Een eigen webshop beginnen of een paar dagen per week werken als zzp’er of freelancer naast je huidige baan? Starten met een bedrijf hoeft niet fulltime, je kunt er namelijk ook voor kiezen om parttime te ondernemen.

Wellicht wil of kan je nog niet volledig afhankelijk zijn van het inkomen uit je eigen bedrijf. Parttime beginnen kan dan een goede optie zijn! Naast je huidige baan betekent niet dat je er ook maar ‘half’ mee bezig bent. Veelal heb je te maken met dezelfde regels, wetten en werkzaamheden als wanneer je fulltime aan de slag gaat.

Parttime ondernemen geeft je met name in het begin zekerheid over je inkomen, pensioenopbouw en biedt bescherming wanneer je arbeidsongeschikt raakt. Wat je motivatie ook is, er zijn genoeg zaken om rekening mee te houden.

Voor- en nadelen parttime ondernemen

Parttime ondernemen of starten als parttime zzp’er kent voor- en nadelen.

Voordelen

  • Minder financieel risico, omdat je een inkomen hebt uit je vaste baan. Verder ben je ook verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en bouw je pensioen op. Terugvallen op een inkomen uit je huidige baan kan ook een valkuil zijn, omdat de gedachte er in kan sluipen, dat mocht het misgaan je altijd nog een plan B hebt. Onderneem met de gedachte, dus ook parttime, alsof het je enige bron van inkomsten is.

 

  • Door parttime te ondernemen kan je voor jezelf bepalen of het ondernemerschap echt iets voor je is. Durf je te investeren? Ben je stressbestendig? Beschik je over genoeg doorzettingsvermogen? Als ondernemer zal je veel dingen in het begin zelf doen. Kan je goed met die vrijheid omgaan? Zet van te voren op papier waar je goed in bent en waar verbeterpunten zitten.

 

  • Minder (werk)druk. Je kunt aan je business werken zonder dat je je direct druk hoeft te maken over geld.

Nadelen

 

  • Minder profiteren van fiscale voordeeltjes. Als parttime ondernemer profiteer je vaak niet optimaal van financiële hulp zoals een startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Om hier in aanmerking voor te komen dien je minimaal 1.225 uur per jaar in je bedrijf te stoppen.

 

  • Elke ondernemer dient zijn boekhouding, opslag, acquisitie, marketing en andere werkzaamheden te doen. Uiteraard kun je dingen waar je minder goed in bent uitbesteden, maar het is zonde als je winst direct verdwijnt naar diensten die je uitbesteed.

Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen en nadelen te bedenken, maar belangrijk is dat jij voor jezelf alles goed op een rijtje zet om na te gaan of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

starten als ondernemer
Lees ook: redenen om te starten als ondernemer >>

Schrijven van een ondernemingsplan

Vaak wordt gedacht dat je als startende ondernemer een ondernemingsplan opstelt om financiering te krijgen van een bank. Echter, is het van belang dat je, ook als je geen financiering nodig hebt, een ondernemingsplan opstelt. Het hoeft geen uitgebreid rapport te zijn, maar zet hierin de belangrijkste zaken onder elkaar. Houd rekening met het volgende:

  • wie je bent als ondernemer
  • je bedrijfsidee
  • welke rechtsvorm je kiest (eenmanszaak, VOF of maatschap)
  • prognose omzet verwachting
  • marketing (4 P’s)
  • je verdienmodel
  • algemene/juridische zaken

Hoe zit het met fiscale zaken?

Wanneer je in loondienst werkt en daarnaast parttime aan de slag gaat als ondernemer, krijg je te maken met verschillende fiscale zaken, zoals inkomstenbelasting, btw en de kleine ondernemersregeling.

Inkomstenbelasting

In loondienst wordt maandelijks loonbelasting ingehouden. Als zelfstandig ondernemer, zzp’er of freelancer dien je één keer per jaar aangifte inkomstenbelasting te doen over de winst. Dit komt bovenop het loon dat je verdient met je vaste baan. Zowel over het loon als de winst uit je bedrijf betaal je inkomstenbelasting.

Btw

Als ondernemer berekent je vrijwel altijd btw aan je klanten. De hoogte van het tarief is afhankelijk van het soort producten of diensten die je aanbiedt. De btw kent verschillende tarieven. Het algemene tarief is 21%. Voor sommige goederen en diensten geldt het verlaagde tarief van 9%. Doe je zaken met het buitenland, dan kan het tarief 0% zijn. Btw die je ontvangt, draag je af aan de Belastingdienst. Btw die je betaald aan bijvoorbeeld leveranciers zijn aftrekbaar.

Aangifte omzetbelasting

Behalve inkomstenbelasting krijg je ook te maken met omzetbelasting. Ben je ondernemer voor de btw? Dan ontvang je een btw-id. Je bent verplicht dit nummer op je facturen te zetten. Ook dien je een overzicht bij te houden van alle verzonden en ontvangen facturen. Ieder kwartaal doe je aangifte voor de btw.

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Sinds januari 2020 is de kleine ondernemersregeling veranderd. In plaats van minder belasting, is er een btw-vrijstelling als je niet meer dan €20.000 per jaar omzet. Door gebruik te maken van deze regeling ben je vrijgesteld van administratieve verplichtingen.

Let op: dit betekent dat je niet elk kwartaal btw-aangifte hoeft te doen. Btw breng je niet meer in rekening bij klanten, maar je kunt betaalde btw dan ook niet meer terugvragen. Wanneer je meedoet met de KOR, doe je dat voor tenminste 3 jaar. Mits je omzet onder de € 20.000 blijft.

Voorwaarden voor de kleine ondernemersregeling

  • Je hebt een eenmanszaak, vof, cv of maatschap.
  • Na aftrek van voorbelasting betaal je jaarlijks minder dan 1.883 euro btw aan de fiscus.
  • De administratie van de btw is in orde (bewaar facturen).
  • Je bedrijf is gevestigd in Nederland.

Aftrekposten

Betaalt je als ondernemer inkomstenbelasting, dan heb je recht op een aantal aftrekposten, zoals de investeringsaftrek, de Fiscale Oudedagsreserve (FOR) en de ondernemersaftrek.

De ondernemersaftrek bestaat uit:

  • Zelfstandigenaftrek en startersaftrek
  • Mkb-vrijstelling
  • Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk
  • Meewerkaftrek
  • Stakingsaftrek

Wanneer je op zijn minst 1.225 uur per jaar aan je bedrijf besteedt, dan kom je in aanmerking voor de bovenstaande aftrekposten. Dit zijn niet alleen directe uren, zoals uren die je factureert. Houd ook rekening met indirecte uren als brainstormen, netwerken, reistijd, acquisitie, marketing, en het bijwerken van je administratie.

parttime ondernemen
Eigen bedrijf opzetten zonder startkapitaal: hoe doe je dat?

Heb je verzekeringen nodig als parttime ondernemer?

Sta je dagelijks mensen te knippen? Verkoop je groente en fruit op de markt of werk je parttime als koerier? Dan is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Daarnaast zijn er nog een paar verzekeringen die de moeite waard zijn.

Arbeidsongeschiktheid

Wat je beroep ook is, je kunt arbeidsongeschikt raken. Als je niet meer in staat bent om te werken krijg je bijstand. Om een aanvullend inkomen te ontvangen zou je een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten. De kosten van deze verzekering kun je weer aftrekken voor de inkomstenbelasting.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Stel je rijdt tegen de bestelbus van een klant aan en deze heeft schade, wat doe je dan? Je WA-verzekering geldt hier niet, maar je kunt je dan beroepen op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt schade die je als ondernemer veroorzaakt. Echter, dient een klant een schadeclaim in omdat je gebrekkig werk aflevert, dan dekt de verzekering deze schade niet. Dit valt onder ondernemersrisico.

Beroepsaansprakelijkheid

Stel jij geeft als jurist verkeerd advies en een klant krijgt daardoor financiële schade. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering vergoedt deze schade dan. De hoogte van de premie is afhankelijk van je beroep. Deze verzekering is met name interessant voor ondernemers met een adviserend beroep, zoals consultants.

Goederen en inventaris

Als er brand uit breekt dan kan je voorraad of inventaris schade oplopen. Een goederen- en inventarisverzekering vergoedt die schade. Voorwaarde is dat het pand wel goed is beveiligd. Heb je een bedrijf aan huis? Dan is uitbreiding van je inboedelverzekering meestal voldoende.

Als je genoeg ruimte aan huis hebt dan is dit vaak de makkelijkste oplossing, maar de meeste huizen hebben een woonbestemming. Toch heeft
de gemeente vaak geen bezwaar als je kantoorruimte hebt aan huis. Heb je ongedierte in huis dan kun je niet goed werken bijvoorbeeld.

Je mag in je woning een bedrijf hebben als het voldoet aan het volgende:

  • Het bedrijf heeft slechts een kantoorfunctie
  • Er komen geen klanten naar de woning
  • Omwonenden mogen geen overlast krijgen
  • Slechts een klein deel van de woning mag beschikbaar zijn voor je bedrijf

Het kan gebeuren dat de gemeente of buren bezwaar maken als je een winkel of machine werkplaats aan huis begint. Een kapper, beautysalon, gastouderopvang of bed & breakfast is soms wel mogelijk. Informeer tijdig bij je gemeente wat de mogelijkheden zijn.

Klaar om je in te schrijven bij de KvK?

Heb je aan alle relevante zaken gedacht en sta je te springen om voor jezelf te beginnen? Dan dien je je in te schrijven bij KvK. Hier kun je online een afspraak voor maken en dit is met een paar muisklikken gebeurt.

Voordat je langsgaat om je inschrijving officieel te maken, vul je het online inschrijfformulier in. Na inschrijving krijg je direct je voorlopige KvK-nummer mee. Inschrijven kost eenmalig €50. Als je bij je inschrijving een uittreksel wilt kopen van je bedrijf, dan kost dat € 15.

Ben je jonger dan 18? Dan heb je toestemming van je ouders of verzorgers nodig. Begin je vanuit een uitkeringssituatie? Ook dan is het mogelijk parttime te ondernemen. Bespreek je plannen altijd eerst met je werkcoach.

https://www.youtube.com/watch?v=Me-ASoGvQ4k
Lees ook: hoe werkt een online training, webinar, workshop of internet masterclass?

Houd je werkgever te vriend

Begin je in dezelfde branche in dezelfde regio als je oude werkgever? Snoep dan niet de klanten af, want grote kans dat hij of zij beroep doet op een concurrentiebeding. In een concurrentiebeding staan de werkzaamheden die de werkgever wil verbieden, de duur van het verbod en het gebied waarvoor het geldt.

Met een concurrentiebeding probeert een werkgever te voorkomen dat de werknemer de kennis en goodwill die hij tijdens het dienstverband heeft opgebouwd kan benutten door zelf een concurrerend bedrijf op te zetten.

Netwerken

Door te netwerken kan je aan nieuwe klanten komen of nieuwe opdrachten binnen slepen. Ga naar beurzen en spreek ondernemers uit jouw branche om te kunnen groeien. Ook kan je je aansluiten bij bijvoorbeeld een ondernemersvereniging

Samenwerken met een zakelijke relatie kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld als je aan een opdracht werkt en een andere klus voorbijkomt die prioriteit heeft. Nee verkopen is meestal niet handig. Die potentiële opdrachtgever gaat dan waarschijnlijk naar de concurrent.

Tot slot is het ook van belang dat je je eigen netwerk in zet om de naamsbekendheid van je producten en/of diensten bij jouw doelgroep onder de aandacht weet te brengen.

Lees ook: naamsbekendheid van je bedrijf vergroten met affiliate marketing

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.