Tijdelijke trend of blijvertje? Het is altijd maar de vraag in hoeverre bepaalde trends en ontwikkelingen relevant zijn. In dit artikel kijken we naar de trends die in de affiliate wereld gaande zijn. Wellicht zijn er trends bij die voor jou interessant zijn.

Populariteit van influencers

De opkomst van influencers is de afgelopen jaren een van de meest besproken onderwerpen op affiliate evenementen. Wat is influencer marketing dan precies? Simpelweg een vorm van marketing waarbij een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep.

Tegenwoordig gebeurt dit veel via social media kanalen, zoals Facebook en Instagram, maar ook via YouTube. Daarbij zien we een steeds grotere verschuiving van bloggers naar vloggers, waar video steeds populairder wordt. 

Influencer marketing wordt daarbij een steeds belangrijker onderdeel van affiliate marketing. Personen of groepen met veel volgers en dus sociale invloed worden als betrouwbaar beschouwd. Daardoor weten ze het aankoopgedrag en de meningen van consumenten te beïnvloeden via social media.

Uiteindelijk draait het wel om het vinden van de juiste samenwerking tussen adverteerder en blogger/vlogger. Een dergelijke samenwerking kan zijn via een artikel, een banner of een tekstlink met een daarbij horende vergoeding. Samenwerkingsverbanden zullen in de toekomst steeds persoonlijker worden.

De kracht van influencers is dat ze een goed inlevingsvermogen hebben en precies weten wat hun volgers aanspreekt en hoe je de beste resultaten behaalt. Vergoedingen op basis van behaalde resultaten kunnen voor beide partijen zo goed uitpakken.

Dus beschik jij over een social media kanaal met een flinke achterban of heb je de ambities om dit op te zetten? Dan kan dit zeer lucratief zijn voor jou.

Toenemend gebruik van social media

De mogelijke reden van het groeiend aantal social media accounts kan in verband staan met de nieuwe mogelijkheden die Instagram en Facebook hebben gelanceerd voor direct shoppen.

Zo biedt Instagram de mogelijkheid om foto’s shoppable te maken en Facebook heeft de mogelijkheid om een eigen shop op de Facebook pagina te tonen toegevoegd

Bij affiliate marketeers zien we ook een toenemende mate in gebruik van Facebook-advertenties, vanwege de gedetailleerde targeting mogelijkheden en de mogelijkheid om te helpen met retargeting campagnes. Daarnaast kan je via Facebook ook nog eens goedkoop adverteren.

Retargeting houdt in dat je een bezoeker die bepaalde pagina’s van je website of social media kanaal heeft bezocht, opnieuw kunt bereiken via beeld of tekstadvertenties. Op die manier kun je kwalitatief goede bezoekers naar je website trekken.

ontwikkelingen social media
>> Geld verdienen met social media in combinatie met affiliate marketing <<

Meer focus op branding

Klanten zijn best bereid om naar marketingboodschappen te luisteren, maar dan moeten die wel relevant en boeiend zijn. Content leent zich niet alleen voor conversie, maar ook voor awareness en klantbetrokkenheid.

Adverteerders zijn niet voor niets steeds meer bereid om budget uit te trekken voor affiliate marketing dat is gericht op branding, al dan niet in combinatie met winstdoelstellingen. Verdienmodellen worden weer daarop afgestemd. Laat je bezoekers echt zien dat jij ‘de kenner’ bent binnen jouw niche.

Lees ook: het belang van personal branding

Mobiel verkeer neemt toe

Door de toenemende aandacht voor responsive websites neemt mobiel verkeer nog steeds toe en vormt daarmee ook zeker een aandachtspunt. De sterke groei van mobiel vormt een belangrijke rol in het aankoopproces van de consument.

Er wordt al langer gesproken over ‘mobile first’, maar het is nu belangrijker dan ooit. Voor SEO is het belangrijk dat je website responsive is. Dit wordt dan ook geadviseerd door Google.

Maar liefst 93% van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone. Het enige mobiele apparaat dat enigszins nog kan tippen aan smartphones zijn laptops. 82% van de Nederlanders is in het bezit van een laptop.

Als affiliate marketeer is het dus verstandig dat je je niet alleen op desktop verkeer richt, maar ook zeker op mobiele apparaten. De kans is groot dat een potentiële klant informatie opzoekt via zijn mobiel en vervolgens de aankoop doet via zijn laptop.

Voor jou als marketeer biedt dit kansen om een realistisch beeld te krijgen van de reis die de klant aflegt om tot aankoop van het product over te gaan. Zo ben je ook beter in staat om op verschillende momenten via verschillende kanalen content te verspreiden.

Effectief samenwerken

Bij affiliate marketing kan je als affiliate niet zonder de adverteerder en het affiliate netwerk. Andersom geldt hetzelfde. Zelfs als het affiliate netwerk vervangen zou worden door een technologie partner, ben je nog steeds afhankelijk van elkaar.

Samenwerken is dus van essentieel belang. Én dan met name rechtstreeks samenwerken tussen affiliates en adverteerders. De ‘grotere’ adverteerders beschikken vaak over meerdere middelen om de promotie voor affiliates zo goed mogelijk te laten verlopen. Bijvoorbeeld door hogere vergoedingen bij meerdere verkopen aan te bieden of door extra promotie materiaal beschikbaar te stellen.

Voor kleinere adverteerders is een affiliate netwerk juist wel heel waardevol, zodat ze profijt kunnen hebben van de kennis van de accountmanagers binnen een bepaalde productcategorie. Daarnaast heb je binnen het netwerk ook vaak mogelijkheden om affiliates 1-op-1 te benaderen.

Online trainingen volgen

affiliate-marketing-revolutie-Jacko-Meijaard

Steeds meer mensen volgen online trainingen op allerlei gebieden en daarmee vormt het direct een goede bron voor affiliate marketeers.

Zelf een training opzetten over het product dat je promoot kan voor veel extra bezoekers zorgen.

De afgelopen jaren was het volgen van video trainingen al belangrijk, maar wint nog steeds aan belang. Zowel voor YouTube als op Facebook scoor je goed met video. Bovendien is video een goede manier om je expertise te tonen.

Niet voor niets beginnen steeds meer online ondernemers met een videokanaal over een specifiek onderwerp, zoals bijvoorbeeld sport, gezondheid of hoe je een website bouwt met WordPress.

Een goed voorbeeld van iemand die online trainingen inzet is Jacko Meijaard met de ‘internet succes gids’ waar hij een community heeft opgebouwd voor iedereen die wil leren om geld te verdienen op het internet.

De laatste klik

Wanneer je goed kijkt naar ‘de klantreis’ tijdens het affiliate marketing proces, dan gaat het niet altijd even eerlijk met de vergoeding.

Als voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe koptelefoon. De door jou bezochte elektronica blog heeft in samenwerking met Philips een koptelefoon die jij graag wilt hebben. Een paar dagen later zag je een advertentie voorbij komen op Facebook van een soortgelijk model, die ook nog eens een stuk goedkoper bleek.

Je gaat naar een vergelijkingssite om de twee varianten te vergelijken. Het eerste model heeft toch je voorkeur en via de vergelijkingssite ga je naar de webshop waar je de koptelefoon kunt kopen en plaatst vervolgens je bestelling.

Wie ontvangt nu de commissie? Bij het populaire last-click-attributiemodel krijgt alleen de laatste klik de vergoeding. In dit geval de vergelijkingssite, maar dit is niet helemaal eerlijk als je bedenkt dat het blog uiteindelijk de doorslag gaf.

Er zijn diverse affiliate netwerken die werken met attributiemodellen, onder andere TradeTracker biedt hier een oplossing voor. Het custom model dat zij bieden maakt het mogelijk om waarde toe te kennen aan individuele sites, zoals blogs of vergelijkingssites.

Zo wordt de vergoeding afgestemd op de invloed die bepaalde site types hebben. Afgezien van dat het lastig blijft om het perfecte attributiemodel te kiezen is het wel positief dat de affiliate branche bezig is met attributie.

Meer waarde aan gebruiksvriendelijkheid

Eén van de factoren dat ervoor zorgt dat je gaat ranken in Google is de ervaring van de gebruiker. Google wil namelijk graag dat hun gebruikers Google blijven gebruiken als zoekmachine. Het is dus zeer belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is.

Google wil de beste websites op de eerste pagina’s tonen met het desbetreffende zoekwoord(en) van de gebruiker. Of een website voldoet aan de zoekopdracht kan je afleiden uit het bounce percentage.

Het bounce percentage geeft aan hoeveel mensen niet doorklikken op de site en de site meteen verlaten.

Wanneer iemand direct je website verlaat, dan kan dit een teken zijn dat de website niet voldeed aan de zoekopdracht of dat de website niet gebruiksvriendelijk is.

Bovendien is het opbouwen van een relatie met je bezoekers ook onderdeel van de gebruikservaring. Niet zo zeer voor Google zelf, maar wel voor je volgers. Je wilt tenslotte dat ze vaker terugkeren naar je website om je content te lezen.

Als je betrouwbaar bent en de tijd neemt om mails of vragen van je bezoekers te beantwoorden, dan zal je ook eerder het vertrouwen winnen en is de kans groter dat ze via jouw deskundigheid het product aanschaffen dat je promoot.

Zorg er voor dat je direct aan het begin van je sales funnel de interesse wekt. Een eerste indruk maak je maar één keer, dus als je een goede indruk achterlaat dan zullen ze eerder geneigd zijn tot een aankoop aan het einde van de funnel.

Inspelen op wat voor jou relevant is

Met deze ontwikkelingen in de markt is te stellen dat de affiliate markt in Nederland nog volop in beweging is. De stappen die worden genomen naar een betere technologie en de ontwikkelingen binnen affiliate netwerken zorgen ervoor dat de affiliate markt de komende tijd zal gaan veranderen.

De eerste grote veranderingen zijn enkele  jaren geweest en de komende periodes zullen we gaan merken wat voor impact dit heeft op de Nederlandse markt.

Vergeet niet dat we nog meer veranderingen kunnen verwachten vanuit de affiliate wereld. Zorg dat je tijdig inspeelt op de trends en ontwikkelingen die relevant zijn voor jou zodat je je business kunt uitbreiden en je concurrentie voor kunt blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *