Bol.com behoort tot een van de populairste winkels van Nederland en België. Bij bol.com vinden consumenten het grootste assortiment in verschillende winkel categorieën met boeken en e-books, muziek, elektronica, speelgoed, babyartikelen, films, tuin- en klusartikelen en alles voor wonen, sport, vrije tijd en persoonlijke verzorging.

Al jaren behoort bol.com tot de meest populaire e-commerce retailer van Nederland en België. De winkel heeft steevast een positie in de top 5 van de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland. Ook behoort bol.com tot de meest invloedrijke merken op social media.

Niet voor niets hebben we massaal het gemak van online winkelen ontdekt. Steeds meer kopen we online en bol.com speelt hier goed op in door een optimale beleving te creëren: klanten overal en altijd de mogelijkheid bieden om producten te bestellen met keuze uit een gigantisch assortiment.

Dit is niet alleen gunstig voor consumenten, maar ook voor externe (zakelijk) verkopers die de mogelijkheid hebben om mee te profiteren van de groei van bol.com

Geld verdienen via het platform van bol.com

Zakelijk verkopen via bol.com houdt in dat bedrijven de mogelijkheid hebben om hun assortiment aan te bieden op het platform van bol.com. Om je aan te melden dien je te beschikken over een KvK-nummer en btw-nummer. Om geld te verdienen op bol.com heb je een product(en) nodig.

Mocht je nog geen product hebben, geen stress want na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je kunt starten en een succesvolle webwinkel kunt runnen. Als je producten gaat verkopen op bol.com dan word je gezien als externe verkoper van bol.com.

Bij een product zie je vaak onder de prijs en levertijd de verkoper staan. Zodra er staat ‘verkoop door’ dan weet je dat dit product door een externe verkoper wordt aangeboden. Op de info knop zie je vervolgens informatie over de verkoper, zoals levertijd, bezorging, en positieve beoordelingen.

Zakelijk verkopen via bol.com: hoe werkt het precies?

Om de grootste e-commerce retailer te blijven in Nederland en België, wil bol.com een zo’n compleet mogelijk assortiment aanbieden dat zorgt voor terugkerende klanten.

Zonder externe verkopers kan bol.com dit moeilijk bereiken. Hoe mee klanten voor jou als zakelijk verkopen, hoe meer vaste klanten voor bol.com op de lange termijn. Een win-win situatie.

Als externe verkoper kan je gratis jouw assortiment aanbieden binnen de bestaande product- categorieën van bol.com. Een assortiment toevoegen aan bol.com is simpel.

Bol.com werkt met EAN codes (een unieke code op een product dat dient ter identificatie). Voer de code in en veel producten staan al direct klaar. Staat deze er nog niet in? Dan dien jij productinformatie zelf toe te voegen.

Je assortiment aanbieden via bol.com is gratis, maar je betaalt wel een bemiddelingsbijdrage als je iets verkoopt. Dit betekent voor jou als verkoper: geen verkoop, geen kosten.

Bemiddelingsbijdrage: inkomsten voor bol.com

De bemiddelingsbijdrage die je voor elk artikel betaalt bestaat uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Voor Nederlandse externe verkopers is deze bemiddelingsbijdrage inclusief btw.

Voor Belgische zakelijk verkopers is deze bijdrage exclusief btw. Met de bemiddelingsbijdrage die je betaalt wordt het winkelplatform ontwikkeld en onderhouden. Daarbij profiteer je van de volgende voordelen: zoekmachine optimalisatie, marketing, financiële afhandeling en partnerservice.

Wanneer je producten gaat verkopen op bol.com dan dien je deze te plaatsen in een logische, bijpassende categorie. Is deze categorie er niet? Dan is het helaas (nog) niet mogelijk om het product toe te voegen. Daarnaast zijn er producten- en productcategorieën die niet zijn toegestaan op het platform, zoals abonnementen, houdbare artikelen, e-sigaretten, vuurwerk of waterpijpen. Wees hier attent op en kijk altijd of het product dat je wilt aanbieden geschikt is voor bol.com.

Benieuwd naar de voor- en nadelen van zakelijk verkopen via bol.com? Bekijk ze hier >>

Zakelijk verkopen via bol.com: het verkoopaccount

Als zakelijk verkoper heb je een verkoopaccount nodig. Als je nog geen bedrijf hebt, dan is het helaas niet mogelijk om een verkoopaccount aan te maken. Bol.com heeft altijd baat bij nieuwe verkopers, maar dan zal je wel aan een paar voorwaarden moeten voldoen:

  • Passen je artikelen in een van de bestaande categorieën van bol.com?
  • Hebben je artikelen een EAN of ISBN?
  • Kun je binnen 1-8 werkdagen leveren?
  • Sta je minimaal 10 weken ingeschreven bij de KvK of het Belgisch Handelsregister?
  • Kunnen klanten je artikelen binnen 30 dagen retour sturen, als ze dat willen?
  • Kun je vragen van klanten binnen 24 uur beantwoorden?
  • Voldoe je aan de servicenormen? Bekijk hier de servicenormen van bol.com

Om een verkoopaccount aan te maken, heb je een bol.com koopaccount nodig. Dit is het account waarmee je als klant bij bol.com bestelt. Heb je die nog niet, maak er dan een aan. Dit kost je slechts één minuut.

Log vervolgens in met je koopaccount op bol.com. In het drop-downmenu bij ‘Welkom’ zie je ‘Verkoopaccount’. Klik hierop. Doorloop de stappen en vul je contactgegevens, winkelnaam en bankrekeningnummer in. Controleer je gegevens en accepteer de voorwaarden om je verkoopaccount aan te maken.

Verkoopaccount activeren

Je ontvangt nu een e-mail van bol.com, waarin wordt gevraagd om je aanmelding te bevestigen. Daarna ontvang je binnen twee werkdagen een brief op je vestigingsadres met een verificatiecode. Wanneer je daarna inlogt in je verkoopaccount, dien je deze code in te vullen.

Zodra alles goed is gegaan, ben je klaar om artikelen in te voeren en te starten met verkopen. Voor de duidelijkheid staan hieronder nog de dingen die je nodig hebt om het verkoopaccount aan te maken:

  • Bedrijfsnaam
  • KvK-nummer
  • Btw nummer
  • Nederlands of Belgisch postadres
  • E-mailadres waar je bereikbaar op bent

Wil je direct je verkoopaccount actief hebben en geen twee werkdagen wachten, dan kan je ook contact opnemen met de partnerservice van bol.com. De partnerspecialisten zijn dagelijks bereikbaar via e-mail: zakelijkverkopen@bol.com of telefonisch op: 030-310 49 96 (NL) of 02-788 59 90 (BE).

kantoor

Misschien vind je dit ook interessant: wat ga je verkopen via bol.com? Doe onderzoek naar je product(en)

Zakelijk verkopen via bol.com: over de grens verkopen

Voordat je begint met producten toevoegen in je verkoopaccount, is het verstandig om te beslissen of je in alleen Nederland, België of beide landen wilt verkopen. Voor je verkoopbereik is het interessant om je assortiment in zowel Nederland als België aan te bieden, want hiermee bereik je simpelweg meer potentiële klanten. Wil jij over de grens verkopen? Hieronder lees je wat belangrijk is om te weten als je vanuit Nederland in België wilt verkopen of andersom.

Bepaal waar je wilt verkopen

Voordat je beslist waar je wilt verkopen, wees je goed bewust van de wensen van je doelgroep. Nederlandse en Vlaamse klanten kunnen verschillende behoeften hebben en dit kan effect hebben op je verkoopsucces.

De artikelen in je verkoopaccount dienen te voldoen aan de wet- en regelgeving van het land waarin je deze aanbiedt. Let er ook op dat specificaties, zoals levertijd en –opties zijn afgestemd op de mogelijkheden van de bezorgpartijen in het land waar je het artikel verkoopt.

Als je besluit om te verkopen in beide landen, dan zijn er twee opties:

  • Verkopen vanuit één verkoopaccount

Met een gecombineerd verkoopaccount gelden voor beide landen dezelfde voorwaarden, zoals prijs, levertijd en retourneren. Ook kan je de voorraad van je artikelen tegelijk beheren.

  • Verkopen vanuit twee verkoopaccounts

Door te verkopen met twee accounts, kan je voor elk artikel apart bepalen in welk land je het verkoopt en tegen welke prijs. Verder is het mogelijk om een ander retouradres in te voeren.

Voor- en nadelen van een apart account per land

Voordelen: per land een andere prijs, levertijd en retouradres hanteren. Daarnaast kan je de administratie duidelijk van elkaar scheiden. Nadelen: niet mogelijk om voor beide accounts hetzelfde e-mailadres te gebruiken. Verder dien je bestellingen en voorraadstanden in twee losse accounts bij te houden.

Geef je keuze door in het verkoopaccount

Klik in je verkoopaccount rechtsboven op je bedrijfsnaam en kies voor ‘Instellingen’. Daarna kan je  bij ‘Mijn winkel’ bij ‘Over de grens’ jouw keuze doorgeven. Voordat je je wijziging opslaat, krijg je een melding of je dit zeker weet. Nadat je op ‘Ja’ hebt geklikt, worden de nieuwe instellingen opgeslagen.

online verkopen bol

Welke artikelen zijn geschikt voor bol.com?

Er zijn al enkele artikelen genoemd die niet geschikt zijn om te verkopen op het platform van bol.com.  De volledige lijst van artikelen die niet zijn toegestaan benoemen we hieronder:

  • Abonnementen
  • Echt bont
  • Houdbare en gepersonaliseerde artikelen
  • Exotisch leer en namaakleer
  • Illegale kopieën
  • Cadeauartikelen
  • Explosieve producten
  • Digitale artikelen die middels een downloadbare licentiecode worden verstrekt

Let op: wanneer er geen geschikte productgroep is te selecteren, dan kan je het product niet verkopen op bol.com. Een product moet altijd in een passende en logische productgroep staan.

Bestaande categorieën

Baby artikelen Dier
Speelgoed Tuin & klussen
Computer Koken & tafelen
Games Wonen & slapen
Dvd’s Mooi & gezond
Muziek Baby & peuterkleding
Boeken Sport & vrije tijd
Elektronica Sierraden & horloges

Als verkoper ben je verantwoordelijk voor de artikelen die je aanbiedt. Daarnaast dienen de artikelen en de productinformatie te voldoen aan de relevante wet- en regelgeving.

Indien het gaat om een combi account voor zowel Nederland als België, dan moet worden voldaan aan de wet- en regelgeving voor beide landen. Als verkoper is het niet toegestaan om meerdere accounts te hebben met hetzelfde aanbod.

Nog een paar belangrijke punten

  • Klanten kunnen bestellingen gratis retourneren
  • Bol.com betaalt je automatisch per kalendermaand uit
  • Prijzen van je artikelen zijn marktconform
  • Zakelijk verkopers zijn verantwoordelijk voor de omschrijving en afbeeldingen van het artikel.

Wil jij een winstgevende e-commerce business opzetten via bol.com?

Via de GRATIS videocursus: De Bol Masterclass leer je precies hoe je een winstgevende e-commerce business kunt opstarten via bol.com, ook al heb je weinig kennis of ervaring.

Tijdens deze exclusieve training leer je:

  1. De 5 simpele stappen om een succesvolle internet business op te starten, ook al heb je totaal geen verstand van internet marketing
  2. Hoe je met 30-60 minuten per dag een succesvolle online business kunt runnen. Dit kan zelfs naast een baan of studie.
  3. Hoe je een eigen online business opzet met alleen een laptop en internetverbinding.

Ja! Reserveer mijn plek voor De Bol Masterclass!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *