Praktische social media tips

Op het internet vind je talloze social media tips. Met veel social media kanalen en miljoenen dagelijkse gebruikers, alleen in Nederland al, mag je er van uitgaan dat jouw doelgroep ook actief is op tenminste één kanaal.

Om interactie met je doelgroep aan te gaan is social media tegenwoordig onmisbaar. Zeker om te analyseren waar de interesses liggen, waar je doelgroep op reageert en waar ze zich bevinden. Maar hoe komt je hier achter? Waar let je op en niet geheel onbelangrijk hoe pak je dit aan?

Hiervoor ben je op zoek naar waardevolle tips. Tips die echt een bijdrage leveren en die je verder op weg helpen. Daarom krijg je in dit artikel enkele praktische social media tips die jou gaan helpen meer uit social media te halen.

Allereerst even wat feiten op een rij

Het meest populaire social media kanaal in Nederland in zonder twijfel WhatsApp met ruim 11,5 miljoen gebruikers. Op een goede tweede plaats komt Facebook, dat 10,8 miljoen Nederlanders gebruiken.

‘Het dagelijkse gebruik van Whatsapp is het afgelopen jaar toegenomen, terwijl het aantal Facebook gebruikers is afgenomen’.

De groep mensen die YouTube dagelijks gebruikt is fors minder in vergelijking met WhatsApp en Facebook, maar maakt wel een flinke groei door. 2,2 miljoen Nederlanders zitten dagelijks op YouTube, dat is bijna 30 procent meer dan vorig jaar (bron: marketingfacts).

Het gebruik van LinkedIn bleef afgelopen jaar naar genoeg gelijk, maar Instagram groeit flink door. Ruim 4 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram, een groei van 28 procent ten opzichte van vorig jaar. 2 miljoen mensen gebruiken het dagelijks, en dat is 40 procent meer dan in 2017.

Uit deze gegevens kunnen we dus wel stellen dat jouw potentiële klanten zich ook hier bevinden Daarom bieden social media kanalen zoveel kansen op gebied van online ondernemen.

Tip: De grootste groep gebruikers tussen de 20-40 jaar bevinden zich op Facebook en LinkedIn. Op Instagram en YouTube is dit 15-20 jaar. In het algemeen maken mannen meer gebruik van LinkendIn en YouTube. Vrouwen gebruiken meer Facebook, Instagram en Pinterest (bron: marketingupdates)

praktische social media tips

Praktische social media tips: omschrijf je ideale klant

Voor je als een dolle naar je computer sprint en random content gaat toevoegen voor je social media kanalen, is het om te beginnen goed om je ideale klant te omschrijven.

Vraag je dus af op wie je je richt en waar zij zich in interesseren. Met miljoenen gebruikers op social media is het belangrijk om je te focussen op een bepaalde groep van de markt. Afbakening is dus essentieel.

Dit is met name belangrijk, omdat lang niet iedereen geïnteresseerd zal zijn in de content die jij produceert. Verplaats je in je klant en omschrijf de kenmerken van deze klant. Demografische, financiële, sociale, etc. Door jezelf kritische vragen te stellen over je doelgroep word je al een stuk wijzer:

  • Waar bevind je doelgroep zich?
  • Wat zijn de interesses van deze groep?
  • Welke vragen hebben ze?
  • Hoe communiceren ze?
  • Waar kan je ze mee van dienst zijn?

Doe dit zo concreet mogelijk dat het zowat een tastbaar persoon wordt. Op deze manier ontwikkel je iets wat we in marketingtermen een ‘persona’ noemen. Wanneer je per doelgroep een persona opstelt, dan kan je elk mogelijke social media post toetsen aan je persona. Wat zou hij of zij hiervan vinden? Wat wil hij of zij weten?

Omdat je door middel van persona’s je doelgroep goed in kaart brengt, lever je content die aansluit bij hun wensen en behoeften. Daardoor vergroot je de kans op interacties en deze interactie is juist wat je wilt bereiken door effectief gebruik van social media.

Praktische social media tips: focus op wat aansluit bij je doelgroep

Het uitgebreide aanbod op de social media kanalen biedt volop mogelijkheden, maar kan ook leiden tot beperkingen. Het is haast onmogelijk om op elk social media kanaal uiterst actief zijn. Bovendien is je doelgroep vermoedelijk ook niet op elk kanaal aanwezig.

Maak een afweging tussen de diverse kanalen en beslis welk kanaal het beste past bij jouw business en welke het beste aansluit bij ‘je ideale klant’. Als je je richt op de particuliere markt, dan zal je doelgroep op andere kanalen actief zijn dan business to business.

Praktische social media tips: maak content die past bij het platform

Elk social media kanaal vraagt om zijn eigen vorm van content en je bezoekers verwachten een bepaald soort content te vinden per kanaal. Mensen zijn kritisch over de inhoud van de content dat per kanaal gepubliceerd wordt. Persoonlijke berichten worden bijvoorbeeld niet echt gewaardeerd op LinkedIn.

Op Instagram is dit alweer compleet anders. Hier willen bezoekers je story zien dat past binnen het verhaal van je merk. Om je op weg te helpen kun je je vasthouden aan deze algemene content vormen per social media kanaal:

  • YouTube: vlogs en videotutorials zijn populair
  • Facebook: zorg voor interactie met je doelgroep door interessante, waardevolle berichten te posten
  • LinkedIn: houd je netwerk op de hoogte met de laatste ontwikkeling omtrent je business/niche
  • Instagram: deel je merkverhaal met foto’s
  • Pinterest: stimuleer je doelgroep met behulp van moodboards

Vertel waar je voor staat

Mensen verwachten op social media het verhaal van je bedrijf of merk. Dit noemen we ook wel storytelling.

‘Met storytelling creëer je een gevoel bij je merk, product of dienst doordat het emotie(s) oproept. Een verhaal spreekt tot de verbeelding van je doelgroep en wordt beter onthouden dan alleen puur een lap tekst’.

Steun je verhaal met visuele content. Onze hersenen zijn er namelijk op getraind visuele informatie sneller te werken, waardoor het beter wordt onthouden. Door een verhaal te vertellen, kan je mensen aanspreken, verleiden en aanmoedigen tot actie. Breng je verhaal over op al je social media voor een totale beleving.

Een goed voorbeeld van een bedrijf die dit uitstekend doet is IKEA. Deze Zweedse meubelgigant heeft succesvol hun merkverhaal verwerkt in hun management. Van de compleet ingerichte woonkamers tot aan het restaurant met de ‘Zweedse balletjes’ en de kinderopvang.

Overal komen de kenmerkende Zweedse namen terug. In de catalogus, reclames en via de social media kanalen bieden zij hun doelgroep inspiratie om een huis compleet in te richten voor een schappelijke prijs.

Praktische social media tips: stel een content kalender op

Zodra je duidelijk in kaart hebt gebracht wie je doelgroep is en waar zij zich bevinden, kan het nog wel een hele opgave zijn om waardevolle content te creëren. Het opstellen van een contentkalender biedt hier uitkomst voor. Op een contentkalender noteer je diverse onderwerpen en het type social media kanaal dat je gaat inzetten.

Voor het opstellen van een overzichtelijke planning moet je denken aan content per dag van de week, specifieke promotieacties en onderwerpen die samenhangen met je merk.

Bekijk wanneer je doelgroep het meest actief is door inzichten van je social media kanalen goed te bestuderen. Op die manier zorg je dat jouw content onder de aandacht komt bij een groot deel van je klanten.

Het kan best lastig zijn om zo’n volledige planning te maken. Om zoveel content te produceren en op je verschillende kanalen te posten kan veel tijd en energie kosten. De meeste social media kanalen bieden gelukkig de gelegenheid om content vooruit te plannen. Zo bouw je een buffertje op en voorkom je dat je zonder content komt te zitten.

Tip: gebruik een tool als ‘Buffer’. Hierbij kan je eenvoudig al je social media kanalen koppelen binnen één platform en kan je content eenvoudig vooruit plannen op tijd en datum.

Praktische social media tips: creëer een band met je doelgroep

Jouw doelgroep wil graag alles te weten komen over je merk, product of de dienst die je aanbiedt. Als je met regelmaat van je laat horen via je social media kanalen, dan wordt je doelgroep zich bewust van jouw business en wek je de interesse. Hoe vaak je iets moet posten of delen hangt af van je niche en het type medium.

Voor enkele richtlijnen om social media op de juiste manier in te zetten, klik hier!

Laat weten dat je echt aandacht hebt voor je bezoekers en dat ze belangrijk zijn. Reageer daarom op berichten, retweet of deel een bericht. Op die manier creëer je een band met je doelgroep en laat je blijken dat je oprecht geïnteresseerd bent.

Wees creatief met je content

Door de grote dosis content die er momenteel is te vinden zijn mensen minder snel onder de indruk. Om te vermijden dat jouw berichten niet gelezen worden, kan je variëren door diverse soorten content door elkaar te gebruiken.

Maak bijvoorbeeld eens gebruik van een video boodschap of ga eens live op Instagram. Of maak eens een infographic, quotes casestudies of gebruik white papers. Wees creatief, zorg dat je opvalt onder de massa en blijft boeiend.

Meer lezen over social media voor internet ondernemers? Bekijk dan de blog pagina onder de categorie social media!

Lees ook: vermijd deze fouten op social media als startende ondernemer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *