerk

Elk netwerk heeft zo zijn eigen focus en specialiteiten. Bepaalde netwerken opereren nationaal, andere internationaal. Het ene netwerk richt zich op fysieke producten, de ander op digitale. Informeer bij het netwerk of ze campagnes draaien in jouw branche en of ze prognoses kunnen geven.

Het affiliate netwerk stelt je daarnaast in staat om alle transacties goed te monitoren en geeft je inzicht in de statistieken. Vaak bieden ze ook ondersteuning. De grotere partijen hebben accountmanagers in dienst die jou persoonlijk kunnen helpen om je campagne(s) te optimaliseren.

Vanzelfsprekend betaal je als verkoper een vergoeding bij een lead of gerealiseerde verkoop, maar soms betaal je ook een commissie per transactie aan het netwerk. Houd ook rekening met aanmeldkosten, een maandelijks bedrag voor het gebruik van het netwerk, automatisch factureren, etc.

Vaak zijn dit niet hele spannende bedragen, maar hier dien je wel rekening mee te houden in het berekenen van de vergoeding die je afdraagt. Zorg dat het wel aantrekkelijk genoeg is voor affiliates om je product te promoten. Een maandelijkse vergoeding (wederkerende inkomsten) van bijvoorbeeld een abonnement zijn erg interessant.

Richtlijnen opstellen

Stel richtlijnen op voor affiliates. Als voorwaarde zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat affiliates niet mogen adverteren op je merknaam in Google. Bepaalde websites zou je kunnen weigeren, omdat ze geen meerwaarde zijn voor je bedrijf.

Zorg er ook voor dat je helder bent in de voorwaarden, zoals de vergoeding, cookies, promotiemateriaal, etc. Denk van te voren goed na over dit soort zaken, want dit komt uiteindelijk de kwaliteit van de campagne ten goede en kan je op lange termijn kosten besparen.

Eenmaal aangemeld bij een affiliate netwerk

Wanneer je je eenmaal hebt aangemeld bij een affiliate netwerk, dan zijn veel ‘juridische’ zaken goed geregeld. Het is een plek waar vraag en aanbod samenkomt en het affiliate netwerk fungeert als tussenpersoon met als doel om bedrijven te koppelen aan affiliates en zorgen voor een goede samenwerking.

In Nederland zijn we bekend met onder andere Awin, Daisycon, TradeTracker en PayPro. Deze netwerken gebruiken echter vaak standaardvoorwaarden die niet altijd even goed aansluiten op jouw product of dienst. Overigens functioneert het netwerk in sommige gevallen uitsluitend als een gemachtigde die in jouw naam een contract sluit met de affiliate.

Uiteindelijk heb je er dan nog meer belang bij dat de overeenkomst aan jouw verwachtingen voldoet. Er bestaat tenslotte een directe relatie tussen jou en de affiliate. Niet het netwerk, maar jij (als bedrijf) bent gebonden aan de afspraken met de affiliate marketeer.

Bij eventuele problemen kan je je dan niet verhalen op de voorwaarden van het netwerk. Daarom is het geen overbodige luxe om het een en ander contractueel vast te leggen met je affiliates. Daarbij bieden netwerken, waaronder Daisycon, je de mogelijkheid om nadere voorwaarden aan affiliates op te leggen. Maak hier vooral gebruik van!

Affiliate marketing toepassen voor jouw bedrijf?

affiliate marketing ebook

Klaar voor een ideale affiliate marketing strategie? Download het e-book gratis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *