Wat zijn de kwaliteiten en valkuilen van startende ondernemers? Oftewel, wat maakt een goede ondernemer. Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Aan jouw de taak om deze kwaliteiten te benutten en goed op de valkuilen te letten. In deze blogpost gaan we in op 5 kwaliteiten en 5 valkuilen van startende ondernemers.

Wist je dat meer dan 50 procent van de ondernemers binnen 5 jaar stopt met zijn of haar business? Wat is de reden of redenen waarom het hun niet lukt om succesvol te zijn? Grote kans dat dat te maken heeft met een van de onderstaande valkuilen waar je als starter mee te maken krijgt. Probeer de kwaliteiten die je van nature niet hebt te ontwikkelen (of besteed dit uit), maar focus je vooral op waar je wel in uitblinkt!

Kwaliteiten van startende ondernemers

Als je je focust op waar je goed in bent dan ga je eerder resultaat behalen, dan wanneer je voortdurend met je minder sterke kant aan de slag gaat. Natuurlijk is dit op de lage termijn van belang, maar als je overal een beetje wat vanaf weet dan ga je je niet onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

1. Gedrevenheid

Gedrevenheid is een hele mooie eigenschap. Ondernemers die gedreven zijn, lopen over van de motivatie. Ze willen hun plan zo snel mogelijk in werking zetten. Taken en opdrachten perfect uit voeren, het beste uit elke situatie halen en altijd zo hoog mogelijk willen presteren. Herken jij dit?

Iedere mogelijkheid aanpakken om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Dan ontbreekt het zeker niet aan gedrevenheid. Een ondernemer pur sang is altijd op zoek naar nieuwe ervaringen en creëert zo vaker situaties waar zich nieuwe kansen voordoen.

Twijfel je? Of heb je nog niet 100% vertrouwen dat jouw bedrijf van de grond komt? Ga eens een middag sparren met een ervaringsdeskundige, coach of partner. Raak je weer volop gemotiveerd? Ga er voor! Twijfel je alsnog, dan heb je momenteel nog niet de drive die je wilt hebben.

gedreven
Misschien vind je dit ook interessant: intrinsieke vs. extrinsieke motivatie

2. Zelfstandig

Zelfstandig ondernemer en zelfstandig zijn, goh? Toch een hele belangrijke kwaliteit, zeker als starter. Ben je in staat om zelf nieuwe taken op taken en kan je probleemoplossend handelen? Werk efficiënt, deel je tijd nuttig en pak werkzaamheden op wanneer je tijd over hebt. Onafhankelijke mensen vinden het heel belangrijk dat ze hun werk naar eigen inzicht kunnen organiseren.

Onafhankelijke mensen hebben een brede kijk op de wereld en zijn vol zelfvertrouwen.

Niet voor niets ben je een eigen bedrijf begonnen en daarom wil je zelf je tijd indelen. Geen baas boven je of teamleider die zegt wat je moet doen. Je stelt je eigen deadlines en bepaalt zelf je werkzaamheden. Onafhankelijke ondernemers vertrouwen op hun eigen kunnen en laten zich niet snel uit het veld slaan.

3. Betrouwbaar

Een van de belangrijke eigenschappen van een startende ondernemer (eigenlijk voor elke ondernemer) is betrouwbaar zijn. Met name als je net begint en een klant wil binnen halen of een samenwerking wil aangaan, dan dient de andere partij in jou te geloven. Hoe kom je over? Straal je professionaliteit uit? Weet je waar je het over hebt? Laat zien dat jij de expert bent en wat je kunt bijdragen. Durf bijvoorbeeld iets weg te geven om een vertrouwensband op te bouwen.

Daarnaast is het van belang dat je taken goed en zorgvuldig uitvoert. Betrouwbaar zijn voorkomt belangenvermenging. Eveneens zorgt het ervoor dat de eigen positie en belangen duidelijk zijn. Eerlijk zijn over de uit te voeren werkzaamheden hoort hier ook bij.

4. Resultaatgericht

Resultaatgerichte ondernemers richten zich volledig op het bereiken van hun doel. Ze nemen actief beslissingen die ondanks tegenslagen of problemen hun niet uit het veld laten slaan. Wanneer je resultaatgericht bent stel je concrete doelen op. Ben je in staat om deze doelen te behalen met de beschikbare middelen en gebruik je creatieve methodes om dit doel te behalen.

Volledig gefocust op het eindresultaat, zonder afgeleid te worden door problemen of tegenslagen.

Niet iedereen heeft deze eigenschap in zich. Toch is deze essentieel. Hoe kun je dan wel de focus verbeteren en ervoor zorgen dat de voorop resultaten worden behaald? Maak doelstellingen SMART! De letters staan voor Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Bijvoorbeeld: voor 31 december 2021 hebben we 10% meer omzet behaald ten opzichte van 2020. Hiermee zet je een concreet doel neer waarvan je makkelijk kunt meten of je deze hebt bereikt.

Meer weten over hoe je SMART doelen opstelt? Bekijk dan deze blogpost >>

5. Overtuigingskracht

Overtuigingskracht is niet alleen een eigenschap voor verkopers, het is een competentie waar je als startend ondernemer veel voordeel uit kunt halen. En dat kan nog wel eens lastig zijn, als je net begint heb je nog weinig om te laten zien. Geen omzetcijfers, track record of testimonials die je kunt inzetten. Hoe vergroot je dan je overtuigingskracht? 2 handige tips:

Stel je bescheiden op. Huh? Maar als ik iemand wil overtuigen moet ik toch juist doorpakken? Nee! In 9 van de 10 gevallen is het niet nodig om iemand te overtuigen. Mensen willen zich begrepen voelen en uiteindelijk willen ze een oplossing voor hun probleem. Wanneer iemand zich aangevallen voelt omdat jij diegene probeert te overtuigen, dan bereik je het tegenovergestelde en schiet die persoon in de verdediging.

Wil je overtuigend overkomen? Luister dan goed! Het zijn vaak de mensen die je minder hoort en beter luisteren, maar als ze dan wat zeggen zit er kracht achter hun boodschap. Als ze iemand willen overtuigen, focussen ze zich op actief luisteren. Je dient dus te begrijpen wat jouw gesprekspartner echt wil, zodat je daar een passende oplossing voor hebt.

Valkuilen van startende ondernemers

Naast de kwaliteiten zijn er valkuilen waar je rekening mee moet houden. Hieronder vind je 5 belangrijke valkuilen.

1. Gebrek aan focus

Bij de start van je nieuwe business is het niet verkeerd om voor dingen open te staan, maar alles aangrijpen wat op je pad komen is niet heel handig. Verschillende concepten uitproberen en samenwerkingen aan gaan is goed, maar maak hier geen gewoonte van. Hoe langer je actief bent hoe beter je ontdekt wat wel en niet werkt.

Sommige starters, veelal op gebied van marketing en sales zien overal kansen in en vergeten het grote plaatje. Ze zijn zo gewend geraakt aan al hun activiteiten, dat ze door de bomen het bos niet meer zien en dat belemmert op termijn de groei van het bedrijf. Doe op tijd afstand van zaken die je afleiden van jouw core-business.

Beter in één ding uitblinken, dan in 10 gemiddeld zijn.

2. Te weinig marktonderzoek

Een succesvolle business start met grondig marktonderzoek. Zorg dat, voordat je investeert, weet of er voldoende vraag is naar jouw product of dienst. Zijn er substituut goederen (vergelijkbare producten)? Hoe ziet de doelgroep eruit? Hoeveel concurrenten zijn er actief?

Hoe onderscheidt je je van de concurrentie? Klink vanzelfsprekend onderzoek doen, toch wordt het vaak niet gedaan.

Wanneer je volledig gelooft in jouw business, dan is het moeilijk om die gedachte eerst opzij te zetten en objectief marktonderzoek te doen. Het liefst wil je gewoon starten. Zorg toch dat je zaken gaat onderzoeken die relevant zijn voordat je begint. Wie weet kom je tot inzichten waar je op de lange termijn iets aan hebt.

3. Financiële zaken

Je begint op 0. De kans dat je na een 1 maand al tonnen binnen harkt is vrijwel ook 0, dus zorg dat je ook een financiële buffer hebt. In de ene business heb je meer kapitaal nodig als de andere. Als je bijvoorbeeld producten gaat in- en verkopen reken dan op meer budget dan wanneer je start met een verdienmodel als affiliate marketing of dropshipping.

Inkomsten zullen ook niet elke maand hetzelfde zijn, winstgevende maanden worden afgewisseld met mindere periodes. Zorg dan dat je eventuele tegenvallende resultaten kunt opvangen. Een belangrijke oorzaak van het feit dat zoveel starters na een paar stoppen is doorgaans te wijten aan geldgebrek. 

Daarnaast krijg je als zelfstandig ondernemen te maken met financiële administratie. Dit kan prima in een excel bestand als je niet hele moeilijke of veel transacties doet, maar je kunt uiteraard ook een boekhoudprogramma gebruiken. Een eenvoudige versie volstaat om te zorgen dat je alles netjes bijhoudt, zoals bijvoorbeeld e-boekhouden.nl.

Oh, niet te vergeten: de belastingdienst. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Jaja, omzetbelasting per kwartaal, inkomstenbelasting aan het einde van het jaar, btw factureren, etc, etc. Zorg dat je btw apart zet, zodat je aan het eind van het jaar niet voor verrassingen komt te staan. Reken altijd ex.btw! Houdt administratie bij en probeer zakelijke en privé uitgaven gescheiden van elkaar te houden. Besteed je dit liever uit? Overweeg dan een boekhouder.

4. Balans tussen werk en privé

Een nieuwe business opzetten kost tijd en energie. Werkweken van 60 uur is meer de regel dan uitzondering. Niet zozeer fysiek, maar alle tijd dat je aan het brainstormen bent voor je bedrijf is tijd wat je meerekent. Dit heeft impact op je privé situatie. Hobby’s die je wellicht overslaat en vrienden of vriendinnen waar je minder mee afspreekt.

Succes gaat nu eenmaal niet samen met wekelijks in de kroeg zitten met vrienden of shoppen met vriendinnen. Stel prioriteiten! Maak een planning en zie of je bereid bent om dingen op te offeren om aan je onderneming te werken. Zoek desnoods een mentor om je te helpen in de business waar jij in wilt uitblinken.

5. Alles zelf blijven doen

Wellicht een van de meest voorkomende valkuilen. Binnen je eigen bedrijf heb je vaak meerdere rollen: eigenaar, verkoper, marketeer, administratief medewerker en noem maar op. Al deze taken neem je tegelijkertijd op je. Echter, kun je maar in 1 of 2 rollen uitblinken, waardoor je de rest zal moeten uitbesteden. Tenminste, als je wilt groeien.

Zoek daarom mensen die beter zijn op bepaalde vlakken. Voorkom dat je in je bedrijf blijft werken en leg de focus op werken aan je bedrijf! Verzamel daarom mensen om je heen die andere rollen kunnen overnemen zodat je kunt groeien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.