Je bent vast wel eens een artikel tegengekomen over hoe je vanuit huis duizenden euro’s per maand kunt verdienen. Alhoewel dit mogelijk is, zal je wel de juiste dingen moeten doen en bereid zijn om er tijd en energie in te stoppen.
Misschien vind je dit ook interessant: minder concurrentie is meer winstpotentie
Vergeet die ‘korte termijn’ succesverhalen
Veel startende affiliates maken de fout doordat ze succesverhalen lezen waarin wordt beweerd dat ze bakken met geld kunnen verdienen met affiliate marketing.
Ze starten gemotiveerd, maar als resultaat na drie of vier weken uitblijft, dan geven ze op en zeggen dat het toch niet werkt. Geef niet op wanneer je website nog niet meteen winst oplevert, want als je start met affiliate marketing dan duurt het een tijdje voordat je verkopen gaat generen.
Richt je op de lange termijn en geloof niet in die ‘snel rijk methode’, maar geloof en vertrouw op jezelf. Succes gaat komen, maar om dit te realiseren dien je er voor te werken en geduld te hebben.
Het verkeerde product promoten
Toch één van de meest gemaakte fouten door affiliates is het promoten van het verkeerde product, maar wanneer is een product niet goed?
Er zijn namelijk duizenden producten die je kunt promoten, maar uiteraard zitten er altijd producten tussen die niet goed converteren. Dit kan komen door een verkeerde landingspagina, die niet goed laadt of helemaal niet converteert.
Als je een product promoot doe dan altijd eerst onderzoek naar het product dat je wilt promoten. Zijn er concurrenten die verkopen doen? Hoe converteert de landingspagina, etc.
Elke dag naar je statistieken kijken
Op zich niet een grote fout, maar het kan zeker wel demotiverend werken. Wanneer je begint met affiliate marketing, dan moet je niet verwachten dat je al direct duizenden bezoekers naar je website krijgt, dit heeft namelijk tijd nodig.
Als je dan elke dag naar je statistieken gaat kijken en ziet dat de cijfers nog niet naar wens zijn, dan werkt dat niet bepaald motiverend. Deze statistieken kan je weer volgen met Google Analytics.
Iets wat wellicht beter werkt is door bijvoorbeeld aan het einde van elke maand de statistieken te bekijken en deze te vergelijken met de maand daarvoor. Zo heb je een beter beeld van een groei of daling in je bezoekersaantal, de gemiddelde sessieduur en welke pagina’s het meest worden bezocht.
Lees ook: waarom is het affiliate netwerk zo belangrijk?
Geen duidelijke doelgroep
Als je een product promoot, dien je uiteraard wel de juiste doelgroep te bereiken. Hier gaan veel ‘startende’ affiliate marketeers de mist in.
Bepaal altijd wie je doelgroep is en hoe je die gaat benaderen. Beschrijf bijvoorbeeld op 1 a4’tje wie je ideale klant is en hoe jij kan inspelen op de behoefte van die klant.
Je kunt wel veel bezoekers hebben naar je website, maar als hier veel mensen tussen zitten die hier geen interesse in hebben, dan verspil je tijd en geld. Je kunt sneller bepalen wat de doelgroep is door contact op te nemen met de verkoper van het product en simpelweg naar de statistieken vragen.