Om te bepalen wat je wilt aanbieden op het platform van bol.com is het van belang dat je onderzoek gaat doen. Dit kan je zo uitgebreid doen als je zelf wilt, maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om maandenlang op zoek te gaan naar ‘het meest winstgevende product’.

Ondanks dat je hier voldoende aandacht aan moet besteden is het een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend dan je misschien op voorhand denkt. Je moet simpelweg de juiste dingen doen. Daarom is het verstandig om stapsgewijs te werk te gaan. De belangrijkste stappen deel ik hieronder met je.

Lees ook: 18 tips om je verkopen op bol.com een boost te geven >>

Stap 1: noteer al je productideeën

Om te beginnen is het aan te raden om al je ideeën op te schrijven. Noteer al je productideeën op een kladblok, whiteboard of op een a4’tje. Typen gaat uiteraard sneller, maar als je iets opschrijft dan zijn je hersenen actiever dan wanneer je typt en dit maakt het ook een stuk realistischer.

Maak gebruik van het internet

Het internet is een toegangspoort tot een schat aan informatie. Je zult ontdekken dat er duizenden productniches- en ideeën zijn die je kunt onderzoeken en mogelijk als private label kunt maken. Wanneer je dit snel vergeet, zet dan een wekker op een bepaald tijdstip om je een half uur lang te focussen om op zoek te gaan naar productideeën via Google.

Doe dit verspreid over enkele dagen en kijk voornamelijk naar bestsellers, goed beoordeelde producten, zoekwoorden met veel zoekvolume. Maak ook gebruik van de zoekwoordplanner van Google om relevante zoektermen te achterhalen. Noteer vervolgens wat jouw aandacht trekt.

Natuurlijk is het ook handig om op bol.com zelf te kijken en producten te analyseren. Daarnaast zijn bekende Chinese marktplaatsen als aliexpress.com en alibaba.com goed om inspiratie op te doen.

Aliexpress richt zich voornamelijk op consumenten en Alibaba meer op ondernemers. Alibaba heeft een enorm aanbod en biedt weleens producten aan die je niet tegenkomt op andere websites.

Probleemoplossend denken en handelen

Heb je een bepaalde passie voor iets, hobby’s of heb je de afgelopen maanden naar iets gezocht op Google, maar niet snel iets voor kunnen vinden. Denk na over welke problemen je in het verleden hebt gehad en waar je een oplossing voor moet zoeken. Luister ook naar de mening van anderen.

Dit kan je overal doen: in de supermarkt, via social media, verjaardagen, sportschool, tijdens een feestje of op het werk. Het maakt niet uit waar, maar luister naar gesprekken van anderen. Misschien hoor je veelvuldig hetzelfde probleem bij mensen die hier een oplossing voor zoeken. Kijk ook eens op forums en Facebook groepen. Hier kan je veel interessante informatie uit halen om behoeftes van jouw potentiële klanten in kaart te brengen.

Misschien vind je dit ook interessant: de 5 succesfactoren van bol.com

productideeën noteren

Stap 2: onderzoek of er voldoende vraag is

Een goed begin is het halve werk, dus wanneer je nu een lijst hebt gecreëerd met productideeën ben je al een heel eind. Maar we zijn er nog niet, want nu is het van belang om te kijken of er genoeg vraag is naar het product. Met andere woorden: ‘is er genoeg verkoopvolume voor het product’?

Er zijn verschillende manieren, websites en handige tools beschikbaar die je hiermee kunnen helpen. De belangrijkste methodes zet ik hieronder voor je op een rijtje. Om een goed beeld te krijgen of een product winstgevend is of niet is het slim om een van deze methodes te gebruiken en/of te combineren. Houdt ook alle informatie bij die je verzameld in een Word of Excel bestand zodat je het makkelijk weer kan terughalen.

Zoekwoorden: waar wordt veel naar gezocht?

Door onderzoek te doen naar zoektermen kan je achterhalen welke zoekwoorden het grootste zoekvolume hebben. Hiermee kan je de vraag naar een product analyseren. Twee gratis tools die je hiervoor kunt gebruiken:

Ubersuggest

  • Ubersuggest kan je gebruiken om de vraag te onderzoeken van jouw productideeën, maar je kunt het ook gebruiken om ideeën op te doen. Het geeft namelijk aan hoe groot het gemiddeld maandelijkse zoekvolume van een zoekwoord is (van de afgelopen 12 maanden)

Google trends

  • Om in te zien in welke periodes er veel wordt gezocht op een bepaalde zoekterm kan je Google trends gebruiken. Het geeft aan de hand van zoekvolumes de populariteit van een zoekwoord weer. Ook kun je zoekvolumes van zoekwoorden met elkaar vergelijken.

Onderzoek via bol.com

Aangezien je geld wilt verdienen via bol.com is het verstandig om ook te kijken of het product (of producten) die jij in gedachten hebt ook worden aangeboden op bol.com. Dit is de meest simpele manier om je concurrentie in kaart te brengen. Typ in bol.com de zoekterm in van jouw product en kijk hoeveel concurrentie er is, hoeveel reviews er zijn geplaatst en de positie binnen de resultaten.

Onderzoek via Amazon

Amazon is momenteel een van de bekendste (misschien wel de bekendste) webwinkel ter wereld. Daarom kunnen we veel leren van deze website(s). Er worden ontzettend veel producten aangeboden door verschillende verkopers. Daarom is Amazon een goede bron om data te verzamelen zodat je uiteindelijk een winstgevend product zult vinden.

Veel productdata wordt opgeslagen door Amazon, waardoor het ook makkelijk is om deze date gratis te verkrijgen. Verder is het aan te raden om de Europese websites van Amazon te bekijken (Amazon Duitsland bijvoorbeeld). Neem de verkregen data niet 100% over, want Nederland is uiteraard veel kleiner dan de landen waarin Amazon momenteel actief is en de vraag en het aanbod staat niet in overeenstemming met de ‘grotere’ landen.

Stap 3: geschikte leveranciers vinden

Zodra je weet wat je wilt gaan verkopen en welke prijsstrategie je hanteert, wordt het tijd om een geschikte leverancier te vinden. Deze zoektocht begint vaak op het internet, maar vaak wordt onderschat wat je uit je eigen netwerk kunt halen. Misschien kent iemand uit jouw netwerk een goede leverancier of kan diegene jou doorverwijzen naar een persoon die je weer verder kan helpen.

Mensen uit je netwerk benaderen om leveranciers te vinden kan je doen via face-to-face contact, een belletje, een mail of social media. Daarnaast zijn er online veel bronnen beschikbaar waar je met al je vragen terecht kunt zoals online communities, facebookgroepen of LinkedIn. Onderhoud daarom altijd je netwerk, want je weet maar nooit wie interessant voor jou kan zijn.

Chinese leveranciers: Alibaba en Aliexpress

Je kunt zowel online als offline zoeken naar een geschikte leverancier. Mocht je deze niet kunnen vinden binnen je eigen netwerk dan kan je altijd nog online zoeken. Vaak komt het voor dat je dan terecht komt op Alibaba.com en Aliexpress.com.

Via deze websites kan je makkelijk in contact komen met Chinese leveranciers. Bij Alibaba heb je overigens meer onderhandelingsruimte en kan je producten op maat laten maken, omdat zij meer gericht zijn op afname van grotere hoeveelheden.

Het kan zijn dat je wat sceptisch bent over Chinese goederen en misschien vraag je je af of de producten uit China wel van een goede kwaliteit zijn. Producten uit China zijn absoluut van goede kwaliteit (zolang je zaken doet met de juiste leveranciers). Tegenwoordig komen er veel producten uit China en andere Aziatische landen en op gebied van kwaliteit zijn ze er flink op vooruit gegaan.

Tip: klik bij filters altijd ‘trade assurance’ en ‘gold supplier’ aan zodat je verzekerd bent dat je bestelling beschermd is. Leveranciers krijgen deze labels als ze beschikken over goede betalingsvoorwaarden, zich houden aan de beloofde levertijd en kwalitatieve producten leveren.

Leveranciers staan ook op beurzen

Zowel in Nederland als België kun je beurzen bezoeken waar producten worden aangeboden en verkocht aan inkopers. Voor elk vakgebied is er een eigen beurs. Voor beurzen in Nederland en België is het raadzaam om te Googelen wanneer en welke beurzen er plaats vinden zodat je hier op tijd rekening mee kunt houden.

Tot slot is het verstandig om in een bestand (Word of Excel) bij te houden met welke leveranciers je contact hebt gehad en welke leveranciers interessant zijn voor de toekomst. Sla alle informatie en gegevens op. Ook wanneer bepaalde leveranciers niet hebben gereageerd is het handig om dit bij te houden. Dit zorgt ervoor dat je alle informatie beschikbaar hebt en het er zo weer bij kunt halen.

wat kun je het beste aanbieden op het partnerplatform van bol.com
Prijsstrategie bepalen: hoe kies je de beste prijs voor je product(en)?

Stap 4: producten testen (stel de klant centraal)

In deze fase is het belangrijk dat je de wensen en behoeften van de klant in kaart brengt. Verder kun je naar reviews krijgen van soortgelijke producten om te kijken of er genoeg vraag- en positieve reacties zijn. Daarnaast kun je ook je netwerk raadplegen.

Elke klant wil een kwalitatief goed product en tegenwoordig zijn de verwachtingen ook steeds hoger. Maar ook bol.com vereist een kwalitatief product. Daarom is het belangrijk om te testen of de producten die je wil aanbieden deugdelijke producten zijn.

Proef order

Voordat je een grote bestelling gaat inkopen om op bol.com aan te bieden is het verstandig om eerst een sample order te plaatsen bij de leverancier. Je kunt ook meerdere samples bestellen bij verschillende leveranciers om de kwaliteit te vergelijken zodat je uiteindelijk het kwalitatief beste product kunt bestellen. Laat de samples ook eens beoordelen door vrienden, familie of kennissen.

Houd er rekening mee dat wanneer je veel samples besteld je relatief ook hoge verzendkosten betaald, maar deze ga je op de lange termijn makkelijk weer terug verdienen. Veel leveranciers verwerken dit bedrag ook weer wanneer je je eerste bestelling plaats.

Verder zijn verzendtijd, verpakkingsmateriaal, en service na de koop belangrijk. Test je product(en) zorgvuldig. Dit kan je doen door het eerst op bijvoorbeeld marktplaats.nl of eBay.nl te plaatsen (of ja daar is die weer: je netwerk te raadplegen) om te kijken of er voldoende vraag naar is. Krijg je al veel bestellingen binnen via marktplaats en eBay, dan is de kans groot dat het op bol.com ook goed loopt.

Stel de klant centraal

Heb je nog op of aanmerkingen over de samples, laat dit dan ook direct weten aan je leverancier zodat je snel tot een oplossing kunt komen. Houd altijd in het achterhoofd dat de klant het belangrijkste is in het proces. Weet je de verwachtingen van de klant te overtreffen dan komt dit je alleen maar ten goede in de winst.

Omschrijf eens wie jouw ideale klant is. Dit kan je namelijk helpen wanneer je een advertentie op bol.com gaan aanmaken en je teksten gericht schrijft voor jouw doelgroep. Het analyseren van je klant(en) heeft daarnaast als voordeel dat je jouw listing kunt afstemmen op de klant.

Stel je voor dat je springtouwen gaat verkopen, dan kun je hier op in spelen door te vermelden ‘springtouw met kogellagers’. Over het algemeen zijn deze kwalitatief beter en klanten vinden dit vaak belangrijk.

Wees kritisch

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat zou mijn klant vinden van dit product (tevredenheid)?
  • Hoe voelt de klant zich als hij/zij het product in handen heeft (beleving)?
  • Komt het product overeen met mijn eigen verwachtingen?
  • Is het product op tijd geleverd? Zo niet, werd ik hiervan op de hoogte gesteld?
  • Voldoet het verpakkingsmateriaal aan mijn verwachtingen?
  • Zijn de vooraf gestelde eisen nagekomen?
  • Krijg ik een Track en Trace-nummer van mijn bestelling?

Stap 5: tijd om te verkopen

Na het uitvoeren van alle stappen is het tijd om je producten te verkopen via bol.com. Je hebt voldoende kennis opgedaan en research uitgevoerd om een winstgevende product te vinden, afspraken gemaakt met je leveranciers en je prijsstrategie bepaald.

Communiceer nogmaals alle afspraken met je leverancier en zorg er voor dat voor beide partijen alles duidelijk is.

Vraag om alle definitieve afspraken op de ‘proforma’ invoice (voorlopige factuur) te zetten, zodat jij alles zwart op wit hebt. Plaats je eerder order volgens de afgesproken hoeveelheid (MOQ) en condities. Vraag ook naar de levertijd, zodat je weet wanneer je je bestelling kunt verwachten.

Als je eenmaal je product(en) hebt ontvangen kan je de keuze maken om alles in eigen beheer te houden en goederen thuis (of op de zaak) op te slaan of gebruik te maken van de logistiek via bol.com.

Tot slot: doorloop de bovenstaande stappen en hopelijk heb jij binnenkort je eerste winstgevende product online op het platform van bol.com. Wil je liever eerst nog wat meer informatie over ‘platform ondernemen’? Bekijk dan eens deze gratis online training en meld je snel aan (let op: er is een beperkt aantal plekken beschikbaar).

Overigens heb ik voor de complete training een uitgebreide review geschreven. Deze vind je hier >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *