Belangrijk is om van te voren te weten waar je allemaal rekening mee dient te houden om vast te stellen of een product wel of niet een succes kan worden. Voordat je op zoek gaat naar een bepaald product, is het verstandig om de succesfactoren van bol.com te begrijpen. Deze succesbepalende factoren zijn:

  1. Voldoe aan de prestatienormen van  bol.com
  2. Houd rekening met wet- en regelgeving
  3. Creëer hoge winstmarges
  4. Hoog verkoopvolume, lage concurrentie
  5. Weet wie je concurrenten zijn

Succesfactoren bol.com: voldoe aan de prestatienormen

Het is belangrijk dat jij als verkoper de verwachtingen van de klant waar weet te maken door een goede service te bieden. Om die goede service te kunnen waarborgen gelden er aantal servicenormen op het winkelplatform van bol.com.

Hoe beter je op deze servicenormen presteert, des te beter je kunt verkopen, hoe meer omzet je behaald en kans maakt op het koopblok. Het koopblok is relevant wanneer je met directe concurrenten te maken hebt die hetzelfde product aanbieden als jij. 

Je zult je dan moeten onderscheiden en dit kan je doen op basis van leverbelofte (hoe sneller je kunt leveren, hoe meer kans op het koopblok. Belangrijk is wel dat je deze belofte na kunt komen. Dus hanteer je voor ‘15:00 besteld is morgen in huis’ kom dit dan ook na als verkoper.

Daarnaast speelt de prijs een rol. Klanten zijn altijd op zoek naar de beste deal. Dus kan je een mooie scherpe prijs hanteren dan maak je ook meer kans op het koopblok. Voorkom echter een prijzenoorlog met je concurrenten.

Een lagere prijs hoeft niet altijd te resulteren in meer verkopen en dit kan ook ten koste gaan van je winstmarges waardoor je dus veel meer zult moeten omzetten.

De belangrijkste prestatienormen van bol.com:

  • Op tijd leveren (bij minimaal 93% van alle bestelde artikelen)
  • Annuleringen (beperken tot maximaal 2% van de bestelde artikelen)
  • Track & trace (klanten waarderen het als ze hun bestelling kunnen volgen)
  • Beoordelingen (De mening van de klant is belangrijk. Zorg voor minimaal een 8 of hoger)

Succesfactoren bol.com: wet- en regelgeving

Voordat je producten online wilt aanbieden dien je ervoor te zorgen dat deze producten voldoen aan de Nederlandse, Belgische en/of Europese wetgeving. Als je tijdens je product onderzoek er achter komt dat er van een bepaald product maar een beperkt aanbod is, dan is het altijd goed om hier nog wat extra research na te doen.

Het is mogelijk dat er op bepaalde merken of producten complexe wet- en regelgeving van toepassing is of dat deze voorzien zijn van een patent. Als je er later pas achter komt zou het zonde zijn van alle tijd (of zelfs geld) dat je er in hebt gestoken wanneer blijkt dat het product onverkoopbaar is vanwege een patent, Zoek dit daarom altijd uit.

Verboden artikelen en namaak producten

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en bol.com werken momenteel samen om verboden artikelen te weren van het platform. Het gaat om artikelen die niet voldoen aan de wet.

Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om ondeugdelijke kabels en adapter die niet over de vereiste keurmerken beschikken. Ondeugdelijke artikelen worden snel offline gehaald en het richt zicht met name op speelgoed, huishoudelijke apparaten, voedingssupplementen, cosmetica en alcohol.

Namaak producten zijn veelal kopieën van echte merken. Namaak producten die je laat importeren worden in beslag genomen door de douane. Houd er rekening mee dat je niet alleen je producten kwijt bent, maar een flinke boete kunt krijgen en in bepaalde situaties zelfs een straf kunt krijgen.

Invoerheffingen

Invoerrechten zijn belastingen die je moet betalen wanneer je producten inkoopt. Importeer je uit een lidstaat van de Europese Unie (EU)? Dan hoef je geen invoerrechten te betalen. Je betaalt alleen invoerkosten als je goederen importeert uit een land buiten de Europese Unie. Het wordt ook wel de protectionistische maatregelen genoemd. Ze beschermen de industrie en werkgelegenheid in de EU tegen goedkopere producten uit derde landen.

De invoerrechten die je betaald voor producten uit bijvoorbeeld China of Amerika zijn voor elke EU land hetzelfde. Wanneer je een product naar Nederland of België laat sturen betaald je in principe evenveel invoerrechten als voor een pakket naar Duitsland of Luxemburg. Daarnaast gelden voor bijna alle pakketten buiten de EU dezelfde regels.

De invoerrechten voor een pakket uit China verschillen dus niet veel van de invoerrechten die u betaalt voor een pakket uit de Verenigde Staten.

Moet je zelf aangifte doen? Nee, meestal niet. Een douane-expediteur dient de aangifte in bij de douane. Het tarief voor de invoerrechten kan je bepalen met de TARIC-code. Deze code wordt door alle EU-lidstaten toegepast voor de invoer van producten binnen de EU. De TARIC-code kan je opvragen bij de leverancier/producent of je kunt het zelf vaststellen via de website van de douane.

Productaansprakelijkheid

Een product dat je verkoop heeft schade of letsel veroorzaak bij de klant, wat nu? Wie is hier aansprakelijk voor? Veel verkopers denken dat de leverancier/producent aansprakelijk is voor een gebrekkig product, maar in 99 van de 100 gevallen ben jij dat. Als jij een product maakt, importeert van buiten de EU en het voorzien van een private label dan ben jij als het ware de producent.

Hierdoor ben jij direct aansprakelijk te stellen en heb je niet de mogelijkheid om gedupeerden door te verwijzen naar de oorspronkelijke producent. Zorg dat je, indien mogelijk, beschikt over de juiste certificeringen. De fabrikant werkt vaak met bepaalde kwaliteitsnormen en heeft die certificeringen.

Aan jou de taak om deze certificeringen te checken. Ook raad ik je aan om in ieder geval een productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze zijn vaak niet heel duur en kan je desgewenst personaliseren naar jouw wensen waarbij je gedekt wordt tot een afgesproken bedrag.

succesfactoren bol.com
Hoe kies je de beste prijs voor je product(en) op bol.com? >>>

Succesfactoren bol.com: hoge winstmarges

Heel belangrijk: winstmarges. Wanneer je een product inkoopt voor €2,50 en het op bol.com aanbiedt voor €9,95 dan lijkt dit op een mooi rendement, maar vergis je hier niet in. €9,95 is geen netto winst.

Hier gaat namelijk nog de bemiddelingsbijdrage, verzendkosten en verpakkingskosten vanaf. Wat je dan onder streep overhoudt is dan plots een stuk minder interessant.

Wanneer je begint met onderzoek naar producten, dan is het raadzaam om een voorlopige schatting te maken van je winst. Tijdens je research kan je vaak al inkoopprijzen zien op websites als alibaba.com en aliexpress.com.

Deze prijzen zijn meestal nog onderhandelbaar bij een grotere afname. Bij een grotere afname kunnen je marges alleen maar gunstiger uitvallen. Wees je er ook van bewust dat je bij alibaba.com te maken krijgt met een MOQ (minimale bestelgrootte).

Het is in ieder geval van belang om ‘globaal’ je winstmarges te weten. Op die manier kan je de ROI (Return On Investment) van een product bepalen. Of je een succesvol product hebt of niet, hangt af van drie factoren: afzet, inkoopprijs en verkoopprijs. Hiermee kan je dan ook je ROI berekenen.

Succesfactoren bol.com: hoog verkoopvolume, lage concurrentie

In het meest gunstigste geval verkoop je een product op bol.com met een hoge winstmarge en met zo weinig mogelijk concurrenten. Klinkt ideaal, maar de praktijk wijst uit dat dit nog niet zo makkelijk is. Ga je een product inkopen, maar is er nauwelijks vraag naar dan ga je niet veel verkopen.

Het is echter ook mogelijk dat er veel vraag en aanbod is. Als nieuwkomer wordt het dan lastig om je tussen al die concurrenten te positioneren. Je kunt jezelf voornemen om alleen producten in te kopen waar veel vraag naar is, maar waar het aanbod beperkt is (veel positieve reviews, veel orders bij leveranciers, populair product, etc.) Verderop in dit artikel lees je hoe je dit kunt aanpakken.

Succesfactoren bol.com: ken je concurrenten

Hoe minder concurrentie, hoe meer afzetpotentieel jij hebt met je product. Daarom is het belangrijk dat je van te voren goed weet wie je concurrenten zijn.

Omdat je wilt verkopen op bol.com is het verstandig om je concurrentie te bestuderen. Kijk bijvoorbeeld op verkooppagina om meer te lezen over de voorwaarden van je concurrent, het aanbod en beoordelingen van klanten.

Mocht je product al worden aangeboden door één of meerdere aanbieders dan hoeft dit nog geen reden te zijn om het product te verkopen op bol.com. Kijk of je mogelijkheden hebt om iets beter te doen dan je concurrentie (snellere levertijd, beter prijs, etc.) Een goede indicator op bol.com om de concurrent te kunnen beoordelen zijn zowel de reviews van het product als die van de verkoper.

Misschien vind je dit ook interessant: private label via bol.com of zelf een product maken/ontwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *