Eén van de meest succesvolle manieren om geld te verdienen met je business is het opbouwen van een mailinglijst. Wanneer je beschikt over een grote en kwalitatief sterke mailinglijst, dan heb je veel meer mogelijkheden om snel resultaten te behalen.

Als je een sterke basis hebt staan op het internet met veel bezoekers dan zal je zien dat producteigenaren je ook veel serieuzer nemen. Je krijgt dan veel meer aandacht, support, promotiematerialen en vaak zelfs aangepaste aanbiedingen of hogere commissies.

Helaas hebben veel online ondernemers moeite met het opbouwen van een mailinglijst en lopen ze hierdoor geld mis. In het onderstaande stappenplan leer je hoe je succesvol een mailinglijst opbouwt.

Stap 1: mailprovider kiezen

Om een mailinglijst op te bouwen moet je natuurlijk de mogelijkheid hebben om nieuwsbrieven naar je leden te versturen. Dit kun je niet doen zonder een mailprovider.

Een mailprovider is als het ware een dienst die ervoor zorgt dat je e-mailadressen kunt verzamelen en mails naar je leden kunt sturen. Daarnaast kun je met veel mailproviders ook autoresponders instellen (automatisch e-mails versturen) en je statistieken aandachtig in de gaten houden.

Er zijn verschillende mailproviders op de markt, onder andere:

De meeste mailproviders bieden je aan om het een maand lang gratis uit te proberen. Kijk dus in die tijd welke je het beste vindt werken en welke de mogelijkheden biedt die jij nodig hebt.

Als je een mailprovider hebt gekozen waar je mee door wilt gaan, is het tijd om de mailprovider goed in te stellen. Het gaat er om dat je een lijst maakt waar je leden op komen te staan. Mensen melden zich dus aan op jouw website en komen dan op de e-maillijst te staan.

De reden waarom je een lijst aanmaakt is omdat je mensen voor verschillende dingen kunt laten aanmelden. Zo kun je mensen laten registreren voor een gratis webinar of toegang geven tot een geheime pagina op je website. Zodra je een lijst hebt aangemaakt, is het tijd voor de volgende stap.

Stap 2: Opt-in formulier integreren

Mensen komen op jouw mailinglijst te staan wanneer je een opt-in formulier op je website integreert. Een opt-in formulier zorgt er namelijk voor dat mensen zich eenvoudig kunnen aanmelden (de inschrijver komt automatisch op de mailinglijst).

Via de mailprovider kun je vaak een code gebruiken die je op je website kunt plaatsen. Wanneer je deze code op je website plaatst, verschijnt er een simpel opt-in formulier waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten.

Wanneer ze deze invullen en op verzenden klikken, komen ze op je e-maillijst terecht. Uiteraard nadat ze hun aanmelding hebben bevestigd.

Wanneer je de opt-in code uit je mailprovider hebt gehaald, kun je deze dus eenvoudig op je website integreren. Het enige wat je hoeft te doen is de code daar plaatsen waar je hem wilt hebben. Een goede plek om dit te doen is bijvoorbeeld bij de WordPress widgets.

Het gaat erom dat je opt-in formulier aandacht trekt. Plaats het dus niet ergens op een plek op je website dat niet opvalt, maar laat het opvallen zodat mensen het direct kunnen zien.

Het zou zonde zijn als niemand zich zou aanmelden op je mailinglijst omdat het niet goed opvalt. Je zult zien dat je conversie percentage enorm zal stijgen als je een mooie en goedwerkende opt-in pagina gebruikt.

opt-in

Stap 3: mailinglijst opbouwen

Om een succesvolle mailinglijst op te bouwen dien je iets van waarde te geven bij een aanmelding. Er zijn tenslotte maar weinig mensen die zich registreren voor een saaie nieuwsbrief. Mensen willen een goede reden hebben om zich aan te melden.

Je mailinglijst opbouwen kun je dan ook doen door ‘iets weg te geven’. In ruil voor een naam en e-mailadres kan je bijvoorbeeld een gratis online training weggeven na aanmelding.

Wanneer je jouw expertise beschikbaar stelt hebben je bezoekers er ook écht wat aan. Jij beschikt nu over de naam en het e-mailadres van je bezoeker en de bezoeker krijgt er een training voor terug.

Je kunt er aan denken om het volgende te geven na aanmelding op je mailinglijst:

  • Korte online training
  • Video cursus
  • Lijst met tips
  • Gratis e-book
  • Een exclusieve aanbieding

Zorg ervoor dat je weggever een probleem of vraag oplost van je bezoeker. Als je mailinglist gaat groeien zorg dan voor follow up mails, waarin je iemand een aanbieding doet of verwijst naar je product of dienst. Dat kan jij bijvoorbeeld doen met de ‘automation optie’ van MailChimp.

Iemand die zich inschrijft voor jouw mailinglist krijgt dan automatisch een reeks mails waarin je die persoon natuurlijk overhaalt om het product of dienst aan te schaffen dat je promoot.

Nog een paar tips die je zullen helpen om nog sneller je mailinglijst op te bouwen:

  • Maak een mooie e-cover voor je weggever (myecovermaker.com).
  • Zet een mooie bedankt-pagina op die laat zien wat de vervolgstappen zijn.
  • Gebruik uitnodigende kleuren. Een groene of oranje download knop doet het vaak goed en zorgt voor meer aanmeldingen.
  • Verplaats je in de bezoeker. Gebruik een aanmeldknop met de tekst als: ‘Ja! Stuur mij de gratis tips nu!’
  • Wees waardevol. Laat zien dat je een expert bent op jouw gebied.
mailinglijst
>> ONTVANG NU 25% KORTING OP JOUW E-MAILMARKETING ACCOUNT BIJ ENORMAIL<<

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *