In deze blogpost lees je wat affiliate marketing voor jou kan betekenen en zetten we de voor- en nadelen op een rijtje.

Wat houdt affiliate marketing in voor jou?

Affiliate marketing heeft diverse voordelen tegenover ‘traditionele’ online marketing. Met dit verdienmodel betaal je als verkoper namelijk alleen als er een verkoop wordt gerealiseerd via een affiliate, ook wel publisher genoemd.

Dit noemen we ook wel ‘no cure no pay’. Bij de traditionele vormen van online marketing bepaal je vaak vooraf je budget en dan is het maar afwachten of een campagne gaat lopen of niet.

Zo kan affiliate marketing aantrekkelijk zijn voor producten met een relatief hoge verkoopprijs of e-books waar geen fysieke productiekosten aan verbonden zijn. Toch is deze vorm van adverteren niet voor elke verkoper geschikt.

Producten met een lage verkoopprijs, zoals kindersokken of een sportbidon zijn niet aantrekkelijk om te promoten. Een publisher moet dan wel heel veel producten verkopen voordat er goed kan worden verdiend. Ook al is de commissie 30% van de verkoopprijs, dan zal het alsnog niet interessant zijn voor de meeste publishers.

Houd hier als verkoper rekening mee als je affiliate marketing wilt inzetten voor jouw product. Bereken van te voren ook hoeveel commissie je geeft aan de publishers, zodat er voldoende marge overblijft.

De voordelen van affiliate marketing

  • No cure no pay, dus je betaald alleen voor de gerealiseerde verkoop
  • Als je gebruik maakt van een netwerk hoef je zelf niet te adverteren op diverse websites
  • Je creëert een groot bereik van je campagne door de vele publishers die zijn aangesloten bij het netwerk
  • Meer naamsbekendheid en merkbekendheid
  • Maandelijks extra bezoekers
  • Uitbreiding van je klantenkring
  • Meer verkopen
  • Extra ‘technische’ ondersteuning en advies door het netwerk

valkuilen affiliate marketeers

Lees ook: valkuilen voor affiliate marketeers (voorkom ze met deze tips)

Naast de vele voordelen kleven er natuurlijk ook een paar nadelen aan affiliate marketing

De nadelen van affiliate marketing

  • Naast de commissie die je betaald aan de publisher betaal je ook een commissie aan het netwerk voor elke transactie en betaal je eenmalig een aansluitvergoeding
  • Een maandelijkse vergoeding om onbeperkt campagnes te mogen plaatsen
  • Als je zonder netwerk werkt moet je zelf  voor een tracking systeem zorgen die alle bezoekers en transacties registreert
  • Beperkte invloed op hoe publishers jouw product of dienst promoot
  • Oud promotiemateriaal blijft soms staan op publisher websites
  • Niet alle producten zijn aantrekkelijk om te promoten, zoals producten met een lage prijs.

Zoals je ziet kleven er verschillende voor- en nadelen aan affiliate marketing. Om te bepalen of deze vorm van online adverteren iets voor jou is zou je de hierboven genoemde voor- en nadelen tegen elkaar kunnen afwegen. Wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, dan is affiliate marketing wellicht interessant voor jou business.

Vliegende start maken met affiliate marketing? Bekijk dan eens deze cursus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *