‘Iedereen heeft een gebruiksaanwijzing’, ‘elke gek heeft zijn gebrek’, ‘ieder mens is uniek’. Allemaal bekende uitspraken over de diversiteit van de mens. Iedereen heeft zo zijn eigen karakter, maar hoe zit het met de social media gebruiker?

Wanneer je actief bent in sales, dan zal je ook te maken krijgen met verschillende types. Of dit nu in een persoonlijk gesprek is of online, je zal je boodschap dusdanig interessant moeten maken dat het uitnodigt om actie te ondernemen.

Elke social media fan kan waardevol zijn

Op social media heb je te maken met verschillende gebruikers. Er zijn mensen die vooral veel volgen, liken & sharen, terwijl anderen juist graag posten. Anderen maken weer een profiel aan om zoveel mogelijk video’s te bekijken of om op de hoogte te blijven van alle aanbiedingen om vervolgens op advertentie links te klikken.

Elke social media fan of volger kan waardevol zijn voor jouw online marketingdoelstellingen, althans als je weet hoe je ze moet bereiken. Daarom krijg je in artikel inzicht in de verschillende online gebruikers, de belangrijkste punten waar je ze aan kunt herkennen en uiteindelijk hoe je ze het beste kunt bereiken.

Social media gebruiker 1: de voordeelpakker

Een bekend type social media gebruiker is de gebruiker die op zoek is naar de beste deals of kortingsacties. Onderschat deze doelgroep niet, want een grote groep van de actieve gebruikers bestaat hieruit.

Deze volgers hebben je profiel of pagina al gedeeld of geliked, zodat zij op deze manier eerder toegang krijgen tot speciale kortingsacties, gratis entree kaartjes voor een evenement of profiteren andere aanbiedingen.

Hoe benader je dit type gebruiker? Post geregeld iets in de trant van deel, like & win acties. Bijvoorbeeld: like & deel dit bericht en maak kans op gratis entree! Tag hieronder drie vrienden of vriendinnen waarmee jij naar dit te gekke evenement wilt (de winnaar wordt volgende week bekend gemaakt)!

Op die manier zal het aantal nieuwe volgers en fans van jou profiel stijgen. Als jou bericht vaak wordt gedeeld door je volgers, dan vergroot je aanzienlijk je bereik omdat meerdere mensen bekend worden met jou.

Social media gebruiker 2: de stille genieter

Ondanks dat social media een geschikt medium is om met (potentiële) klanten, vrienden, familie, collega’s of concurrenten te communiceren, is meestal meer dan de helft van je volgers of fans een soort van ‘stille genieter’.

Wat houdt dit in? Een persoon of bedrijf die jouw profiel op Facebook, Twitter of Instagram volgt of heeft geliked, maar je kunt ze nog niet tot je netwerk of klantenkring rekenen.

Zij volgen jouw profiel simpelweg omdat ze op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen of trends (of puur als vermaak) rondom je product of dienst, maar ze zullen niet of zelden reageren op je berichten.

Motiveer bezoekers om actie te ondernemen

Om deze personen betrokken te houden, zal je hun moeten activeren. Je kunt denken aan het plaatsen van polls met meerdere antwoord mogelijkheden. Voordeel hiervan is dat de gebruiker met één druk op de knop zijn of haar mening kan geven. Vaak krijgt de bezoeker dan ook te zien hoeveel procent van de bezoekers elk antwoord heeft gekregen.

Daarnaast werken afbeeldingen en video’s goed. Vraag je hierbij wel af: is het relevant voor mijn doelgroep? En zal mijn volger hierop reageren door het bericht te liken, retweeten of door mensen te taggen? Via visuele content is in ieder geval de kans groot dat je de interactie vergroot. Men zegt niet voor niks: ‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’.

social media praktische tips
Haal meer uit social media met deze praktische tips >>

Social media gebruiker 3: de supporter

Een type gebruiker die niet alleen je pagina leuk vindt of je berichten bekijkt, maar ook reageert en de interactie zoekt is ‘de supporter’. Deze social media gebruiker zal eerder jouw bericht delen binnen zijn of haar netwerk.

Deze ‘fan’ heeft dus een bepaalde connectie met je door herkenning of interesse in jouw product of dienstverlening. Door het delen van een bericht wil hij of zijn aan hun netwerk laten zien dat ze je merk, actie of boodschap op prijs stellen.

In zo’n geval kan het lucratief zijn om deze groep gebruikers aan te sporen om je content te delen met hun vrienden of netwerk. Hierdoor is de kans aanwezig dat ze als social media ambassadeurs fungeren en zo de boodschap die jij of vanuit je bedrijf wilt uitdragen actief gaan delen.

Ruim twee derde van de consumenten krijgt meer vertrouwen als een vriend of vriendin een product of dienst aanraadt. Dit is dus een uitstekende manier om je business op een positieve manier te promoten.

Social media gebruiker 4: de ambassadeur

De ambassadeur is een volger van je pagina die zich positief uitlaat over jouw product, dienst of merk. Dit is het type social media gebruiker dat ieder bedrijf zich zal wensen, omdat het in feite personen zijn die regelmatig gratis reclame voor je maken.

Over het algemeen liked, deelt & reageert de ambassadeur vaak op je berichten. Het is dus taak om er voor te zorgen dat deze volgers betrokken blijven. Dit kun je doen door ze te betrekken bij campagnes, enquêtes en ze belonen voor hun vertrouwen in jou.

Met een webshop kan je dit aanmoedigen door ze bijvoorbeeld uit te nodigen om een recensie te schrijven over je product of bedrijf waar ze in ruil 5% korting voor krijgen op het gehele assortiment. Koppel hier een actiecode die alleen ‘ambassadeurs’ kunnen verzilveren als blijk van waardering. Zo onderscheid je ambassadeurs weer van ‘supporters’.

Social media gebruiker 5: de klager

Wat betreft social media, is er ook een ander zijde. Niet iedereen is namelijk altijd positief, er zijn ook klanten die zich negatief kunnen uiten over je product of dienst en dit kan gevolgen hebben voor je reputatie.

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it”.

Warren Buffett

Als iemand zich negatief uitlaat op jouw pagina of via vrienden of andere volgers, dan kan je dit in een vroeg stadium tackelen door de klacht serieus te nemen en goed af te handelen.

Zorg dat je alle activiteiten op jouw verschillende social media kanalen in de gaten houdt, zodat je op tijd kunt reageren op vragen of klachten. Het komt een stuk professioneler over wanneer jij snel reageert.

De gebruiker voelt zich serieus genomen als je de tijd neemt om hem of haar te helpen. Op tijd reageren is ook belangrijk, omdat de gemiddelde consument die ontevreden is vandaag de dag al binnen één uur antwoord verwacht.

Vat niet alles persoonlijk op, maar zie dit als een kans om het geschade vertrouwen van de klant zo snel mogelijk terug te winnen. Leer van de negatieve reacties om je product of dienst te verbeteren, maar focus je vooral op de positieve!

Social media gebruiker 6: de azijnpisser

Behalve ‘de klager’ is er nog een type gebruiker die zich online graag negatief mag uitlaten. Het belangrijkste verschil met een klant die op jouw pagina een klacht plaatst, is dat ‘de azijnpisser’ vaak boze reacties plaatst over zaken die niet direct iets met jouw dienstverlening te maken hebben.

Omdat jij hier als bedrijf weinig aan kunt veranderen, is het beter om zo neutraal mogelijk te blijven en niet direct in discussie te gaan met deze gebruiker. Vaak zijn dit type mensen die zich niet alleen negatief over jou of je product uiten, maar ook over andere dagelijkse zaken.

Arguing with a fool only proves there are two

In discussie gaan met een ‘azijnpisser’ heeft doorgaans weinig zin. Het gezegde luidt niet voor niets: ‘Arguing with a fool only proves there are two’. Probeer in plaats daarvan de communicatie van dit type volger te vermijden. Dit geldt met name voor uitlatingen die niet gerelateerd zijn aan jouw business.

Een boos bericht is meestal ook een schreeuw om aandacht. Je ziet dit vooral terug in de één ster reviews op je pagina of beoordeling websites. Als jij hier goed mee om gaat en weinig aandacht besteedt aan dit soort negativiteit, dan zal deze gebruiker des te sneller verveeld raken en weer weggaan.

de rol van social media
De rol van social media in marketing & internetstrategie

Social media gebruiker 7: de trouwe fan

Trouwe fans kun je rekenen tot je vaste klanten. Dit wil niet zeggen dat zij op social media geen toegevoegde waarde hebben, integendeel zelfs! Volgers die trouw zijn, delen maar al te graag hun ervaringen, zowel online als offline.

Deze gebruikers kun je terecht tot jouw fans rekenen, omdat ze loyaal zijn aan jouw merk of dienst. Zij zullen zelfs voor je opkomen tegen anderen die geen (of nog niet) fan zijn. Voorbeeld is tussen Apple- en Samsung gebruikers. Vaak is de een helemaal gek van Apple producten en de ander juist van Samsung.

Laat waardering blijken aan je volgers

Als bedrijf kun jij op verschillende manieren voordeel halen uit deze positieve feedback. Natuurlijk dragen trouwe ‘online’ supporters bij aan een goede naam, maar als ondernemer kun je hier nog meer uithalen.

Zo kun je bijvoorbeeld overwegen om positieve ervaringen van trouwe fans te verwerken in je marketing- en/of communicatieactiviteiten. Je kunt bijvoorbeeld van enkele volgers een videoboodschap opnemen waaruit de waardering blijkt of gebruik maken van testimonials.

Een testimonial is een verklaring van een klant over de positieve ervaring met het product of bedrijf. Testimonials kunnen zowel korte quotes als langere verhalen zijn. Meestal betreft het een geschreven tekst, maar ook audio en video zijn mogelijk.

Tot slot is het belangrijk dat jij trouwe gebruikers regelmatig bedankt voor hun loyaliteit en laat zien dat jij hun inzet waardeert. Trek lering uit negatieve reacties en beloon positief gedrag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *