Voordat je een online business wilt runnen bedenk je van te voren goed welk product je wilt gaan verkopen. Waar ga je het inkopen? Hoe zit het met verzending en hoe komt het bij je klanten terecht?
Wanneer jij je niet druk wilt maken om het logistieke gedeelte (voorraadbeheer, klantenservice, inkoop, etc) dan is dropshipping een interessant businessmodel voor jou als online verkoper.
Een online business zonder voorraad, klantenservice of verzendingen!
Zoals gezegd is dropshipping een verzendmethode waarbij je producten verkoopt zonder dat je deze zelf producten op voorraad hebt. Je koopt de producten pas in bij een leverancier, nadat je een bestelling van de klant hebt ontvangen
Vervolgens neemt de leverancier ook het logistieke proces voor zijn rekening en stuurt de bestelling(en) rechtstreeks naar de klant. De klant besteld bij jouw webshop en jij stuurt dus als ’tussenpersoon’ de factuur door naar de leverancier.
Aan dropshipping zijn veel voordelen verbonden, maar er zijn ook enkele nadelen. Waar dien je op te letten, hoe vind je de juiste leveranciers en hoe vergroot je je omzet? Wil je weten of dropshipping geschikt is voor jou? Klik dan hier!
In dit artikel behandelen we hoe je in een paar stappen je eigen dropship business opzet.
Je eigen dropship business: start met marktonderzoek
Wanneer je nog totaal geen idee hebt wat je wilt verkopen, geen probleem. Start met marktonderzoek doen. Dit is de eerste stap om erachter te komen waar vraag naar is. De zoekwoordplanner van Google leent zich ideaal om er achter te komen waar veel zoekvolume naar is.
Wees hier wel voorzichtig mee, want populaire producten als telefoonhoesjes en laptops hebben veel zoekvolume, maar hier is de concurrentie ook het grootst. De kunst is om een product te vinden, waar je niet direct op zou komen, maar waar wel voldoende vraag naar is.
Dit heeft diverse voordelen, omdat er minder concurrenten zijn, hogere marges en beter op te schalen. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal kledingmerk, spaarlampen, kunstgrasmatten of zelfs caravan spiegels. Wanneer je overtuigd bent dat je een goed product hebt, is het ook belangrijk dat je onderzoek blijft doen naar de wensen en behoeften van je klanten.
Vind een winstgevende niche
Zoals we net al aangaven is het belangrijk om een ‘niche’ product te vinden. Door het gebrek aan concurrentie op dit deel van de markt, kan het heel lucratief zijn.
Een niche is een klein deel van de markt waar zich weinig tot geen andere aanbieders bevinden.
Je vindt de juiste productgroep voor jou door je ogen en oren goed open te houden: heb je ergens affiniteit mee: heb je een speciale hobby of klaagt een vriend(in) altijd dat hij iets mist? Het kan zomaar zijn dat je toch een nichemarkt ontdekt, waar niet eerder iemand aan gedacht heeft!
Je eigen dropship business: breng de doelgroep in kaart
Tijdens het marktonderzoek heb je verschillende doelgroepen in kaart gebracht. Je weet precies welke doelgroep interessant is voor jouw bedrijf. Ook wanneer je webshop al een tijdje online staat kan je met Google Analytics achter interessante gegevens komen van je klanten. Wat zijn de demografische kenmerken? Hoe komen ze binnen op je webshop? Welke pagina’s bezoeken ze vooral en hoelang zitten ze op je webshop?
Wanneer je deze gegevens analyseert en je aanbod hierop aanpast, dan zal je merken dat je klanten én potentiële klanten steeds vaker bij je terug komen. Zodra je de markt hebt afgebakend (concreet wie je klanten zijn en wie niet) kan je verder met het optimaliseren van je marketingstrategie.
Bouw een webshop
Natuurlijk niet onmisbaar voor een dropshipping business: een webshop. Het voordeel van het verkopen van producten via een webshop gaat weer een stap verder dan verkopen via Marktplaats of eBay. Alhoewel het wel de moeite waard kan zijn om eerst via marktplaats of eBay te verkopen om te kijken of er genoeg vraag naar je product is.
Het verschil is echter dat je met een webshop een eigen merk opbouwt en daarmee meerwaarde creëert. Bovendien ben je niet afhankelijk van regels, voorwaarden en het design van andere sites. Je kunt zelf je eigen shop opzetten en hier veel klanten voor krijgen.
Vervolgens zal een leverancier de producten versturen, maar je behoudt je eigen klantenlijst, de ranking in Google blijft van jou en jij kunt je marketingprocessen optimaliseren. Zo kun je echt iets opbouwen voor de lange termijn.
Je eigen dropship business: geschikte leverancier vinden
Er zijn een groot aantal websites waar bijvoorbeeld allemaal leveranciers zijn verzameld, speciaal voor dropshipping. Het nadeel hiervan is dat er al honderden of misschien wel duizenden anderen zijn die deze producten promoten, omdat het bekend is dat deze leveranciers aan dropshipping doen.
Iets wat natuurlijk veel beter zou zijn, is dat je een leverancier hebt die nog niet samen werkt met veel dropshippers, en dat je een leverancier vindt die eigenlijk nog helemaal niet met online ondernemers samen werkt. Dit vergt wel meer tijd en energie om een geschikte leverancier te vinden, maar dit kan je wel veel meer opleveren.
Wanneer jij net even dat stapje extra zet (wat andere dropshippers nalaten) dan kan je gaan samenwerken met leveranciers die echt goede niche producten hebben met misschien wel veel hogere marges. Bovendien heb je direct veel minder concurrentie.
Deze leveranciers vindt je door eenvoudigweg je oren en ogen open te houden. Rijd een keer over een industrieterrein en kijk eens wat voor bedrijven er allemaal zijn. Je zult versteld staan van het type producten waar je wellicht nog nooit van gehoord hebt, maar waar wel veel vraag naar is en waar veel hoge marges op zitten.
Daarnaast is het natuurlijk ideaal wanneer een leverancier nog geen webshop heeft, maar wel een website waar je eigenlijk met heel veel moeite een product kunt bestellen. Als jij kunt regelen dat je een webshop voor hun producten opent waar mensen wèl eenvoudig kunnen kopen, dan zul je automatisch al beter gaan verkopen dan de leverancier zelf!
Kijk dus simpelweg om je heen en denk out-of-the-box. Wees niet te bang om de telefoon op te pakken of wat mailtjes te versturen en kijk welke verschillende producten en diensten je kunt verkopen.
Inschrijven bij de KvK
Gefeliciteerd! Je hebt marktonderzoek gedaan, een niche product gevonden, je doelgroep in kaart gebracht, een webshop opgezet en een geschikte leverancier(s) gevonden. Je kunt nu officieel beginnen met ondernemen en je internet business opbouwen en uitbreiden.
Bij dropshipping heb je geen startkapitaal of een lening nodig om een (online) winkel te beginnen. Je hoeft namelijk geen producten in te kopen of te verzenden.
Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (kosten eenmalig €50,-) en zorg dat je financiën op orde zijn. Zorg dat zakelijke en privé rekeningen gescheiden blijven. Wil je echter alleen je privé rekening koppelen dan kan dit natuurlijk ook, maar zorg dat je wel eventueel geld op zij zet die je uit de onderneming haalt.
Je eigen dropship business: goed begin is het halve werk
Zorg ervoor dat de layout en het design van je webshop er professioneel en verzorgd uitziet. Het belang hiervan is te vergelijken met een fysieke winkel.
Een winkel die niet schoon is, niets aan het interieur doet en de presentatie van de producten verwaarloosd, zal minder snel iets verkopen dan een shop waar alles keurig op orde is. Hoe beter jouw webshop eruit ziet, hoe beter je gaat verkopen.
SEO en productinformatie
Unieke webteksten, zoals uitgebreide productinformatie en foto’s die je kunt in- en uit zoomen, zorgen ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten. In veel gevallen kan deze content geleverd worden door de dropshipleverancier.
Levert de dropshipleverancier aan meerdere webwinkels? Zorg dan dat je de teksten herschrijft, zodat je je onderscheidt van de concurrenten. Originele productomschrijving doet veel voor je marketing en vindbaarheid waardoor je uiteindelijk hoger scoort in de zoekresultaten.
Je eigen dropship business: lang leve marketing
Met dropshipping heb je de mogelijkheid om een stuk efficiënter te werken, omdat je je volledig kunt richten op het vermarkten van je producten. Je kunt al je geld en tijd direct investeren in marketing om je omzet te verhogen. Maak productvideo’s, houd een blog bij en speel in op feestdagen met speciale aanbiedingen. Bied korting aan vaste klanten of maak gebruik van een nieuwsbrief waar klanten zich op kunnen abonneren.
Geen snel-rijk methode
Vanwege de laagdrempeligheid en het beperkte risico, is dropshipping voor veel startende ondernemers een ideale mogelijkheid om een bedrijf te runnen. Toch moet je dropshipping niet zien als een methode om snel rijk te worden.
Net als met een ‘gewone’ webshop, waarbij je producten zelf inkoopt, heb je met een dropship webshop ook de verantwoordelijkheid over een winkel. Dropshipping is niet een op zichzelf staande toverformule. Je besteed een gedeelte van de werkzaamheden uit, zodat jij je verder kunt focussen op het bouwen aan een winstgevende webwinkel!
Misschien vind je dit ook interessant: Dropship Academy 3.0 van Joshua Kaats – Waardevol of Waardeloos? [Review]