Marktconcurrentie binnen je niche
Een groot deel van de affiliate websites zijn verspreid over een beperkt aantal niches. Om maar even een paar veel gekozen niches te noemen, dan kom je al gauw uit op:
- Adult branche
- Financiële markt
- Review websites
- Dagaanbiedingen
Van de bovengenoemde categorieën vind je veel niche websites terug. En waar vinden we tegenwoordig nog steeds meer van? Juist, websites uit een van deze groepen.
Je kunt nu dus denken dat het meest logische is om juist niet in een van deze vier groepen te starten. Eenvoudigweg, omdat er al zoveel affiliate websites actief zijn die net als jou het doel hebben om online geld te verdienen. Deze hoge concurrentie heeft meerdere nadelige gevolgen.
Vanwege de grote concurrentie zijn veel zoekwoorden binnen Google verzadigd. Dit houdt in dat het heel moeilijk wordt om organisch goed te gaan scoren op belangrijke zoektermen voor jouw product.
Jij kunt amper nieuwe en unieke content aan de markt toevoegen, want wat maakt jouw verhaal nu onderscheidend van de honderden andere affiliate sites die in dezelfde branche actief zijn? Vraag je van tevoren dus goed af waarom jouw verhaal veel interessanter is dan de rankings boven je.
Het derde punt is dat je beperkte invloed hebt op het product dat je verkoopt. Dit product heeft ten slotte een grote macht binnen de huidige markt. Als jij geen grote speler gaat worden, dan zal je simpelweg geen speciale samenwerkingen met de verkoper van het product kunnen opzetten.
Dit lijkt op het eerste gezicht niet zo belangrijk, maar hier kunnen wel degelijk interessante samenwerkingen uit voortvloeien die veel meer kunnen opleveren dan alleen affiliate verkopen.
Winstgevendheid per product
Het is niet zo eenvoudig om naar de top verkochte producten te kijken binnen het affiliate netwerk om een niche te kiezen waar je een affiliate website voor zou willen maken.
Dus behalve dat je tijdens je zoektocht de concurrentie onder de loep neemt, mag de winstgevendheid zeker niet vergeten worden. Je kan namelijk nog zo’n goede niche vinden met weinig concurrentie, maar als de vergoeding te laag is dan is het wellicht toch niet zo interessant.
Tweede punt waar je dus rekening mee dient te houden is de winstgevendheid van de niche. Dit kan per niche sterk verschillen, omdat de verkoop van een e-book over gezondheid bijvoorbeeld een stuk minder oplevert dan het aanbrengen van een nieuw lid bij een Forex broker.
Bereken hoeveel elke bezoeker oplevert
Dit doe je simpelweg door te kijken naar het mogelijk aantal bezoekers vs. de gemiddelde conversie. Bij bijna ieder affiliate programma, of dat nu PayPro, Daisycon of TradeTracker is, staat een gemiddelde conversie aangegeven. Halveer dit percentage om een realistische weergave te krijgen en je beschikt alvast over het eerste getal.
Vervolgens gaan we kijken wat een realistisch aantal bezoekers is. Hier zijn diverse methodes voor. Ten eerste kan je gewoon de gok nemen door de concurrentie een mail te sturen onder het mom van een geïnteresseerde, onderzoeker of adverteerder. Je kunt ook gebruikmaken van tools als SimilarWeb om te ontdekken hoeveel bezoekers een website heeft.
De beste methode is door te kijken naar het zoekvolume. Is het zoekvolume voor een specifiek zoekwoord 100? Dan weet jij dat als je op de 4e plek staat je zo’n 20 bezoekers op het betreffende zoekwoord binnen zal krijgen.
Reken op basis van het aantal bezoekers, conversiepercentage en winst per verkoop uit hoeveel deze niche jou zou kunnen opleveren. Bestaat de kans bijvoorbeeld op 2.500 bezoekers per maand met een conversie van 2% voor een verkoop met een winst van €15,-? Dan betekent dit dat je dit iedere maand €750,- zou opleveren, met andere woorden €0,30 per bezoeker.
Een niche met een lastig product, zoals bijvoorbeeld verzekeringen zal weer voor hele andere getallen zorgen. Stel er komen 200 bezoekers per maand op je website met een conversie van 1% met een winst per verkoop van €250,- dan is de winst per bezoeker €2,50. Kan je dit combineren met een lagere concurrentie, dan weet je precies welke niche interessanter is.
Iedereen heeft zo zijn eigen tactiek om een goede affiliate niche te vinden. Geen één methode is perfect. Ontdek wat voor jou goed werkt en waar jij je goed bij voelt.
Zo zou je ook kunnen kijken wat momenteel een hype is. Dit kost wel veel tijd en energie, omdat je continu op zoek bent naar kansen. Kortom: je dient hiervoor gretig te zijn om te ontdekken wat er nog niet of nauwelijks is.