De Nederlandse affiliate branche is al jaren groeiend. Cijfers van Marketingfacts geven aan de omzet in de afgelopen 10 jaar is toegenomen (in 2016 goed voor 150 miljoen euro). Afgezien van deze veelbelovende cijfers zijn er veel valkuilen voor startende affiliate marketeers.
Elk jaar komen er weer meer verkopers en adverteerders bij en ook de tools voor startende affiliates worden steeds toegankelijker. Populaire affiliate netwerken als Daisycon, Tradetracker en PayPro krijgen er dagelijks nieuwe verkopers bij en maken het affiliates steeds makkelijker om hun product te promoten.
Maar wat zijn nu de grootste valkuilen voor affiliate marketeers? Hebben ze invloed op je resultaten en hoe ga je hier mee om? In dit artikel geven we je enkele tips die je als affiliate kunt toepassen om deze valkuilen te voorkomen.
Misschien vind je dit ook interessant: verwachtingen van affiliate marketing in Nederland >>
Valkuil 1: geduld is (g)een schone zaak
Misschien wel de grootste valkuil voor iedereen die begint met affiliate marketing: geduld. Als affiliate marketeer zal je veel geduld moet hebben, want een online business zet je niet in één of twee dagen op. Hier gaat tijd en energie inzitten voordat je een goede basis hebt staan.
Ben je net begonnen met het opzetten van een affiliate website of ben je volledig nieuw op dit gebied? Reken maar dat je minstens een paar jaar verder moet zijn voordat je er daadwerkelijk een goed inkomen uit kunt halen. Maar hé Rome is ook niet op één dag gebouwd!
Een lange adem hebben…
Het opbouwen van een goede affiliate business kost tijd. Naast het opzetten van een website en relevante content, zal je ook tijd moeten steken in het opbouwen van een autoriteitspositie, inzetten van social media en het opschalen van je business.
Met name als je je website richt op SEO (search engine optimization), zal je moeten beschikken over een flinke portie doorzettingsvermogen. Artikelen die je vandaag online plaatst, scoren misschien pas na een half jaar goed.
Of wellicht duurt het nog iets langer, het hangt er net vanaf in welke niche je actief bent en hoeveel vraag er is naar jouw aanbod. Dit betekent dat je veel tijd investeert, dat zich op korte termijn niet uitbetaald. Voordeel van deze strategie is dat je er op lange termijn wel weer profijt van hebt zonder dat je er nog werk van hebt.
Werkzaamheden naast je online activiteiten
De twijfel over het behalen van resultaten (veelal op korte termijn) en het gebrek aan doorzettingsvermogen zijn de grootste redenen waarom affiliate marketeers er vroegtijdig weer mee stoppen. Wil jij een succesvolle online business opzetten? Vertrouw dan op jezelf, focus je op de lange termijn en heb vooral geduld!
Omdat je niet direct honderden of duizenden euro’s gaat verdienen nadat je een affiliate website hebt opgezet, kan het verstandig zijn om je affiliate business op te bouwen naast je betaalde baan, bijvoorbeeld. Op die manier loop je minder risico wanneer je net begint.
Valkuil 2: affiniteit met het product ontbreekt
Een grote fout die affiliate marketeers maken is dat ze een product gaan promoten waar ze vrijwel niks vanaf weten. De voornaamste reden is dan vaak, dat de commissie per product zó hoog is, wat het aantrekkelijk maakt om te promoten.
Maar als jij een product promoot met een vergoeding van €70,- per product, maar het onderwerp rondom dit product zegt je niks, en je gaat teksten overnemen van andere partijen, dan ga je hier geen verkopen mee doen.
Kies dan bij voorkeur een product waarvan de commissie wat lager is, maar waar je wel veel meer over weet en waarvoor je het leuk vindt om content voor te produceren. Een product of dienst promoten waar je niet of nauwelijks ervaring mee hebt, is niet alleen moeilijk, het komt ook onbetrouwbaar over.
Blijf dicht bij jezelf
Wanneer je een product of dienst van een verkoper gaat aanbieden, dan is het aan te raden om dicht bij jezelf te blijven. Heb je een specifieke hobby? Heb je ergens heel veel verstand van of heb je een passie voor een bepaald product? Denk hier goed over na, en noteer dan wat onderwerpen of thema’s die je interesseren.
Zodoende kan je niet alleen je bezoekers goed informeren, maar ook advies geven op basis van je eigen ervaring en enthousiasme. Bezoekers merken dit en zullen dit ook meer waarderen, waardoor jij uiteindelijk betere resultaten zult behalen.
Wil je graag nieuwe content maken over verschillende onderwerpen? Laat je dan informeren door een specialist op dat gebied of ga samenwerken met een tekstschrijver die hier ervaring mee heeft. Zo kan je elkaar helpen en meer waarde creëren voor je bezoekers
Valkuil 3: afhankelijk zijn van één partij
Als affiliate ben je afhankelijk van drie partijen, nou ja… in ieder geval twee: bezoekers, adverteerder en in principe hoort daar het affiliate netwerk bij, want die zorgt dat jij netjes wordt uitbetaald bij elke verkoop.
Wanneer je heel veel content hebt gecreëerd, je website hebt geoptimaliseerd en veel tijd hebt geïnvesteerd in het binnen halen van zoveel mogelijk bezoekers, maar de adverteerder waar jij het product van promoot stopt ermee (om wat voor reden dan ook), dan heb je dus geen verdienmodel meer.
Zorg daarom dat je niet afhankelijk wordt van één partij, maar heb altijd een back-up van een vergelijkbaar product, zodat je niet een groot gedeelte van je omzet verliest. Als je namelijk maar slechts één product promoot, dan kan dit tot vervelende problemen leiden. Met meerdere verkopers (adverteerders) rondom jouw niche kan je snel schakelen zodat je onafhankelijk blijft.
Benieuwd hoe je een winstgevende niche vindt voor je affiliate website? Je leest het in dit artikel!
Valkuil 4: foute informatie geven
Nog een vervelende valkuil voor affiliate marketeers: foute informatie geven. Je zult niet de eerste (en ook niet de laatste) zijn die een product de hemel in prijst terwijl dit niet terecht is. Op het moment dat een bezoeker op je website komt en bijvoorbeeld een review leest over een product dat je promoot, dan wil de lezer iets hebben aan de informatie.
Wanneer jij alle positieve punten gaat opnoemen en allemaal teksten gaat plaatsen met ‘koop dit fantastische product nu’ of ‘bestel het snel hier’ dan ga je daar niet mee scoren. Bezoekers prikken hier doorheen en zijn alleen op zoek naar waardevolle content die hun verder helpt. Wees dus kritisch, maar geef wel de juiste informatie.
Op moment dat iemand op je website terecht komt, dan wil je diegene uiteindelijk wel doorverwijzen naar de verkooppagina van de adverteerder (dat is tenslotte je doel als affiliate). Maar doe dit subtiel en spam je bericht niet vol met affiliate links.
Laat je bezoeker eerst weten dat je kennis hebt van het product, dat je weet waar je over praat en dat je uiteindelijk met het advies komt dat het product (van de adverteerder) een probleem oplost voor je bezoeker. Zo creëer je een win-win situatie: jij en de verkoper verdienen er aan en de bezoeker is geholpen!
Eerlijkheid en transparantie
Zoals net al bij valkuil 3 is vermeld, kan je het risico lopen dat de adverteerder er mee stopt of dat hij de samenwerking wil beëindigen. Maar waarom? Het kan zijn dat je de bezoeker(s) niet juist hebt geïnformeerd, waardoor er klachten binnen komen bij de adverteerder.
Dit is toch nog een veelvoorkomende situatie in de affiliate wereld. Dit voorkom je simpelweg door je bezoekers te voorzien van de juiste, eerlijke en transparante informatie. Hanteer de juiste prijzen, benoem de plus- en minpunten van het product en beloof geen dingen die het product niet waar kan maken.
Praktijkvoorbeeld
Een praktijkvoorbeeld is Tweakers. Deze website vindt betrouwbare informatie zeer belangrijk. Met uitvoerige ‘best buy guides’ en koppelingen met vele productfeeds, geeft de website altijd de juiste informatie weer aan hun klanten.
De populaire ‘pricewatch’ pagina in het menu geeft details weer over productspecificaties, best getest en reviews. Bij de meeste producten wordt zelfs informatie getoond over de ontwikkeling van de prijs in de loop der jaren. Mede doordat Tweakers een betrouwbare partij is, heeft het veel terugkerende bezoekers die informatie via de site halen voordat ze een aankoop doen bij een webshop.
Valkuil 5: tonen van teveel advertenties
Het tonen van teveel advertenties is de laatste valkuil uit dit rijtje. Veel startende affiliate marketeers denken dat ze veel advertenties moeten plaatsten op hun pagina om zoveel mogelijk bezoekers door te sturen. Dit werkt averechts, want teveel advertenties tonen zal zeker niet bijdragen aan meer conversies.
Hoog bouncepercentage
Het bouncepercentage van pagina’s die vol staan met advertenties is vaak heel hoog. Dit houdt in dat je bezoeker je website vrij snel weer verlaat. Gebruik daarom alleen advertenties die relevant zijn voor je doelgroep. Het is verstandiger om één of twee goede advertenties te plaatsten dan tien algemene…
Aan de slag!
Zorg dat je niet in de bovengenoemde valkuilen trapt en ga aan de slag! Investeer tijd in waardevolle content voor je bezoekers en zorg dat je een betrouwbare partij voor ze bent én blijft. Wees geduldig, zet door en richt je op onderwerpen en producten waar je affiniteit mee hebt. Op die manier gaat het je zeker lukken. Succes!
Lees ook: een internet business opzetten in een paar stappen.